errors bij schrijven/wissen DVD-RW: drive stuk?

Ik krijg bij het schrijven en/of wissen van DVD-RW's regelmatig foutmeldingen.

Meestvoorkomend: Medium Error 0X57 (kan de TOC niet vinden enz…)

Het is een Panasonic superdrive. Mac=2X867 Panther

Is hij stuk? Een recente update voor de superdrive bleek niet mogelijk ‘op dit apparaat’

Thnx!

ik heb ook al eens moeilijkheden gehad met DVD-RW nl Verbatim met die van Pioneer ging alles goed ik heb externe brander van Lacie dus het hoeft niet noodzakelijk je drive te zijn

hmmm gek dan...

heb het geprobeerd onder OS 9, OS 10.-nogwat en nu Panther.

moet erbij zeggen dat het echt misging agv het rippen van een DVD. Kan daardoor een RW onleesbaar worden?

begrijp ik het goed: je probeert een DVD rechtstreeks te rippen op een DVD-RW ? of eerst op een harde schijf en dan wegschrijven op DVD-RW ?

beide (denk ik)

heb het 2X geprobeerd: 1X on the fly (heb zowel combodrive als een superdrive) en 1X een image gemaakt.

bij alletwee ging het mis en lijken de DVD-RW’s onbruikbaar te zijn geworden. dat leek me nogal sterk, dus ik ging twijfelen aan de superdrive

het gaat om Sony DVD-RW’s zonder snelheidsaanduiding, dat zouden toch de goeie moeten zijn (?)

heb zojuist firmware ge-update

maar probleem blijft…

op CD-R branden gaat soms (!) goed. ik denk dat het het einde is van deze superdrive :frowning:

enige ideeën? dank!

als CD-R ook maar soms goed gaan, dan lijkt het wel bedenkelijk - hoe gaat het branden van een dvd-r (niet rw) ? hoe lang heb je die al ? mischien is de laser wat vuil en eens zuiveren met zo'n cleaning DVD als je een nieuwe zoekt : volgens forums op DVDHelp is de nieuwere Nec 2500 A duidelijk een van de beste branders : een zeer goede brandkwaliteit, kan een hele rits van DVD en CD kwaliteit aan

gewone DVD-R nog niet geprobeerd...

en ook een cleaning DVD niet, weet nou niet of dat altijd goed werkt.

ik probeer e.e.a. Thnx! :smiley: