Ervaringen met ACDSee Pro i.p.v. iPhoto

Ik ben zoals velen hier op zoek naar een alternatieve manier om mijn foto's in het thuisnetwerk te delen. De iPhoto library op de NAS werkt niet. En alle foto's in mapjes is ook weer een beetje treurig. Ook Lightroom of Aperture zijn geen goede oplossing.
Nu kwam ik na veel zoekwerk uit bij ACDSee Pro. [url=http://www.acdsee.com/en/products/acdsee-pro-mac]klik[/url] Wel wat aan de dure kant voor huis-tuin-en-keuken-gebruik.

Ik ben benieuwd of iemand hiermee ervaring heeft. Vooral het delen en ordenen van foto's vanaf een NAS is belangrijk voor me. Alvast bedankt.

Ik denk dat het met fotobibliotheken op een NAS toch lastig wordt. Als het technisch al werkt "werkt" het in de praktijk vaak weer niet omdat een nas veel te traag is voor een grote bibliotheek met veel (duizenden) bestanden. Je moet al echt een heel snelle NAS hebben om het acceptabel te vinden is mijn ervaring. Zelfs mijn 4-schijfs QNap kon mij niet bekoren en ik ben weer terug gegaan naar de lokale disks.

Maar ACDSee op de Mac heb ik geen ervaring mee, op Windows werkte het wel redelijk maar op de NAS (toen niet zo'n snelle) was het niet echt werkbaar.

Tegenwoordig is de [url=http://www.synology.com/products/performance.php?lang=enu#tabs-2]NAS zelf niet te traag[/url] meer, maar misschien wel de manier waarop je toegang tot de NAS verkrijgt. Je zult gigabit-ethernet moeten gebruiken voor een acceptabele performance. Welke software je gebruikt om door je foto's heen te bladeren (iPhoto, Aperture, ACDSee) maakt niet echt uit.

De traagheid zit hem niet in de lees- schrijfsnelheid vans de NAS, die komt doordat de database enorm veel kleine bestanden bevat, en het openen / bewerken / schrijven van die bestanden vergt de nodige connecties voor het heen-en-weer verkeer... En dat gaat niet sneller, ongeacht de snelheid van de schijven in de NAS.

Wat ik begrijp van de website is dat ACDSee werkt met previews om grote datastromen te voorkomen.
Maar ik wil vooral weten hoe dit in de praktijk uitpakt. Kennelijk nog niet veel gebruikers...

iPhoto en Aperture gebruiken datzelfde systeem ook al sinds dag 1. Maar zoals gezegd zijn die originele 6 tot 14 megapixel bestanden nooit het probleem, aangezien die niet tijdens het bladeren aangeroepen worden. Het zit hem in de database...