ervaringen met de eMac ?

Hallo folks, ik ben hier nieuw en heb voor jullie meteen de volgende vraag :

Ik werk zo een 4-tal jaar met een iMac 350 onder macOS 9.1, en dit met grote tevredenheid.
Vermits er een tijd komt dat software en progs enkel nog voor macOS X zullen ontwikkeld worden, overweeg ik de aanschaf van een eMac 1250/512Mb/80Gb/Superdrive of ComboDrive. Dit toestel zou ook gebruikt worden door mijn dochter die nu in het 3de middelbaar BK (beeldende kunsten) zit. Vanaf volgend schooljaar gaat zij meer en meer opdrachten krijgen die met fotografie, grafische vormgeving, enz … te maken zullen hebben. Ik meen dat macOS 9.1 hiervoor al te verouderd is, en bovendien staan er al een 4-tal eMacs te pronken in het computerlokaal van haar afdeling.
Zijn er onder jullie mac’cers die bovengenoemd toestel al hebben, en wat zijn jullie bevindingen en ervaringen hiermee ?

hoi mac4life, het toestel is nu 2 weken geleden geintroduceerd, ik heb hem meteen besteld, maar hij wordt naar verwachting pas volgende week geleverd (apple store), waarschijnlijk heeft dus nog niemand hem.... (toch?)

Kun je je denk ik geen buil aan vallen - heb zelf een eMac 700/640Mb/40Gb/Combo en ben er zeer tevreden over. Helemaal fijn voor je dochter als ze op school dezelfde computer hebben.

Ik heb onlangs mijn eMac verkocht omdat ik maar niet kon wennen aan de luidruchtige ventilator! :( Ik heb op eBay een tweedehands iMac G4 gekocht en daar ben ik héél tevreden mee. :)

Behalve de ventilator was ik tevreden van de eMac! Mooi toestel, goed scherm, goed geluid ingebouwd (minder slordig als de losse pro-speakertjes van de iMac),…

Probeer eens bij iemand thuis naar de eMac te gaan luisteren, want in de winkel hoor je het lawaai van de ventilator niet! :roll:

Ik ben in het bezit van een emac 1ghz met 768mb en 80gb hd met superdrive. Prima appletje superdrive schrijft zowel + als - R dvd's. Heb er een extra 120gb fireschijf bijgekocht via mycom (had wat extra hd ruimte nodig ivm met video montage etc.) Kan je wel 1 tip geven bezuinig niet op het geheugen laat er nog wat meer inzetten, hoe meer geheugen hoe prettiger je macje zich voelt.

Wel Keko, ik deed eergisteren een prijsofferte bij m'n mac-verdeler, en hij mailde me vandaag terug dat hij ondertussen al zo een toestel heeft ontvangen. Als ik dus vandaag nog inga op die offerte en de bestelling plaats, ben ik wellicht de eerste eigenaar van de nieuwe eMac ... :lol: Maar ik wacht nog even op reacties, o.a. die zgn. luidruchtige ventilator houdt me nog tegen ... M'n mac-dealer mailde er immers (op mijn vraag) ook nog bij dat de ventilator van de nieuwe eMac idd nog lichtjes te horen is ...

Ik ben nu een half jaar tevreden met een 1ghz eMac en de ventilator is te horen, ja, alleen heb ik er weinig last van. :apple:

heb sinds januari een emac 1ghz combo en ik kom van een paarse imac af en dan valt de ventilator van de emac echt wel mee hoor. ik wordt er erg blij van

voldoet aan alle wensen ook voor zwaardere werkjes

Ventilator bij een eMac? Nog nooit gehoord. Ik ging ervan uit dat het een stille computer is en ik ken er toch wel een paar (8-tal) maar dat is me nooit opgevallen. probleempje bij de voorlaatste generatie?

[quote:86897e4aa0="mac4life"]Wel Keko, ik deed eergisteren een prijsofferte bij m'n mac-verdeler, en hij mailde me vandaag terug dat hij ondertussen al zo een toestel heeft ontvangen. Als ik dus vandaag nog inga op die offerte en de bestelling plaats, ben ik wellicht de eerste eigenaar van de nieuwe eMac ... :lol: Maar ik wacht nog even op reacties, o.a. die zgn. luidruchtige ventilator houdt me nog tegen ... M'n mac-dealer mailde er immers (op mijn vraag) ook nog bij dat de ventilator van de nieuwe eMac idd nog lichtjes te horen is ...[/quote:86897e4aa0]

dit laat mij hopen, de apple store man zei dat het eventueel mogelijk was, maar dat het waarschijnlijk 2 weken en enkele dagen zou duren, omdat het een nieuw model was. nu dus elke keer snel naar huis en thuis veel uit het raam kijken… :slight_smile:

Sinds een maand trotse eigenaar van een eMac 1 Ghz en ben er zeer tevreden over. Zeker geen miskoop hoor!

[code:1:1ad9ffa74f]Dit topic lijkt me meer iets voor het Hardware-forum. Vandaar dat we hem even daar naartoe verplaatsen.[/code:1:1ad9ffa74f]

eMac heeft naar mijn idee een groot nadeel: het scherm! De gebruikte beeldbuis maakt hem natuurlijk ook groter, maar sinds ik zelf enkele maanden achter een LCD-scherm werk, wil ik geen CRT meer. Dan maar even doorsparen, of meer financieren.

Ik vind juist de kleuren mooier op een CRT scherm dan een LCD scherm. Donker groen is niet altijd donker groen op een LCD scherm bijv.

[quote:c0a9fa7f0b="awesomemac"]Ik vind juist de kleuren mooier op een CRT scherm dan een LCD scherm. Donker groen is niet altijd donker groen op een LCD scherm bijv.[/quote:c0a9fa7f0b]

Over de correcte kleurweergave op een LCD scherm heb ik eigenlijk nooit nagedacht. Het is vooral de rust voor de ogen en een “frisser” lijkend beeld wat me opvalt.

[quote:b5ef25dd0d="Ducboy59"][quote:b5ef25dd0d="awesomemac"]Ik vind juist de kleuren mooier op een CRT scherm dan een LCD scherm. Donker groen is niet altijd donker groen op een LCD scherm bijv.[/quote:b5ef25dd0d]

Over de correcte kleurweergave op een LCD scherm heb ik eigenlijk nooit nagedacht. Het is vooral de rust voor de ogen en een “frisser” lijkend beeld wat me opvalt.[/quote:b5ef25dd0d]
Dat is denk ik een kwestie van smaak.
Het is al menig maal bewezen dat een CRT nu eenmaal een betere kleurweergave heeft dan een LCD beeldscherm, dus laten we het daar niet over hebben. :slight_smile:
Idd is de fan die in de eMac zit iets waar veel mensen over “klagen”. Persoonlijk zou ik het ook een groot probleem vinden, aangezien ik liever achter een stille machine zit te werken dan achter een luidruchtige windtunnel… Het stoort mij bijvoorbeeld al enorm als de fan van m’n notebook aanslaat als ie even moet rekenen.
Dat zul je dus zelf moeten beoordelen.

Verder “zie” ik wel vaker problemen met eMac’s dan met de wat duurdere modellen van Apple. De eMac is toch echt een low budget machine en dat zal dus komen door dat er goedkopere componenten gebruikt zijn. Dat is ook de rede waarom ik liever even door spaar voor een iMac dan voor eMac… Alhoewel ik me nog best wel red met m’n huidige machine :wink:

Die fan van de eMac, kun je die niet vervangen door een stiller model ? ( dan is al mss één probleem opgelost )

[quote:ea0925e284="Tomaat"]Verder "zie" ik wel vaker problemen met eMac's dan met de wat duurdere modellen van Apple. De eMac is toch echt een low budget machine en dat zal dus komen door dat er goedkopere componenten gebruikt zijn. Dat is ook de rede waarom ik liever even door spaar voor een iMac dan voor eMac... Alhoewel ik me nog best wel red met m'n huidige machine ;)[/quote:ea0925e284]

ik denk dat dat wel meevalt, en [i:ea0925e284]even[/i:ea0925e284] doorsparen is leuk gezegd. Instapmodel eMac is 849, instap iMac is 1399. dus niet [i:ea0925e284]even[/i:ea0925e284] doorsparen…

En nu begin ik te twijfelen.

Wat te doen? eMac nu kopen of doorsparen voor een iMac? Ik wil graag een superdrive erbij hebben dus dat betekend dan flink doorsparen.

:?

Pieter

De eMac heb je ook met een superdrive, dus wat let je?