Entourage of Mail, iCal en Address book?

Wat zal ik gaan gebruiken? Ik kom van Windows XP en heb altijd Outlook gebruikt. Zal ik nu overstappen naar Entourage of hebben de losse apps van Apple ook alle kracht in huis om goed mee te werken? (Mail, iCal en Address book.)

Entourage heeft geen bluetooth functie, zoals Address book dat heeft. Zijn er meer dingen die er voor zorgen dat app X beter of fijner werkt dan app Y?

Een vraag die iedereen (in ieder geval ik ook) zich regelmatig stelt. Er zijn dan ook al talloze draadjes hierover. Even de zoekfunctie gebruiken en je hebt een hoop meningen extra.

[quote:27ec9c5b72="AppletjeEitje"]Wat zal ik gaan gebruiken? Ik kom van Windows XP en heb altijd Outlook gebruikt. Zal ik nu overstappen naar Entourage of hebben de losse apps van Apple ook alle kracht in huis om goed mee te werken? (Mail, iCal en Address book.)

Entourage heeft geen bluetooth functie, zoals Address book dat heeft. Zijn er meer dingen die er voor zorgen dat app X beter of fijner werkt dan app Y?[/quote:27ec9c5b72]

Ten eerste duurt het nog enkele maanden eer Entourage in het Nederlands is, de Apple-programma’s zijn dat al jaren.

Maar even belangrijk is het volgende. Wil je een nieuwe versie (die misschien een paar handige features bezit) dan kan je een nieuwe versie van Entourage - of erger nog - Office kopen. Deze kosten stukken van mensen, terwijl je voor een update van Apple-software gewoon je OS moet upgraden. En dat heeft nog veel andere voordelen.

Bovendien zijn de applicaties van Apple beter geïntegreerd; zo werkt Spotlight zonder klagen onder iCal, Mail en Adresboek, terwijl je dat bij Entourage wel kan vergeten.

Maar ga gewoon eens naar een Apple Center om het uit te proberen. En als je je Mac hebt, kan je een 30 day trial voor Office downloaden (de Appla Apps staan er uiteraard al op).

Als ik jou was zou ik voor de Apple-vriendelijkste oplossing gaan ;).

Over vergelijkingen van Entourage met de apps van Mac is inderdaad al wel het nodige geschreven. Ik denk dat de enige zinvolle vraag is "Wat wil je er mee doen?". Gaat het puur om de basic functionaliteiten, dan heb je inderdaad aan Mail, Address Book en iCal royaal voldoende. En, niet onbelangrijk, deze software komt gratis met je OS mee. Ben je op zoek naar wat geavanceerdere functionaliteiten en een betere integratie van dergelijke apps, dan is Entourage een serieus alternatief.

Zelf heb ik me lang weten te redden met de spullen van Apple. Een poosje geleden ben ik echter toch overgestapt naar Office 2004 en vooral naar Entourage. Als freelancer liep ik toch een beetje tegen de beperkingen van de 3 losse applicaties aan. Om een voorbeeld te noemen: in iCal (versie 1.5.5) is het bijvoorbeeld niet mogelijk om van een ToDo-item een kalender-event te maken. Dat is vervelend als je iedere dag begint met het opstellen van een ToDo-list…

Waar ik echter enorm enthousiast over ben, is het Project Center van Entourage. Als je ook maar op de een of andere manier serieus projectmatig werkt, dan is dit echt een perfect programma. In het Project Center kun je alle data (mail, kalender-events, ToDo’s, bestanden, etc.) vangen behorende bij een project. Toegegeven, de projectplanner ontbreekt er nog aan maar voor de rest zit er werkelijk alles in waar ik behoefte aan had.

Ik denk dat je gewoon de verschillende programma’s eens naast elkaar moet leggen en gebruiken. Je ontdekt dan snel genoeg wat in jouw geval het best werkt en… of je er voor wilt betalen of niet.

Na jarenlang MS mailapps gebruik te hebben op de Mac ben ik sinds heel kort over op Mail. Er zijn twee dingen die me hebben doen overstappen: de steeds trager wordende Entourage en de superieure zoekfunctie in Mail via Spotlight.

Jarenlang Outlook/Entourage gebruikt, maar sinds Panther ben ik over op Mail zonder enige spijt! :lol:

Ik heb beide, maar gebruik de Apple-applicaties. Ook onder Panther.

Ik heb ook de beide, maar gebruik toch wel Mail. De reden is vooral de integratie met Spotlight. Moest die er ook zijn in Entourage, dan zou ik een overstapje wel overwegen.

Op dit moment is het simpelweg té handig hoe Spotlight je mails indexeert… En de cleane look van Mail is ook wel handig. Basic, maar overzichtelijk.

edit: wat ik een groot nadeel vind aan Mail is de onmogelijkheid om HTML-mails te sturen. Niet dat dat zo noodzakelijk is, maar als je een fotootje wil invoegen in tekst kom je van een kale reis thuis: het wordt er gewoon als attachement aan gekoppeld, en de tekst die na je afbeelding zou moeten volgen wordt in een tekstbestandje gezet en ook als attachement aan je mail gehangen.

Da’s imo het enige wat nog ontbreekt aan Mail: de mogelijkheid om HTML-mails te versturen.