EPS / vector vraag

Ik heb twee vragen voor de betere DTP'er of illustrator:

1
Met Streamline kun je ingescande tekeningen omzetten naar vector om het vervolgens in Adobe Illustrator te kunnen bewerken. Streamline is tot op heden alleen voor OS9 (en zal waarschijnlijk niet voor OSX uitgebracht worden).
Is er een andere manier in OSX om ingescande tekeningen om te zetten naar vector?

2
EPS plaatjes hebben als voordeel dat je ze kunt scalen naar believen. Hoe maak je zulke EPS plaatjes. Bestaan er programma’s voor OSX voor?

Bedankt!

1. Er is nog een ander vergelijkbaar software pakket te krijgen. weet alleen niet meer de naam ervan. Is al eens voorbij gekomen op het forum. Weet alleen nog dat het erg prijzig is.

Er zijn voor het converteren naar vectoren meerdere manieren mogelijk…
a. Als je in het bezit bent van Macromedia Freehand… daar zit een leuke ‘trace functie’ in. Vergelijkbaar met Streamline.

b. Via Flash. Importeer het beeld in Flash en kies dan de functie: trace bitmap. Even spelen met de verschillende settings. Daarna exporteren naar .EPS of cut 'n paste van Flash naar illustrator

1. Adode Illustrator will do the job :wink:

In Photoshop. Maak een greyscale/bitmap met een goed contrast. Laad dit kanaal als een selectie, en geef bij paden aan 'maak werkpad'. Dat pad is dan weeer te exporteren of te kopieren via het Klembord.

Effe proberen.

er is wel een OS X variant van Streamline maar die is naast heelerg goed ook vrij prijzig, ± $ 300 :

silhouette

Je kan het ook via Corel Trace doen, zit in Corel Suite..

De nieuwste versie zit ook Corel Trace bij, werkt WEL in OsX, gebruiken het zelf ook “op de zaak”

in Photoshop je plaatje bewerken t liefst tot 1 kleur, en dan vergroten, door Corel Trace, en je hebt een Vector bestand,

greetz Fozzy (in t dagelijks leven DTP-er )

[quote:721ec0fa80="lucasraggers"]Ik heb twee vragen voor de betere DTP'er of illustrator:

1
Met Streamline kun je ingescande tekeningen omzetten naar vector om het vervolgens in Adobe Illustrator te kunnen bewerken. Streamline is tot op heden alleen voor OS9 (en zal waarschijnlijk niet voor OSX uitgebracht worden).
Is er een andere manier in OSX om ingescande tekeningen om te zetten naar vector?

2
EPS plaatjes hebben als voordeel dat je ze kunt scalen naar believen. Hoe maak je zulke EPS plaatjes. Bestaan er programma’s voor OSX voor?

Bedankt![/quote:721ec0fa80]

He Lucas,

1: zoals je zelf altijd zeg ff zoeken: hier en hier en hier en ga zo maar door…

2: dit is niet helemaal waar, je kan een Illustrator bestand met een uitvoerresolutie van 800 dpi maar 250% vergroten…kan wel meer, maar dan gaat de kwaliteit eraan. Daarom moet de uitvoerresolutie hoger en dan kan je wel meer onbeperkt vergroten.

[quote:c5dd2f5b7a="lucasraggers"]Ik heb twee vragen voor de betere DTP'er of illustrator:

1

2

Bedankt![/quote:c5dd2f5b7a]

1. http://www.silhouetteonline.com/

2. Illustrator?

Grtz Aljo

[quote:06f046e60d="dimelot"][ 2: dit is niet helemaal waar, je kan een Illustrator bestand met een uitvoerresolutie van 800 dpi maar 250% vergroten....kan wel meer, maar dan gaat de kwaliteit eraan. Daarom moet de uitvoerresolutie hoger en dan kan je wel meer onbeperkt vergroten.[/quote:06f046e60d]

nee hoor Dimelot, je kunt een vector bestand onbeperkt vergroten zonder kwaliteitsverlies.

Ik denk dat hij doelt op eventueel gebruikte raster effecten zoals een 'drop shadow'. Ik dat geval zit er wel een grens van ± 300 dpi (uitvoerresolutie) aan. In drukwerk kwaliteit dan...

Als je puur vectoren gebruikt zijn er geen technische beperkingen.

[quote:a2ded72561="macsterdam"]er is wel een OS X variant van Streamline maar die is naast heelerg goed ook vrij prijzig, ± $ 300 :

silhouette[/quote:a2ded72561]

nou, zo goed vind ik het niet. Hier wordt Streamline nog dagelijks gebruikt voor het tracen van gescande tekeningen. Heb al heel wat alternatieven voor Streamline bekeken maar ben tot nu toe geen volwaardige vervanger tegengekomen. Streamline werkt gewoon goed in al zijn simpelheid.
Vreemd eigenlijk dat Adobe het programmaatje niet overzet naar OS X.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn ??

[quote:7c25665330="EagerB0bNerd"][quote:7c25665330="dimelot"][ 2: dit is niet helemaal waar, je kan een Illustrator bestand met een uitvoerresolutie van 800 dpi maar 250% vergroten....kan wel meer, maar dan gaat de kwaliteit eraan. Daarom moet de uitvoerresolutie hoger en dan kan je wel meer onbeperkt vergroten.[/quote:7c25665330]

nee hoor Dimelot, je kunt een vector bestand onbeperkt vergroten zonder kwaliteitsverlies.[/quote:7c25665330]

Toch heeft Dimelot wel gelijk, sorry. :slight_smile:
Pas als de resolutie boven de 2400 komt te liggen zijn er geen “technisch” geen problemen meer.
voor een rechte lijn klopt het wel (min of meer) maar voor een curve zeker niet.

greetzz

[quote:5121482d9a="ateazz"][quote:5121482d9a="EagerB0bNerd"][quote:5121482d9a="dimelot"][ 2: dit is niet helemaal waar, je kan een Illustrator bestand met een uitvoerresolutie van 800 dpi maar 250% vergroten....kan wel meer, maar dan gaat de kwaliteit eraan. Daarom moet de uitvoerresolutie hoger en dan kan je wel meer onbeperkt vergroten.[/quote:5121482d9a]

nee hoor Dimelot, je kunt een vector bestand onbeperkt vergroten zonder kwaliteitsverlies.[/quote:5121482d9a]

Toch heeft Dimelot wel gelijk, sorry. :slight_smile:
Pas als de resolutie boven de 2400 komt te liggen zijn er geen “technisch” geen problemen meer.
voor een rechte lijn klopt het wel (min of meer) maar voor een curve zeker niet.

greetzz[/quote:5121482d9a]
En daar sluit ik mij volkomen bij aan… :smiley:
ik had idd ff moeten vermelden dat dit meer gevolgen heeft voor de curves.
Voorbeeld: als jij een cirkel maak met een uitvoerresolutie van 300 dpi en deze bv. 750% vergroot, dan zul je zien dat je cirkel niet meer rond is, maar dat het een polygon (o.i.d. een achthoek of misschien zelfs een 6-kant of een vierkant) is. Zet je de uitvoerresolutie hoger heb je minder snel kans dat dit gebeurd. Ik zet een logo altijd op een resolutie van 4800 dpi. Ik weet niet of dit met rippen langer duurt, maar dan zal dat 1 minuut zijn…je hebt wel een beter resultaat…en dat telt.

Als je toevallig Flash hebt liggen daar zit ook een Trace Bitmap-functie in. Trouwens ik gebruik nog steeds Streamliner (een van de enige keren dat ik Classic opstart, maar wel een belangrijke reden om classic te behouden)

de betere dtp'er zal deze zelf in illustrator hertekenen dacht ik zo, want als je de outlines bekijkt die je via streamline bekomt, zijn die bijlange niet zo zuiver als wanneer je ze zelf tekent...

Het hangt allemaal van de invoer af, natuurlijk.

Als ik met penseel en chinese inkt een tekening invoer, dan is streamliner perfect.
Probeer ik hetzelfde met een potloodtekening. En kan ik ze beter handmatig bewerken.
Maar voor een foto gebruik ik gewoonlijk flash.