Ervaringen met PerfectProof – ProofMaster Adesso en HP 10 PS

Ik ben van plan om binnenkort als zelfstandige in bijberoep te beginnen werken, en ben op zoek naar een betaalbare oplossing om kleurproeven te maken, die de naam kleurproef toch wel waardig zijn.

Ik ben nu reeds zover dat de mac en het lacie beeldscherm reeds zijn gekocht, voor de beedschermcallibrator heb ik gekozen voor deze van lacie zelf.

Nu ben ik op zoek naar een goede inkjetkleurenprinter om de proeven mee te printen en naar een goede proofsoftware.

Heeft er iemand ervaring met : Perfectproof van adesso en of de HP 10PS printer, ik zie dat deze reeds een tijdje bestaat, heeft er iemand weet van een nieuwe reeks die op til staat?

Alvast bedankt,
servir frais

ervaringen met de 10/20 PS heb ik ondertussen reeds gevonden hier op het forum, dus rest enkel nog gebruikservaring met bovenstaande software.

[quote:5ef9372cc7="servir frais"]ervaringen met de 10/20 PS heb ik ondertussen reeds gevonden [/quote:5ef9372cc7] ja, maar beide printers worden niet meer gemaakt. Is vervangen door de designjet 30 werkt met andere (langer houdbare) inkten. wordt geleverd zonder software RIP dus die moet je er zelf bij kopen, maar dat was je toch al van plan.

hier staat een bespreking van Adesso

hmmz die wordt dus niet meer gemaakt, vandaar dat ze bij x-alt fikse kortingen geven op deze printers... enne bedankt voor de link

Het voordeel van een 10ps is (was) wel dat deze een hardware rip had, dat heeft de nieuwe Designjet 30 niet.

[quote:1893564df4="macbos"]Het voordeel van een 10ps is (was) wel dat deze een hardware rip had, dat heeft de nieuwe Designjet 30 niet.[/quote:1893564df4]

Correctie: software rip

Bij de 10 meegeleverd, bij de 30 niet. Wellicht om de prijs laag te houden, wellicht ook omdat er alternatieven zijn voor de RIP van HP. Je hebt ook nog de rips van Best color

wat me opvalt is dat het nieuwe model slechts 749,- euro kost excl. btw. maar die 10PS kostte toen een heel stuk meer, zou dit enkel te wijten zijn aan het ontbreken van die rip?

en ik heb zopas gezien dat je bij x-alt een bundel kan kopen (printer 10PS samen met display callibrator) pfff weet niet meer wat te nemen… wat zouden jullie doen moest je in mijn plaats zijn?

ik heb de indruk dat de 10PS meer bestemd was voor het maken kleurechte prints…

Wie zal het zeggen wat de dieperliggende reden was voor HP om de ommezwaai te maken? Feit is dat ze met de 30 en de 120 duidelijk in een behoefte van betaalbare grootformaat printers te voldoen. En wie ooit een 10PS print een week voor het raam heeft gehangen weet hoe leuk het is om kleurechte inkt te hebben. Nu heb je de keuze. Als proofer koop je er een RIP bij van HP of ieder ander, als leuke printer voor postertjes of winkelborden kun je er zo mee aan de slag.

De RIP is in mijn beleving in combinatie met de 10PS een degelijke printer die doet wat ie moet doen: betrouwbare proeven drukken. Gebruik je de printer ook voor foto’s of displays zou ik voor de 30 gaan, maar een goeie RIP kost ook weer wat. Die van Best kost meen ik al 600 euro.

hey deskman alvast bedankt voor je late night talk ;), wist eigenlijk niet dat de kleuren van die prints zo snel vervaagden, en de bedoeling van een goed voor druk op de kleurproef zelf, is dat deze proef toch wel enige tijd dient mee te gaan dacht ik...

ik overweeg toch sterk nu om die 30 serie te nemen, en ik kijk even uit naar een software rip, eerst zien wat ie print zonder extra software rip.

een goed ontwerper zijn is al een goed begin :slight_smile: , de juiste keuze van materialen is een goede start !

De inkten hebben vooral te lijden onder UV. Een proofprint die je netjes in een doos of map bewaart heeft weinig te lijden hoor. Neemt niet weg dat de techniek snel voortschrijdt. Voor je het weet is de 70serie uit...

[quote:d8d08bb779="Deskman"]Wie zal het zeggen wat de dieperliggende reden was voor HP om de ommezwaai te maken? .[/quote:d8d08bb779]

ik heb wel gehoord dat de 10 en 20 vooral verkocht werd aan kleine studios en bureau, maar dat HP in de fotografiemarkt geen voet aan de grond krijgt. Terwijl Epson wél grote aantallen vergelijkbare printers in dezelfde prijsklasse verkoopt aan fotografen die er hun prints op maken. Die markt is gewoon veel groter, maar houdbaarheid van de kleuren is een vereiste.

Door te gaan werken met gepigmenteerde inkten vergroot HP de inzetbaarheid van haar printers, en dus de afzetmarkt.

Voor een kleurproef zou het me eigenlijk om het even zijn, nadat een proef is goedgekeurd en/of de drukker hem heeft gebruikt kan ie bij het oud papier

toch :? ?