Ervaringen met Airport??

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met Airport. Ik heb uiteraard de 'salestalk' van Apple wel gelezen maar voor dat ik overweeg er in de (nabije) toekomst wat mee te gaan doen ben ik benieuwd hoe het allemaal in de praktijk werkt, wat de nadelen, minpunten, tegenvallers, dipjes ervan zijn enz. Kortom: wat de praktijkmensen ervan vinden...

Wat ik wel heb gehoord over airport, draadloos netwerken, is dat je veel geodkoper uit bent als je de apparatuur van een ander merkt koopt. Kijk anders ook eens op http://www.huphop.com

Ik heb thuis een airport netwerkje met een kabel aansluiting (chello), en ik moet zeggen dat het perfect werkt. We zitten er met meerdere computers op en dat gaat probleemloos, vrienden die met hun laptop bij me binnenlopen zitten gelijk op internet (na invoeren van het wachtwoord natuurlijk). Het werkt gewoon dus. Van wat ik ervan begrepen heb is het minder makkelijk om met meerdere computers op airport te zitten als je adsl hebt.

Wat Igor zegt, er zijn inderdaad wireless routers die gelijk of beter presteren als Apples basisstation, naar wat ik ervan gelezen heb. En voor minder geld.

groet

[quote:973182f77d="svenson"]Wat Igor zegt, er zijn inderdaad wireless routers die gelijk of beter presteren als Apples basisstation, naar wat ik ervan gelezen heb. En voor minder geld.[/quote:973182f77d] Klopt, zo'n test staat ook in een van de MaCFan's van dit jaar waarbij anderen er beter en voor minder geld vanaf komen. Qua design scoort die van Apple natuurlijk het hoogst maar qua functionaliteit en performance anderen, ik zou gaan voor het laatste want 'van een mooi bord alleen kun je niet eten'. Op deze [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=100]topic[/url] staat e.e.a. over routers welke ook in draadloze uitvoering verkrijgbaar zijn zodat je met meerdere computers tegelijkertijd draadloos kunt Internetten.

Succes…

Hoi,

Ik gebruik:

ADSL van MXstream met Ethernet modem
Ethernet Hub met 4 uitgangen en link/switch poort
(oude) Airport Base station
iBook en Powerbook G3 met aiportkaarten

Het duurde even voor ik alles werkend had en het probleem lag voornamelijk dat de verschillende apparaten niet makkelijk met elkaar wilden ‘praten’.
Ik moest de ADSL modem ‘tweaken’ zodat ik er meerdere computers op kon aansluiten, dit ging alleen met een extra ethernethub.
Daarna alle apparaten op DHCP zetten zodat er automatisch IP adressen worden aangemaakt en nu werkt het feilloos.
Ik doe mijn Powerbook/iBook open uit de slaapstand en ik ben op internet in 2 seconden.
Ik heb mijn netwerk getest op veiligheid en volgens testen op het internet bestaat mijn computer niet eens. Niet slecht dus.

Ik las dat er goedkopere oplossingen zijn maar waarom neem je dan een Apple/Macintosh, toch niet voor de prijs? Je wilt kwaliteit of niet.

zulu (een Macfan)

Zulu: Heb je nog aanvullende maatregelen (moeten) nemen i.v.m. veiligheid op het net?

Mijn basisstation is kaduk,maar het heeft wel goed gewerkt in een netwerk met adsl,alleen een bijkomend probleem is dat het basisstation als mede router gaat fungeren,het gaat eigen ip nummers aan de aangesloten computers uitdelen(via DHCP)Je schijnt dat uit te kunnen zetten, maar voor ik dat wist begaf ie het.

Heb hier ook een 1e editie [grijs] ABS [Airport Base Station] draait altijd geruisloos en perfekt... nog nooit iets mee aan de hand geweest.. maar je weet nooit. Gister heeft mijn tv het begeven.. who knows whats next?

Mailking: aan een tv zit nog een draadje... en dat draadje moet in een stopcontact... en een stopcontact is zo'n ding wat in de muur zit... al eens geprobeerd? :shock: :lol: :D

:twisted: heb ik mij al geënerveerd met die airport en osx. In 't kort : 1ste installatie begin september in os9.2.2 via ingebouwde modem van nieuwe 'snow' airport base station op het internet : prachtig. 2de installatie : telenetverbinding in os9.2.2 : prachtig 3de installatie : nieuwe harde schijf waarop onmiddellijk osx.2.1 (aka jaguar) op afzonderlijke partitie : zelfde snelheid, geen problemen, begin al gewoon te worden dat het zo snel download. Vanaf dan : update osx.2.2 : na 2 à 3 dagen plots geen verbinding meer : telenet gebeld, ...... uiteindelijk na herstarten kabelmodem en airport base station opnieuw verbinding. Daarna : soms dagen géén enkel probleem, soms elke 5 minuten verbinding kwijt. Soms kan ik helemaal geen connectie meer maken (alles moet dan ongeveer een uur uit : computer, ABS, kabelmodem). Na veel zoeken, uittesten,..... plots op apple een discussieforum gevonden die daarover handelde : oef .... ik was niet meer alleen !!! (2 links 1ste = http://discussions.info.apple.com/WebX?128@136.9HCea0iPeiu.8@.3bb9f669 / 2de = http://discussions.info.apple.com/WebX?128@136.9HCea0iPeiu.8@.3bbc070d Intussen hebben honderden gepost over dit probleem, dat soms wel, soms niet voorkomt (sommigen hebben het, anderen niet). Het komt zowel voor met Apple's Base station als met andere merken, dus eigenlijk zou het (??) niks met het base station te maken moeten hebben.

Apple care, laat mij gewoonweg alles herinstalleren, en nu vragen ze mij om via dns-servers te werken. Ik heb er echter al zoveel tijd aan gespendeerd ipv van de verbinding gebruik te maken, dat ik het opgeef.

Anyway, ik denk dat ik niemand een dienst bewijs met te zeggen dat alles ok is i.v.m. airport. De periode dat het foutloos werkte was echter fantastisch.

Iemand anders met deze problemen??
davedive :cry:

hahaah, kwam allemaal rook en vreemde geuren uit terwijl het een ouder model is dus, denk ik helemaal geen geurprogrammas kan ondersteunen... nee is echt naar de gootjes

Davedive,

Ik heb inderdaad ook hetzelfde probleem; het werd geïntroduceerd bij een airport software update nà X 10.2, AirPort hulpprog. 2.1.1. Je kunt dus Jaguar helemaal opnieuw installeren, zonder de airport software te updaten.
Wat ik heb gedaan is het netwerkwachtwoord uitzetten op het ABS (“Activeer codering (via WEP)” uitvinken), daarna werkt alles weer als vanouds. Heb ik wel de MAC adressen van de verschillende computer-airport-cards in “Toegang” gezet, zodat anderen niet (zonder dat wachtwoord) toegang tot de verbinding hebben.

Afijn, duidelijk is dat Apple hier nog een probleem moet oplossen…

Laat het weten; Suc6
Oppie.

Oppie,

Heb dit onmiddellijk ook ingesteld en raar maar waar, onmiddellijk gaat mijn status van airport over naar ‘volle’ ontvangst ipv 2 à 3
:lol:

Zal nog laten weten hoelang dit duurt.

Dank voor de tip
davedive :roll:

Weliswaar is dit draadje al erg oud, maar toch wil ik graag nog even hierop inhaken. Is het niet onveilig om WEP uit te zetten? Ik heb 'm nu ook uit staan omdat dat default zo stond, maar is het dan ook zo dat mijn data gewoon door de lucht vliegt en dat passanten met hun iPaq dat kunnen onderscheppen?

Groeten,
Rogier

Zou ik inderdaad niet uitzetten (tenzij je natuurlijk op alleen op een eiland woont waar nooit iemand de signalen, gewild of ongewild, kan onderscheppen).

Ondertussen heb ik een vervangingstoestel ontvangen (17/01/03) want met de 1ste abs was er uiteindelijk geen land meer mee te bezeilen (na alsjeblief 9 telefoons naar apple support hebben ze de 10de keer gezegd : we sturen je een nieuwe).

Met deze heb ik ondertussen een keer of 10 alles moeten uitzetten en heropstarten, maar daarmee kan ik leven(ik vindt het echter iedere keer wel één keer tè veel om alles te moeten heropstarten). Indien ik een laptop zou gehad hebben, dan zou ik er hoogstwaarschijnlijk hoger mee oplopen (airport diende enkel om ‘lastige’ bedrading tot vaste cube uit te schakelen).

Oude draad, maar dank zij jouw reactie, Rogier, kom ik mijn belofte na om een vervolg te posten.

groeten,
davedive

Jammer davedive dat je deze problemen nog steeds hebt; bij mij werkt het als een zonnetje. Ik zou niet meer zonder kunnen, ongeveer zoals geen mens meer TV kijkt zonder AB :)

Rogier, bij mij weten is het instellen van 't hardware (MAC) adres de beste beveiliging: het signaal komt het apparaat niet in zonder het juiste MAC adres (is dus in dit geval van de WiFi/AirPort kaart), dus niemand kan je signaal onderscheppen/lezen.

Ok, ik heb nu in het Airport configuratieprogramma 'activeer codering (via WEP)' aangevinkt en een password opgegeven. Dat is toch de bedoeling?

Rogier