Hier begrijp ik niets van. Af en toe moet ik wat documenten inscannen en daar heb ik een jaar of zes, zeven een goede scanner voor aangeschaft. Epson Perfection V500 Photo. Prima ding, ik gebruik 'm maar heel af en toe (minder dan eens per jaar) en hij is dan ook nog in prima conditie.
Maar nu werkt ie ineens niet meer?? Ik snap er niets van. Heb alles gedeïnstalleerd en op de Engelstalige site alle nieuwe drivers en utilities gedownload en geïnstalleerd maar nog werkt het niet. Op de Nederlandse site staat dan nota bene ook nog eens: Compatibiliteit Details voor Epson Perfection V500
Dit kan toch niet waar zijn? Kan iemand mij helpen om de boel toch weer werkend te krijgen? Dit komt heel slecht uit en is erg vervelend. Ik hoef toch verdorie niet elke keer dat ik iets wil scannen een nieuw apparaat aan te schaffen omdat de software niet meer ge-update wordt? Ik kan het haast niet geloven. Hopelijk weten jullie raad.
De foutmelding die ik krijg als ik probeer iets te scannen is: Event manager: Verbinden met scanner mislukt. Controleer of de scanner is ingeschakeld, en correct geïnstalleerd en aangesloten. A.s u een SCSI-aansluiting gebruikt, dient u de computer opnieuw op te starten.
En Easy Photo Scan blijft gewoon hangen, reageert nergens meer op behalve op ‘forceer stop’.
Je hebt het wel over een apparaat van een jaar of 7 oud, wat in de technologie wereld behoorlijk bejaard is, het probleem zit hem waarschijnlijk in het feit dat de software die de scanner gebruikt 32-bit was en dus niet meer werkt op de nieuwere besturingssystemen…
Genoemde model is rond 2008 (!!!) geïntroduceerd en vooral in de eerste drie jaren flink verkocht. Helaas voelen niet alle fabrikanten zich geroepen om decennia lang drivers en software te gaan schrijven en aanpassen voor apparatuur waar ze al jaren niets meer aan verdienen. Het is helaas niet anders…dit doen ook andere merken en software leveranciers.
Vuescan kan hier uitkomst bieden, maar je kunt natuurlijk ook op een partitie of op een externe schijf een installatie doen van Mac OS 10.13 waaronder jouw scanner blijkbaar nog wél ondersteund werd.
Merkwaardig genoeg werkt deze (toch zeker 10 jaar oude) scanner, anders dan Epson beweert, prima onder Mojave… Onder Catalina heb ik hem nog niet getest.
Wat als je Fotolader gebruikt, dat op elke Mac staat? Ik heb ook een Epson scanner (een V200) maar heb de software die erbij geleverd werd al sinds dag 1 waardeloos gevonden. Rechtstreekse Windows-port, en zelfs daar kun je het geen handige programma’s noemen, vind ik. Ik gebruik daarom altijd Fotolader, en dat heeft het nog nooit níét gedaan ermee (let wel: ik gebruik nog altijd macOS 10.14, niet 10.15).
Allemaal bedankt voor het meedenken!!
Jakko Westerbeke, met Fotolader werkt het perfect! Onvoorstelbaar, inderdaad veel beter zelfs dan de bijgeleverde software die ik altijd gebruikt heb.
Ik ben heel blij.
Een apparaat wegdoen omdat het versleten is vind ik niet erg. Maar een goed apparaat wegdoen dat nog precies voldoet aan wat ik nodig heb, alleen maar omdat de fabrikant het ‘verouderd’ noemt, druist nogal tegen mijn principes in.
Ik lees je artikel en kijk even naar m’n eigen Epson: een V370 Photo.
Draait inderdaad perfect met de fotolader, maar ook met Scan 2 Utility v6.4.84.dmg die ik gewoon van de Epson site gehaald heb. Installeert Epson Scan 2.
Misschien daar nog eens zoeken?
Die Eventmanager doet het inderdaad niet, maar dat deed die op Mojave ook al niet. Nutteloos ding.
<p class="cite">overstapper op 29 juli 2020 om 11:05</p>
Jakko Westerbeke, met Fotolader werkt het perfect! Onvoorstelbaar, inderdaad veel beter zelfs dan de bijgeleverde software die ik altijd gebruikt heb.
Niet vergeten om de uitgebreide opties in beeld te zetten, anders is het een redelijk basaal programma.