Error melding NDC001 Camera

Op mijn iMac krijg ik bij de hardwaretest de melding: NDC001 (schijnt iets met de camera te zijn).

Ik heb veel last van een zeer trage Mac. Het opstarten valt nog wel mee (25 sec.tot inlogscherm, 2Tb fusiondrive), maar de bewerkingen in progs, bijv FCP gaat erg traag.

Kan de traagheid veroorzaakt worden door de camera melding?

Ik heb al, naast een hardwaretest ook schijf-EHBO toegepast zonder resultaat.

Ook een etrecheck gedaan, weet niet precies waar ik op moet letten.

Heeft iemand een idee?

iMac van Hans 2019-03-31
/Library/LaunchDaemons/com.splashtop.streamer.SRServiceDaemon.plist /Applications/Splashtop Streamer.app/Contents/MacOS/SRServiceDaemon Executable not found

~/Library/LaunchAgents/com.epicgames.launcher.plist
/Applications/Epic Games Launcher.app/Contents/MacOS/EpicGamesLauncher-Mac-Shipping Executable not found

Diagnostics Information (past 7 days):
Directory /Library/Logs/DiagnosticReports is not accessible. Enable Full Drive Access to see more information.

End of report

Is er een speciale reden waarom jij meerdere virusscanners hebt geinstalleerd?

Er een Fusion/combi-drive in je Mac ?, wellicht is deze defect of aan het defect raken. Ik ben aan mijn derde (voor garantie) bezig… Ik had deze melding ook. Vraag me af of dit geen ‘verbloemende’ melding is, die niets met de camera heeft te maken.

Security:

Gatekeeper: Enabled
System Integrity Protection: Enabled

Antivirus apps: AdGuard, ClamXAV, and MalwareBytes

Ik kan de vette twee niet eens vinden, ook niet met cmd-F in de finder.

Hebben wel ooit op de Mac gestaan

nnsa

Hoe moet je dat vaststellen als de EHBO test geen foutmelding geeft?

Fusiondrive:

Staat 2x: ‘possibly adware’.

Is Paragon NTFS nodig? Is Adobe PDF viewer nodig (antwoord: nee)? Is TeamViewer nodig?Flip4Mac? Silverlight?

Ik draai ook (al lang) Parallesls met Windows 10 en NTFS en Silverlight vanwege windowsmateriaal wat ik soms aangeleverd krijg.

Flip4Mac zou er misschien afkunnen, maar is dat mogelijk een probleem?

Silverlight is door MS ook al lang in de ban gedaan…

Virusscanner en dat soort software moet je o.h.a. met een uninstaller weghalen; het sec weggooien van het programma volstaat niet.

Heb je ook een Synology?

Zelf zou ik in jouw geval de hele schijf eens wissen, een schoon OS erop en alleen bestanden terugzetten en echt nodige software opnieuw installeren.

Heb inderdaad 2x een Synology aan het netwerk hangen.

Kan ik vanaf de TM-schijf (NAS-Synology) prog voor prog kiezen om terug te zetten?

@OMT-fan: ik heb dat door een Apple-service centre laten vaststellen, maar uiteraard kunnen er ook andere oorzaken zijn.

Alle problematiek rond error NDC001 lijken – indien de camera wél gewoon werkt – lijkten te zijn terug te voeren op een defecte SSD. Heb je een Fusion Drive, zou het probleem in het SSD gedeelte ervan kunnen zitten. Het is geen 100% zekerheid, maar slechts een vervanging (of reparatie) kan hierover uitsluitsel bieden.

Ik zou dan ook, als je nog garantie hebt, eerst een ACR er naar laten kijken.

<b>Night</b>

Kun je de SSD van de fusiondrive controleren?

Het schijfhulpprog geeft geen uitsluitsel.

Is de fusiondrive een harddisk met een <b><i>aparte</i></b> SSD, of is het één geheel?

m.a.w. Kun je de SSD vervangen en de evt HDD laten zitten?

Een fusion drive bestaat inderdaad uit een aparte SSD en een aparte harde schijf. Door software worden ze “samengesmolten”.

https://support.apple.com/nl-nl/HT207584

https://www.techradar.com/news/computing-components/storage/fusion-drive-what-it-is-and-how-it-speeds-up-your-mac-1154051

https://www.makeuseof.com/tag/what-is-apples-fusion-drive-how-does-it-work/

Hoe kan ik de SSD testen?

Gebeurt dat gelijk met de HD met Schijfhulpprogramma?

De standaard EHBO functie geeft aan dat alles goed is (dus SSD én HD??)

SSD is apart en zit verstopt in Schijfhulpprogramma.

Hier nog een draadje…

De HDD en de SSD lijken toch goed te zijn, of zie ik het niet goed?

Ook al zijn de schijven prima in orde, toch kan er bij het opstarten een foutmelding worden gegenereerd. Dat lig dan wellicht niet aan de schijf, maar aan de combinatie met de Mac of Mac OS.

Daarnaast is het helemaal niet 100% zeker dat de SSD de oorzaak is. In bepaalde gevallen kán het de oorzaak zijn. Ook een defect in het moederbord kan dit soort vage foutmeldingen opleveren. Nogmaals: dit kan alleen door een Apple Repair Center worden opgespoord.

OK, ik ga maar eens een clean install doen en de (alleen hoogst noodzakelijke) data terugzetten vanaf de TM-schijf.

Ook dat is een goed begin om e.e.a. te testen ?