Ervaring gevraagd met beeldbanken

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met beeldbanken?

Ik zou graag wat info willen horen over het maken van een beeldbank die online te bereiken/onderhouden is. Ik heb nu verschillende dingen gezien op website niveau maar ook software pakketten die iets soortgelijks kunnen.

Ik heb niet de ambitie om het zelf te doen, ben alleen opzoek naar ervaringen en tips etc. Uiteindelijk zit de kans erin dat we voor een klant moeten gaan werken met een online beeldbank zodat ze ten alle tijden daar zelf beelden uit kunnen halen, verder is het voor ons belangrijk dat het geen ingewikkeld verhaal is om de beeldbank te beheren, uploaden/toevoegen van beelden moet snel en makkelijk kunnen. Is het bijvoorbeeld slim om zelf een computer online te zetten of is het juist handig om dit extern te laten doen? Zo zullen vast nog meer punten zijn waar je op moet letten.

Alvast bedankt, Frans

Ik heb persoonlijk niet direct ervaring met beeldbanken, maar ons bestandsbeheerprogramma kan een beeldbank maken en onderhouden. Wij gebruiken Mosaic van Pine (www.pine.dk) maar bijvoorbeeld Cumulus Canto kan het ook. Op zich is het niet zo moeilijk, als je een webserver hebt kan het al, het programma zet een lo-res versie klaar en de klant kan die gebruiken, of je kan een hi-res versie geven, en je kan diverse toegangsregels maken. Met Mosaic is er een 'autocheck' folder, elk beeldbestand wat ik daarin sleep wordt automatisch klaargezet, via de internet browser kan ik daarna nog dingen veranderen, zoals naam, categorie enzovoort. Het gaat allemaal automatisch, dus dat is niet moeilijk. Er zullen ongetwijfeld ook goedkopere oplossingen bestaan, het belangrijkste is de toegang goed te regelen, je kan ook gewoon een website maken en die als beeldbank gebruiken...

hey,

Ik heb aardig wat ervaring met beeldabanken.
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is, hoeveel geld heb ik er voor over om een bepaalde functionaliteit te bereiken.
Want er zijn zoveel verschillende soorten databanken (ook op mac en dat worden er steeds meer, hehehe)

greetzz