ervaring met Akai MPC2000XL , Roland SP-303 ?

Mijn zoon wil een van bovengenoemde samplers kopen. Welke zouden jullie adviseren? Heeft iemand ervaring zoals: gebruik met OSX, aansluiten van USB cd-drives, zip-drives (akai met scsci uitgang naar usb?), compatibiliteit, gebruiksgemak etc. ? Graag advies! 8)

Ik heb jaren met een Akai MPC60 gewerkt. De MPC2000 is de opvolger daarvan. Omdat er tegenwoordig een MPC4000 is (de MPC3000 is de grote broer/zus van de MPC2000, meer midi bussen) is de MPC2000 voor een goede prijs te kopen. Een belangrijk kenmerk van deze machines is de precieze timing, ze worden heel veel voor r'n'b, hip hop en drum'n'bass gebruikt. Het zijn echt supermachines, heel erg stabiel. Bij mij was het zo dat ik overdag aan het werk was op het masjien. 's Nachts werd er vaak door Eric de Man (werkt nu met MPC3000) en Frederik mee gewerkt. De machine is nooit gecrashed! Handig is om een zip-drive aan te sluiten. De MPC is een drum sampler, je hebt dus niet veel opslagruimte nodig voor de samples omdat deze vrij kort zijn. Ik heb heel lang getwijfeld of ik een MPC4000 moest kopen, heb het niet gedaan en voor Digidesign Digi002 en Protools gekozen. Het is wat duurder, maar ik heb nu meer mogelijkheden (denk ik). Een andere reden was uitwisselen van data (muziek) met andere muzikanten (remixen en productie), want de MPC blijft een drumsampler met sequencer terwijl Protools harddisk recording met sequencing is. Excuses voor het lange betoog....

[quote:33a874352e="mikanik"]Excuses voor het lange betoog....[/quote:33a874352e]

Hoe meer informatie hoe beter! :smiley:
Dank je.

[quote:33a874352e] Handig is om een zip-drive aan te sluiten.[/quote:33a874352e]
Ze schijnen scsci aansluiting te hebben. Is daar eigenlijk een usb zipdrive dmv tussenkabel op aan te sluiten?

Nog iemand met aanvullende/meer informatie?

Er zijn ook zipdrives met een scsi aansluiting...

[quote:bcb12be2a4="mikanik"]Er zijn ook zipdrives met een scsi aansluiting...[/quote:bcb12be2a4] Ja, maar hier thuis staan al twee van die dingen, een mac met usb en een win met parrallelaansluiting. Ze worden (bijna) nooit meer gebruikt, dus om nou weer een nieuwe aan te schaffen. Tussenkabeltje moet toch goedkoper zijn :roll:

Hmmm, ik heb 2e hands mpc-2000 systemen voor ongeveer $EUR700,- gezien en MPC-2000xl voor $EUR900,-. Dat zijn goede prijzen...

[quote:f7e892bd56="mikanik"]Hmmm, ik heb 2e hands mpc-2000 systemen voor ongeveer $EUR700,- gezien en MPC-2000xl voor $EUR900,-. Dat zijn goede prijzen...[/quote:f7e892bd56] mmm, heeft hij net een nieuwe MPC-2000xl gekocht, 1200.--

Bij aanschaf van nieuw spul heb je toch altijd weer garantie en service....

Ja precies. En de tweedehands scsi zip met 25-50 kabel en veel schijfjes erbij was goedkoop :)

Hardware sampler ? Ik gebruik de Emagic EXS-24 software sampler met Logic Audio 6. Werkt super !

[quote:c8f1795e1c="de.Studio"]Hardware sampler ? Ik gebruik de Emagic EXS-24 software sampler met Logic Audio 6. Werkt super ![/quote:c8f1795e1c] Ja, ok, maar dan heb je toch nog geen 'realtime' drumpads, en daar gaat het bij die hardware sampler ook om.