Ervaringen met eGPU

Ergens in oktober wil ik, bij mijn nieuwe iMac, wellicht een eGPU hebben. Ik weet alleen niet of dit de moeite is. Daarom vroeg ik me af of er mensen waren die ervaringen hadden met het gebruik van eGPU.

Voor zover ik weet werkt het nu ook met het interne beeldscherm en kun je het per app uit en aanzetten. Tevens werkt het ook met Windows. Alleen wil ik vooral games spelen onder macOS met goede grafische mogelijkheden, dus wie heeft er bijvoorbeeld die Tomb Raider met een eGPU gespeeld?

Voor de onwetenden: een eGPU is een externe Grafische Processor Unit die je aansluit via Thunderbolt (3) op je computer. Het idee hiervan is, is dat je gewone computer minder warm word, minder stroom verbruikt of bijvoorbeeld langer met zijn accu kan doen. Die laatste twee zijn voor mij bijvoorbeeld niet relevant, maar wel als je bijvoorbeeld een macbook air hebt - alhoewel die nog geen TB3 hebben, geloof ik.

Zie ons voorpagina-artikel:

https://www.onemorething.nl/2018/06/rise-of-the-tomb-raider-egpu-mac/

https://www.youtube.com/watch?v=FmixdPSfuLo

Oh, helemaal niet meegekregen dat daar ook een video bij zat.

Cool.

Maar wat zijn voor mensen zoals ik nu de voordelen van een eGPU als nog maar zo weinig macOS Games de eGPU ondersteunen?

Het is niet alsof ik maar iets in de buurt van video of fotobewerking doe…

Alleen met grafisch zeer zware belasting of AI wordt een eGPU zinvol. Als het bij jou alleen om een spelletje handelt (ik weet natuurlijk niet hoe een serieuze player je bent) weet ik niet of die uitgave zinvol is, dan wel een game-dedicated PC aan te schaffen.

kijk op http://barefeats.com voor benchmarks.

Eens met Night. Een aparte game PC is een stuk goedkoper. En als geld geen issue is, koop dan de iMac Pro. Zie de benchmark resultaten bij barefeats:

http://barefeats.com/macbook_pro_2018_egpu.html

Oké…

Kan een PC het scherm van de iMac gebruiken?

Ik vind het idee van 2 schermen naast elkaar zetten niet zo fijn, mijn bureau is nu lekker overzichtelijk.

Als ik héél erg graag wil, dan kan er misschien een scherm bij, maar dan ben ik nog schermen aan het verplaatsen. Yeah, I know, klinkt alsof ik inderdaad geen game-PC wil. Alleen een iMac Pro is ook weer zoiets.

whaha op 20 augustus 2018 om 20:33

Nee en ja.

Ja, via VNC. Nee, dat wil je niet, als je wilt gamen.

Direct kan het niet, zelfs niet met een andere Mac, als je een Retina iMac hebt.

Als je voor een eGPU oplossing wil gaan is het beste om een extra partitie aan te maken en hierop Windows 10 te installeren.
Je kunt dan plots iedere denkbare game spelen, tegen een stuk betere performance dan wat onder MacOS mogelijk is (+40-60%).

Je wil dan misschien wel voor SSD-only opslag kiezen i.p.v. de standaard Fusion Drive. Bij het aanmaken van een nieuwe partitie op een Fusion Drive geschiedt dit namelijk altijd enkel op het HDD gedeelte; het Windows-boeltje wordt dan dus vrij snel vrij traag.

<p class="cite">TheBigZ op 20 augustus 2018 om 20:43</p>
whaha op 20 augustus 2018 om 20:33

Nee en ja.

Ja, via VNC. Nee, dat wil je niet, als je wilt gamen.

Direct kan het niet, zelfs niet met een andere Mac, als je een Retina iMac hebt.

Indien je Steam gebruikt als game-platform, kun je tegenwoordig wel een computer gebruiken om naar een andere computer te streamen, mits ze zich in hetzelfde netwerk bevinden.

Voor zover ik het heb getest werkt het op zich best goed, maar een stabiele (liefst ethernet) verbinding is wel een vereiste.
Ik weet alleen niet hoe het gaat als er geen monitor op de broncomputer is aangesloten.

Ik denk echter dat de eGPU de goedkopere minder dure oplossing is.

Het gaat sowieso een mac met SSD worden. Ik heb dat nu ook en wil niet meer terug. Ik ga wel kijken of ik de iMac kan inwisselen voor een mac mini, want dan kan ik misschien met een HDMI switch werken.

Ik heb dus de makkelijke en dure oplossing: dat is Windows installeren op een iMac Pro.

Je hebt de creatieve oplossing waarbij je een (lichte) Game-PC neemt in combinatie met een Mac Mini (ervan uitgaande dat deze beter wordt) & een eGPU die je op beide systemen aan kunt sluiten, waarbij je dus ook het beeldscherm, toetsenbord, muis wisselt de hele tijd - of dubbel koopt!

Het logische advies van Night van maanden geleden volgen en een 27 " inch iMac nemen met 8GB iGPU en hopen dat deze het 5 jaar volhoudt.

Het leek er namelijk op dat een eGPU in theorie aantrekkelijk is, omdat ik dan ‘slechts’ een 21,5 " iMac kan nemen en dan een eGPU aansluiten als ik wil gamen (op Windows), maar zo simpel plug & play is het dus nog helemaal niet en de vraag is dus zelfs of het uiteindelijk goedkoper is. Persoonlijk vind ik heel aantrekkelijk dat je de videokaart van een eGPU kunt aanpassen, waar je dit bij een iMac niet kunt.

PS: Dit alles gaat overigens pas van start wanneer er in september nieuwe iMac modellen worden aangekondigd. Of een hélé goede mac mini!

Of je kan een goede mac pro 5.1 kopen dan zal je geen eGPU moeten aansluiten ?

Waarom zou je willen gamen op een 21" met eGPU? Onder het mom van ‘groter is beter’ moet je wel bedenken dat een eGPU juist bedoeld is om op grote schermen (27"+) met een hoge resolutie hogere framerates te bereiken. Als je dan naar een veel kleiner scherm gaat, ontdoe je jezelf ook gelijk van de noodzaak een eGPU te nemen. Beetje scheef verhaal.

Oh, mijn excuses, dat wil ik niet meer persé. Dat was het oorspronkelijke plan. Ik heb de ‘lijkt’ veranderd in ‘leek’.

Ondanks dat, heb ik nog wel nog steeds het idee dat de videokaart van de iMac nog zijn zwakke plek is.

Wederom ga ik er hier vanuit dat de nieuwe modellen standaard SSD en betere videokaarten.

Mijn misvatting / mijn scheve verhaal komt er vandaan dat mijn huidige iMac een videokaart van 512 MB heeft, terwijl ik het scherm groot genoeg vind. Alleen als het verspilling van de GPU (i of e) is om zo’n klein scherm te nemen, dan is dat geen optie meer, maar dit zit ook niet meer in de drie opties die ik in mijn vorige bijdrage noemde.

Voor het gemak herhaal ik ze even, nu met nummering en korter:

1. Windows installeren op een iMac Pro.
  2. Game-PC nemen in combinatie met een Mac Mini (+ eGPU)
  3. 27 ” inch iMac nemen met 8GB iGPU
Klinkt dit iets logischer?

@Night: Eens. Een beetje gamer zet natuurlijk voor €600 een 31.5” FreeSync monitor op zijn bureau. :wink:

@whaha: Optie 2 (zonder eGPU, mét goede PC videokaart.) Met het scherm hierboven. En even wachten op de nieuwe “Late 2018” quad-core Mac mini.

Dat ziet er allemaal best leuk uit, maar die monitor is bijna groter dan mijn televisie en dat past niet op mijn bureau. Dan zou ik heel mijn appartement opnieuw in gaan richten om ‘1 keer per week’ eventjes te kunnen gamen…

Het ging maar om het idee, hè, ha ha. Kleiner kan natuurlijk ook. :slight_smile:

How How How hold your horses !
Begrijp me niet verkeerd maar een iMac is gewoon geen goede oplossing voor jouw, zeker niet als het primaire doel gamen is.
Gamen op een Mac is jammergenoeg een vreselijke ervaring (zelf op een hackintosh met een Gtx 1070) de meeste games zijn gewoon niet geoptimaliseerd een hoop geld er tegenaan smijten door een externe AMD kaart te kopen (deze heeft onder de beste ingebouwde omstandigheden al niet de beste prestaties laat staan extern) wordt het jammergenoeg niet beter.

Als je iets of wat van een Mac koop verwacht dan niet er op te gamen buiten de ingebouwde chess game( die is eigenlijk best nog goed ;p) wat wel vrij goed lukt is crusader kings 2 en Europa Universalis maar dat lukt evengoed op een Pentium 4 van 15 jaar geleden.
Dus koop u een iMac maar spec hem niet uit, uw ROI is belachelijk laag, met het geld van de upgrade steek je dan gemakkelijk een specifieke game pc in elkaar.

(Koop u ook geen mac mini, die is al niet meer vernieuwd sinds 2014)

Ik wacht sowieso op de uodates, maar als dit:

“Bovendien biedt macOS High Sierra 10.13.4 en nieuwer geen ondersteuning voor eGPU’s in Windows met Boot Camp of wanneer uw Mac in macOS-herstel staat of systeemupdates installeert.” waar is, dan houdt het hele eGPU verhaal definitief op."

Starcraft en Fantasy Strike doen het ook goed via macOS, maar ik overweeg dus een Windows installatie.

Ik zal eens moeten kijken of ik ruimte wil maken voor een desktop PC. Bleh.
Of een 27" inch iMac met bootcamp.