Ervaring met draaien eigen mailserver?

Heb jij ervaring met het draaien van je eigen mail server of LAN waar meedere mensen (accounts) mail versturen. Tevens accounts gebruiken die niet van hun provider zijn. e.g. "emailaddress@macosx.nl"

Problemen gehad met het feit dat je provider port 25 dichtspijkert omdat je mogelijk een ?“relay-server”? bent?

ik weet dat veel spamfilters (onze bijvoorbeeld) deze servers blokkeerd, omdat ze vaak door spammers gebruikt worden....

Mijn provider gooit dat inderdaad dicht. Ik kan wel een webserver, ftp-server en news-server draaien maar geen mailserver. Dus kan ik je helaas niet helpen.

Ik heb gelezen dat je evt een andere smtp server kunt gebruiken. (ik nl nu geen mail versturen) of kan ik ook mijn port e.g. 26 gebruiken om te versturen? Kan ik vanuit mijn port 26 de smtp van mijn provider bereiken?

Redelijk abstracte materie… nog even oefenen…

het is me nu niet duidelijk meer wat je precies wilt. je kan inderdaad via een "vreemde smtp server" mail versturen, vooropgesteld dat de server dat toestaat. vaak krijg je een melding " do not relay' o.i d. Ik heb meerder mail accounts, zowel bij Planet internet, die er standard 5 geeft, met elk 4 aliassen. en verder ook nog van mijn werk. leg anders een duidelijker uit wat je wilt, en hoe je netwerk eruit ziet.

Je heb helemaal gelijk... Er spookt iets te veel rond door mijn kop. Het lastige is dat het praktijkvoorbeeld draait op een pc lan... :bloos:

Ik heb wanadoo premium. Redelijk stabiel.

Ik heb een kast ingericht om te fungeren als
-router
-firewall
-dhcp

Ik gebruik op mijn werkstations standaart email clients en maak geen gebruik van een mailserver op de eerst genoemde kast. Alles is met 100Mbit Full Duplex aan elkaar gelijmd. netwerk en filesharing werkt als een trein.

Sinds een dag of wat kan ik geen emails meer versturen die groter zijn dan ongv. 2kb. Een mailtje met een lap tekst komt er niet eens meer door heen, laat staan met een attachment. Email ontvangen en http-protocol (surfen) is geen probleem. Webmail of grote bestanden van het web plukken ook niet.

Mijn ‘server’ geeft aan dat 'ie packets staat te droppen. Vervolgens geeft mijn email client aan dat de connectie met de SMTP server “ge-timed-out” is… (:wink:)

Ik heb her en der gelezen dat providers port 25 van klanten dicht zetten omdat deze gevoelig zijn voor relay. En op die anders door spammers ( :evil: ) gebruikt kunnen worden.

Het vreemde is dat bv SETTI geen workunits meer kan halen of dumpen vanaf mijn werk station Ook FTP ligt op dit station plat. In hoe verre kunnen deze dingen verband houden?

Kan ik d.m.v. een andere smtp server dit probleem omzeilen? Of staat port 25 aan MIJN kant dicht? En hoe kan dat dan want de heren ISP kunnen toch niet in mijn systeem?

Zo steekt het ongeveer inelkaar.

Welke mailserver (programma) gebruik je?

[quote:aa41e70f88="crazy ivan"]Kan ik d.m.v. een andere smtp server dit probleem omzeilen? Of staat port 25 aan MIJN kant dicht? En hoe kan dat dan want de heren ISP kunnen toch niet in mijn systeem?[/quote:aa41e70f88] Wannadoo zorgt ervoor dat TCP/IP verkeer dat gericht is aan poort 25 van jouw adres in de bittenbak verdwijnt. Daardoor kun jij op poort 25 geen e-mail ontvangen. Wel kun je nog e-mail verzenden via een eigen SMTP server. (Zo is het tenminste bij @Homeless geregeld.)

Wil je toch een eigen mail server draaien die de mail op een andere poort ontvangt, dan zul je met een provider daarover afspraken moeten maken. Ik heb dat bij twee providers geprobeerd, maar daar willen ze niet aan beginnen.

Begrijp dus dat je geen e-mail kan versturen naar de mail server van je provider met je -email client. Verzenden van e-mail heeft weinig te maken met het filteren van port 25. Dit is alleen voor smtp vanaf internet naar jouw wanadoo verbinding.

Het is zelfs zo dat je e-mail client verbindt van een hoge port > 1024 naar port 25 van de mailserver van je provider.

Weet je zeker dat er niks aan je firewall is veranderd?

Wat voor OS is die kast die aan internet hangt?
Is deze up2date?

Wat is het os van je computer waar vanaf je mailt?

Heb je geen virussen o.i.d indien je windows in je LAN gebruikt?

Allemaal hartelijk dank voor jullie bijdrage... Ik ben gisteravond maar eens serieus gaan graven... GAAP. :wink:

De verschillende problemen die ik tegenkwam zoals hierboven beschreven hadden vele oorzaken kunnen hebben. Conclusie is uiteindelijk dat het “MaxMTU” is geweest op de werkstations.

Het werkstation stuurde (te) grote packets naar mijn server die deze keurig fragmenteerde. Echter mijn provider pikte deze gefragmenteerde packets niet goed op. Heb dus op alle workstations de MaxMTU verlaagd naar vijfhonderd-zoveel en draait alles weer als een trein. Ik neem het alleen mijn provider (wanadon’t - what’s in a name?) kwalijk dat ze dit soort ongein niet even ergens melden. Wanadon’t is n.l. zijn bandbreedte op de kabel aan het verhogen en daardoor zijn er kennelijk diverse instellingen op hun servers veranderd.

Heren (eventuele dames) nogmaals dank.

iemand vroeg welke server/programma is gebruikte:

Kerio Winroute Pro 4-punt-zoveel. Hoewel misschien inmiddels een beetje achterhaald - zeer veilig, stabiel en dedelijk!