Ervaring met 17" iMac?

Ik denk er over een 17" 1Ghz iMac te kopen. Wie heeft ervaring met deze machine? Ik ben vooral geinteresseerd in de kwaliteit van het scherm en de mogelijkheden tot uitbreiding (memory en disk) en natuurlijk eventuele nadelen. Wie?

als je denkt aan uitbreiden dan is de iMac niks voor jouw. Memory uitbreiden is geen probleem, maar een disk of graphics card of wat dan ook kan je echt wel vergeten bij een iMac of je wil heel dat ding uit elkaar vijzen en het is er niet echt voor gemaakt..

Maar voor de rest is de iMac een schatje, zeer degelijk, scherm is goed. Maar koop je een iMac 1ghz 80GB dan zal het waarschijnlijk een 1ghz 80 GB blijven. In tegenstelling tot een G4 tower die je zeer gemakkelijk kunt uitbreiden.

Wat ik persoonlijk het enige nadeel vind en dan ligt dat nog steeds aan mezelf is de kleur van de iMac. Je moet echt steeds je handen wassen voor je op de iMac kan. En ik denk er zelfs zwaar aan van te stoppen met roken voor mijn iMac beige is. :stuck_out_tongue:

[quote:5dca439491="MacAttack"]Wat ik persoonlijk het enige nadeel vind en dan ligt dat nog steeds aan mezelf is de kleur van de iMac. Je moet echt steeds je handen wassen voor je op de iMac kan. En ik denk er zelfs zwaar aan van te stoppen met roken voor mijn iMac beige is. :P[/quote:5dca439491]

Hee! Niets mis met beige Macs! :slight_smile:

Wel met roken trouwens…

Beige

spuit je mac zwart!

heb ik al eens op een japanse site gezien. zo heb je er geen last van (moet je wel een zwart toetsen bord en muis kopen. :smiley:

(maar wit is mooier en past beter bij mac osx)

Geheugen uitbreidingen zijn wel een probleem. Er is maar weinig ruimte in zo'n mac dus daarom heeft apple gekozen voor een ander soort geheugen als in je G4. Met mijn bestaande G4 geheugen kon ik helaas nix. Er gaat powerbook-stijl geheugen in. Is verder niet erg, maar wel beetje duurder.

Beeldscherm is echt te gek. Jammer dat UT het niet volledig kan gebruiken.

Denk erom dat je een iMac idd niet kan uitbreiden. Dit houdt OOK in dat je, als je iets nieuws wilt over, pak m beet drie jaar, je ook weer een nieuw beeldscherm zal moeten aanschaffen! Eigenijk zonde zou je moeten kunnen overzetten ofzo…

We hebben zo'n nieuwe Imac 17" bij ons in de winkel (fotozaak) staan, en om ff snel iets aan klanten te laten zien qua foto's of websites is die erg goed. En het scherm is FANTASTISCH!! :lol: Alleen uitbereiding is inderdaad erg rottig, dan zou ik liever een G4 tower hebben... En we roken aardig wat en dan is het vrij snel vies, ook klanten die ff willen voelen etc.. :evil: Dus we hebben maar een zwart toetsenbord van een oude G4 er aan gehangen, die witte is echt snel vies...

Fantastisch apparaat, kan niet anders zeggen. Afgezien van de estetische schoonheid (gegarandeerd hoge ogen gooien op verjaardagen en partijen) is de machine redelijk snel (natuurlijk niet te vergelijken met een dual 1.42) en ongelooflijk stil. Je hoort 'm nauwelijks, en dat is bij de meeste computers wel anders.

Uitbreidbaarheid? Ach, ik hen nu al zo’n 15 jaar computers en ik heb ooit 1x iets uitgebreid, maar da’s natuurlijk iets persoonlijks.

Het enige nadeel vind ik het toetsenbord. Niet omdat het wit is en snel zwart wordt, maar omdat het niet draadloos is. Kijk, deze Mac moet je gewoon ergens middenin de kamer zetten (want ja, je betaalt ook voor het ontwerp, dus het mag/moet gezien worden), en een draadje uit het toetsenbord en muis is echt een nobrainer. Dus heb ik een draadloze set van Logitech gekocht. Niet dezelfde mooie witte kleur van de iMac maar het komt dicht in de buurt. Heb ik ook meteen een 2 knops muis.

Tot slot, het scherm is absoluut 1 van de beste die ik in z’n soort gezien heb.

Ik heb recent er een 1 GHz iMac bij gekocht. Voordelen: Stiller dan welke Powermac dan ook. Voor thuisgebruik is dit erg belangrijk want de Powermacs zijn, ook na een Fan-update, erg rumoerig. Snel zat voor thuistoepassingen. Heeft niet de kracht van de dual 1.25/1.42 uiteraard. Maar voor de meeste toepassingen snel zat. Een mooi breedbeeld scherm. Hoewel over met name de fontweergave veel wordt geklaagd. Wordt wel een stuk beter na aanpassing van het gamma. Wel makkelijk te verstellen. Helemaal compleet. De Sony DVD-brander is toppie. Lekker snel bij het lezen ook.

Nadelen:
Slechts 1 sleuf voor een extra RAM kaartje. Druk er dus gelijk 512 MB bij!
Door de compacte bouw moeilijk uit te breiden / te repareren. Dit is echter maar hoe je het bekijkt. Vergeet uitbreiden gewoon. Binnen 2 jaar heb je toch weer een nieuwe nodig. Tenminste als je bij wilt blijven. Als je kijkt wat sommige mensen aan uitbreidingen uitgeven is dit geld over de balk smijten. De Mac wordt er vaak nauwelijks sneller van. Want alleen een snellere grafische kaart /schijf geeft lang niet de snelheid van een nieuwe Mac. Over het algemeen is verkopen na 2-3 jaar voor een heeel goede prijs de beste optie. En het leuke is dat Macs na 2-3 jaar nog heel veel geld opbrengen. Lees Tweedehandsmac er maar eens op na. Nog wel een AANRADER: koop er 3 jaar AppleCare bij. Want zelf repareren is bij deze bouw lastiger. Bovendien brengt hij na 2 jaar veel meer op door de nog lopende garantie.

Een ander nadeel vind ik zelf dat, hoewel het scherm absoluut scherp en contrastrijk is, de meeste tekst / iconen gewoon te klein is om echt comfortabel te kunnen lezen. Ik heb zeer goede ogen, geen bril en toch is het lekker achterover geleund lezen van stukken vermoeiend. Een lekker groot 21 inch trinitron scherm op een resolutie van 1024x768 is toch wel stukker comfortabeler. Bij een LCD scherm moet je relatief dichtbij zitten. Maar iedereen wil graag een bureaublad van een 21 inch op 15 inch grootte hebben…

Ik heb bijna een maand geleden de 17-inch iMac aangeschaft als vervanger van mijn oude PowerMac 7600. Ik vind het een prachtig apparaat, maar moet nog wel even wennen aan Mac OSX. In tegenstelling tot veel anderen ben ik echter niet zo tevreden over de kwaliteit van het beeldscherm. Het is wel heel helder en zeer scherp en de kleurweergave is behoorlijk, maar alleen wanneer je er recht voor zit. Zodra je maar even je hoofd naar links, rechts, omlaag of omhoog beweegt, treden er helderheids- en kleurverschillen op. En dat is heel irritant. Niet alleen bij het kijken naar DVD´s, maar met name ook bij het bewerken van foto´s e.d. Dit probleem is op de forums van Apple zelf ook al aangekaart, en daaruit blijkt dat de kijkhoek van de iMac-beeldschermen veel geringer is dan die van de andere Apple TFT-schermen zoals de Studio display. Kennelijk hebben alle iMac´s hier last van. Verder zijn de letters door de hoge 'native' resolutie van het TFT-scherm erg klein en soms moeilijk leesbaar. Ga hem dus eerst even in een winkel bekijken voordat je er één aanschaft. Succes!