Ervaringen Epson Stylus Photo 1290s

Voor mijn bedrijf ben ik op zoek naar een goede A3+ printer. De bekendste blijkt toch de Epson 1290s te zijn. Ik wil hem gaan kopen omdat presentaties op A4 formaat toch vaak echt te klein is.

Ik heb al op het forum gezocht naar wat ervaringen, maar die kon ik niet veel vinden…
Op mijn vorige werk hadden we ook zo een, en mijn ervaring was dat de inktpatronnen wel erg snel leeg gingen, maar aan de andere kant werd er ook grandioos veel op geprint.

Ik wil hem gaan gebruiken als algemene printer uit plaatsgebrek. Dus ik hoef niet bang te zijn dat hij uitdroogt door hem alleen voor presentaties te gebruiken.

Graag hoor ik de ervaringen van deze printer. Mocht iemand me kunnen wijzen op een topic hierover dan hoor ik die graag, maar ik heb niets soortgelijks kunnen vinden.

Alvast bedankt!

Is voor presentieprints een geweldige printer. Voor algemeen gebruik is hij toch echt te traag (of je moet m op 720 dpi zetten). De inkt gaat best lang mee en de kosten vallen prima mee als je inkt koopt bij bijvoorbeeld DigitalRevolution of InkClub.

Raar probleem is dat de papierinvoer niet altijd vlekkeloos werkt, dat is een probleem waar de Epson A3-printers allemaal mee kampen (1520, 1290, 1290S).
Vaak pakt de printer eerst een vel die blanco er weer uitkomt, daarna geeft hij een papierfout. Met een druk op de juiste knop gaat hij dan wel gewoon verder.

Maar als ik een nieuwe zou moeten kopen, was het weer dezelfde…

De 1290s is toch al een wat oudere machine die geen gepigmenteerde inkt gebruikt. De prints gaan dus niet heel lang mee. Kijk ook eens naar wat nieuwere modellen van Epson die wel voorzien zijn van gepigmenteerde inkten zoals bijvoorbeeld de R1800 of de R2400 (de laatste is een ultieme machine als je ook zwart-wit wilt printen, dat is bij die machine zo ongelooflijk mooi!!). Zelf heb ik een R1800 staan waar ik zeer tevreden over ben. Gepigmenteerde inkten (dus prints die lang meegaan) is voor mij echt een reden geweest om over te stappen op die printerreeks.

Succes met je keuze!

Groet,
Job

hmm, die specs van deR1800 ziet er inderdaad niet slecht uit. Qua prijs kost hij evenveel als de 1290 toen hij uitkwam.

Bedankt voor de info!

Ikzelf gebruik nog steeds de 'reus', de 1520, en ben daar nog best tevreden mee. Inmiddels werk ik onder OS 10.4.4 en kan via het programma PrintFab (Cups + Ghostprint) deze printer via het netwerk(kaart) aansturen met zeer goed resultaat. Inmiddels zijn dit soort printers voor een prikkie te koop terwijl de resultaten voor grafisch ontwerpers, architecten en kunstenaars uitstekend zijn. Met een goede calibratie zijn ze zelfs nog wel als proefprinter te gebruiken al is de nieuwe generatie Epsons natuurlijk al weer stukken beter (niet persé mooier) maar ook duurder. Omdat ikzelf altijd in de hoogste resolutie print met originele Epson inkt of de inkt van van Son, op dikwijls, volvlakken is het best een kostbare aangelegenheid. Echter de resultaten zijn heel mooi. Opzich zijn de Epsons o.k. Alleen moet je altijd zorgen voor voldoende inkt in de cartridges. Als je door blijft printen met lege dan gaan de printkoppen snel stuk. Alleen blijven dit soort printers in vergelijking met bijv. Xerox copiers met een zware ripserver natuurlijk trage bakken. Misschien twee of drie aanschaffen? Altijd nog goedkoper dan een copier.

Ik had vroeger een 1270 (voorlopen van de 1290x) die ik 5 vijf jaar lang intensief gebruikt hebt, een hele goede printer maar beetje traag door de USB1 verbinding. Nu heb ik een R1800, eveneens een heel fijne printer MAAR hou er rekening mee dat deze niet rechtreeks print vanuit Indesign en Illustrator, je moet eerst een pdf maken. Indien ik dit geweten had had ik waarschihjnlijk iets anders gekocht.

Ik heb de 1290, je mag em van mij zo overnemen. Oke, er komen hele mooie prints uit, maar de prijs van de inkt is echt niet te doen. Dat apparaat zuipt inkt!

Ik durf niet eens uit te gaan rekenen wat een A3 print mij kost. Zou je niet beter in de laserprinters gaan zoeken? Je betaald iets meer in aanschaf, maar geloof me. Dat haal je er uit.

Als je t geld hebt is een Xerox kleurenlaser zeker de beste keuze maar daarvoor heb je een tiental 1290's :innocent:

[quote:b4fd43dd13="Xenophon"]Ik heb de 1290, je mag em van mij zo overnemen. Oke, er komen hele mooie prints uit, maar de prijs van de inkt is echt niet te doen. Dat apparaat zuipt inkt!

Ik durf niet eens uit te gaan rekenen wat een A3 print mij kost. Zou je niet beter in de laserprinters gaan zoeken? Je betaald iets meer in aanschaf, maar geloof me. Dat haal je er uit.[/quote:b4fd43dd13]

Die dingen zijn onbetaalbaar in gebruik inderdaad. Als het budget het toelaat zou ik wat meer investeren in een kleurenlaser. Per afdruk zijn die goedkoper dan printers met het gekleurde goud (de inkt).

Ben zowieso niet zo’n fan van epson inkjets. voorheen veel problemen mee gehad. spuitmondjes dicht… (omdat de printers die ik had een los tankje ingezet moest worden, dus het printkopje blijft in de printer).
heb zelf een epson kleuren laser (c900), en dat bevalt prima. En betaalbaar in gebruik.

Mijn ervaring is ook dat hij inkt zuipt! Als de gele inkt op is moet je meteen het gehele blok vervangen. Inderdaad ook veel problemen met de spuitmondjes. Ook printen op andere soorten papier gaat vaak niet (op echt epson-papier wel natuurlijk), nog meer extra kosten...

Ik heb hier zelf een HP Designjet 100 staat. Printen op 46 x 64 cm. Separate inkt cartridges en printen op meerdere merken/soorten papier. Echt een aanrader! Qua aanschafprijs ook natuurlijk.

Succes met je beslissing!

De 1290 is een wat oudere printer, ikzelf heb hem al wat jaartjes, en het is gewoon een geweldige printer, ik kan niet anders zeggen. Hij verbuikt welliswaar meer inkt ( ongeveer 2 tot 3 maal ), maar de inkt zelf is weer 5 maal zo goedkoop, dus dat verdien je vrij snel terug.