Epson printer via Airport werkt niet

Hallo,

Heb sinds een paar dagen Airport en nu wilde ik vandaag maar eens fijn draadloos gaan printen via het kastje. Een vriend die met een powerbook bij me was toen ik hem installeerde was het al meteen gelukt om te printen, maar ik had het tot vandaag zelf nog niet geprobeerd.

Maar nu krijg ik de hele tijd een printericoon met een [b:78a302ab3a]![/b:78a302ab3a] te zien wanneer ik een opdracht naar de printer verstuur… Met [i:78a302ab3a]diagnostische netwerkinfo[/i:78a302ab3a] krijg ik de volgende melding:

[i:78a302ab3a][b:78a302ab3a]Verbinding met server mislukt[/b:78a302ab3a]

Diagnostische netwerkinfo kan verbinding maken met het internet maar niet met de server ‘EPSON Stylus C44._riousbprint._tcp.local.’. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door problemen met de server of door een internetprobleem met deze computer en de server.[/i:78a302ab3a]

Ook de airportconfiguratie assistent biedt geen uitkomst…
Vreemde is dat een huisgenote wel gewoon via mijn Airport (Bonjour) bij mijn [i:78a302ab3a]Epson Stylus C44[/i:78a302ab3a] kan komen en gewoon succesvol printen kan…

Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Jur.

edit: Ook het softwarematig opnieuw opstarten van de airport (wat ik net ergens op het forum las) heeft geen effect. Maar goed, hij doet het tenslotte ook wel, maar niet bij mij :))

Heb je de printer drivers op jouw Mac geïnstalleerd?

Ja, heb de drivers geinstalleerd op m'n iBook, heb ook nog even gekeken op de website van Epson, maar het bestand wat je daar kan downloaden met 'nieuwe' (niet helemaal duidelijk) drivers is corrupt. Ben ook bang dat het daar weinig mee te maken heeft, aangezien anderen (zonder mijn driver-cd te gebruiken) wel ook gewoon kunnen printen.

Nog even ter kennisoverdacht, mijn oplossing voor het probleem:

1. Open the “Printer Setup Utility”.
  2. Delete the existing printer from the list.
  3. Select Add Printer…
  4. Select “IP Printing” from the connect type drop down list.
  5. In “Printer Type” please select “Socket/HP Jet Direct”.
  6. Enter the IP address of your Airport Station and select your Printer Model from the Printer Model drop
    down list.

En… hij doet het. Eindelijk draadloos printen dus…

Jur

Ik heb een vergelijkbaar probleem:

1 iMac G5 en 2 G3 iBooks met Jaguar.
Een airport express geinstalleerd vanaf de iMac, printer op de USB port (een HP Laserjet 1022), via printer setup utility de printer toegevoegd, geen enkel probleem.

Op de iBook’s via afdrukbeheer proberen een printer toevoegen: niets. Volgens Apple Support pagina’s moet het via rendez-vous / bonjour gaan, maar ik zie geen enkele printer.

Ik baal hier van, 1 van de redenen om een Airport Express netwerkje in huis op te zetten is om de printer te delen. Volgens de verpakking van de Airport Express moet vanaf 10.2.7 het geen probleem zijn om de printer te benaderen. De bovenstaande truc met het IP-adress werkt (helaas) ook niet.

Iemand een idee?

(ps: Bonjour voor Windows op een Windows XP machine gezet: probleemloze herkenning van de printer… ik word gek :stuck_out_tongue: )

[color=red:231409d788]UPDATE:[/color:231409d788] Na herstarten (het lijkt windows wel) ziet afdrukbeheer de printer nu wel middels rendez-vous. Toevoegen doet echter afdrukbeheer volkomen vastlopen. Maar even Apple support maandag bellen.

[color=red:231409d788]UPDATE 2:[/color:231409d788] Helaas, voor Jaguar gebruikers: dit gaat niet werken :frowning: Vanaf de iMac met Tiger geen probleem, maar kennelijk is de HP printer driver de oorzaak van het probleem – althans, dat denkt Apple support. Dat wordt weer ouderwets de usb-stekker in de laptop steken…