EPSON 2100 GOED ONDER OS9 / SLECHT ONDER OSX

Uitgebreide test met Epson 2100 onder OS 9 en OSX.

Behalve het niet kunnen gebruiken van de “custom papersize” onder OSX is er ook een kwaliteitsprobleem met de EPSON 2100 onder OSX wanneer je print bij 2880 dpi.

Prints van RGB test target 2.88 met identieke instellingen in de driver laten zien:

• Onder OS 9 is de 2880 dpi print mooi strak
  • Onder OSX vertoont de 2880 dpi print een aantal (vooral heel lichte) tinten onregelmatige lijnpatronen (microbanding)
  • Een RGB tint (heel licht grijs) R242 G242 B242 is onder OS 9 keurig strak en valt ondeer oSX bijna geheel weg.
  • De kwaliteit bij 2880 dpi is onder OSX ONACCEPTABEL!
    Is dit een bug in OSX of in Epson’s printerdriver voor OSX ?

Groeten,
Jo Brunenberg

Jo,

ik neem aan dat je de afdrukken onder beide os’sen hebt gemaakt ZONDER Colorsync profielen? Of heb je colorsync als kleurafhandeling staan. In dat geval kan je natuurlijk geconfronteerd worden met het ‘standaard fabrieksprofiel’ in verhouding tot jou Epson.

Groet,

Erik

Hoi Jo, ik heb ook zo’n printer, en heb bij Epson Australie een documentje (OSX RGB Print Guide PS7.pdf) gevonden waarmee het allemaal perfect werkt. Zoek dus eens bij Epson Australie.

groet,
Roland

Betreft: Mijn vorige mailtje over slecht functioneren Epson 2100 met nieuwe OSX printerdriver.

Op 10 Augustus heb ik de toen “nieuwe” Epson 2100 driver voor OSX gedownload van de NL Epson site.
De naam was: SP2100_16a.pkg
(gedateerd maart 2003)

Ik heb zojuist dezelfde site gechecked en vond daar weer een “nieuwe”
Naam: SP2100_16b.pkg
(gedateerd april 2003)

Na installatie en testen hiervan zijn de resultaten:

• Het “microbanding” effect is verdwenen :smiley:
  • De 2880 dpi prints zij nu net zo “glad” als onder OS9 :smiley:
  • De “custom paper sizes” werken helaas nog steeds niet. :frowning:
    Ik ben blij dat ik nu onder OSX compared dezelfde kwaliteit krijg als onder OS9 (bij 2880 dpi).
    Hopelijk wordt het “custom paper size” probleem ook snel opgelost.
    (misschien in de -16c versie?) :wink:

Al met al is het wel jammer dat Epson niet communiceert over deze problemen in de oude en over de verbeteringen in de nieuwe versie printerdriver.
Je moet er maar net toevallig achterkomen…

Groeten,

Jo Brunenberg