Ervaringen printen via Airport Express

hallo!

Ik heb sinds een week een nieuwe printer aan mij Airport Express(AE) hangen.
Nu was ik laatst een aantal documenten aan het printen die vrij groot waren ± 75 MB.
Deze prints heb ik doorgestuurd via Adobe Acrobat. Op ongeveer de helft van de print stopt de printer er mee en gaat ook niet meer verder (± 15 min. laten wachten)
Kan het zijn dat de opdracht te langzaam wordt doorgestuurd via AE? Want na een paar keer proberen met slechte gevolgen heb ik hem eens gewoon via de USB-poort van mijn Mac geprobeerd en dit werkt vervolgens vlekkeloos.

De volgende vraag gaat over het printen in Quark XPress 6.5
Als ik een .eps vector bestand laad in Quark en dan bijvoorbeeld vergroot met een factor van 250% dan print mijn printer hem vervolgens zo uit als op de scherm weergave. Maak ik de .eps groter in Illustrator en plaats ik hem dan, dan wordt de kwaliteit al beter maar niet zoals hij zou moeten zijn.
Kan dit te maken hebben met Postscript (ben ik niet helemaal bekend mee…)

Groeten Frank

Is je Airport Netwerk nog wel gewoon actief wanneer de printer ermee stopt? Ik gebruik de Airport Express zelf niet voor printen, maar heb wel eens gehad dat bij het van iMac naar PowerBook kopieren van grote bestanden hij wel eens vastliep. Dan bleek het Airport netwerk ook niet meer bereikbaar en moest ik de Airport Express resetten door hem eventjes uit het stopcontact te halen. Het lijkt mij een foutje in de software ergens. Heb je de laatste Airport Firmware geinstalleerd?

Ik kan me voorstellen dat de bestanden te groot waren voor de AE. Daar zit een buffer in (ook voor het afspelen van de muziek), misschien raakt 'ie ergens wat kwijt of verslikt 'ie zich in de bestandsgrootte. Ten slotte is de Airport Express meer bedoelt voor thuis, dus voor de brief die zo af en toe 's uitgeprint moet worden lijkt me.

Wat Postscript betreft, ik had eerst een Deskjet 816c er aan hangen die met een PS driver werkte. Alleen was de kwaliteit nogal beroert. Nu heb ik er een PSC 1215 aan gehangen, die eerst direct op m’n iBook zat en dus ook de HP drivers e.d. geinstalleerd heeft. Werkt een stuk beter! Overigens niet de scanner, maar ik gebruik 'm toch alleen maar als kopieerapparaat naast de printer.

Ik had inderdaad al zo'n vermoeden. Mijn netwerk vliegt er niet uit maar het zal inderdaad wel met de bufer te maken hebben. KAN IK WEER EEN HUBJE GAAN KOPEN!!! :x

offtopic: iemand nog een leuk voorstel voor een USB 2.0 hubje met 6 slots bijpassend voor de iBook?

Even een hele flauwe, maar heb je ook de printer drivers op je Mac geïnstalleerd? Sommige printers worden direct herkend als je ze aan de AE hangt, maar voor het beste resultaat moet je toch nog de drivers lokaal installeren.

[quote:d4fe468b23="macpro"]Even een hele flauwe, maar heb je ook de printer drivers op je Mac geïnstalleerd? Sommige printers worden direct herkend als je ze aan de AE hangt, maar voor het beste resultaat moet je toch nog de drivers lokaal installeren.[/quote:d4fe468b23]

Ja dit heb ik achteraf gedaan. Ik heb bij mijn tweede installatie van Tiger extra alle printer bestanden niet geïnstalleerd om me een x aantal GB te besparen. Ik heb naderhand de printer drivers vanaf de Tiger cd gekopieerd en uitgepakt.

[quote:fe1b754443="kontheur"] Als ik een .eps vector bestand laad in Quark en dan bijvoorbeeld vergroot met een factor van 250% dan print mijn printer hem vervolgens zo uit als op de scherm weergave. Maak ik de .eps groter in Illustrator en plaats ik hem dan, dan wordt de kwaliteit al beter maar niet zoals hij zou moeten zijn. Kan dit te maken hebben met Postscript (ben ik niet helemaal bekend mee...)

Groeten Frank[/quote:fe1b754443]

Ja, dat heeft te maken met Postscript. Voor het goed uitprinten van een Postscript bestand moet je een Postscript printer hebben. Alleen is het zo dat de recente versies van Illustrator intern met PDF werken. Een illustrator bestand (.AI) kun je ook bewaren als .PDF en dan nog gewoon openen in illustrator. De beeldschermweergave van een .EPS is ook perfect in illustrator (en Indesign) en het printen op een niet-postscript printer gaat blijkbaar ook beter.

[quote:ae2ff36336="EagerB0bNerd"][quote:ae2ff36336="kontheur"] Als ik een .eps vector bestand laad in Quark en dan bijvoorbeeld vergroot met een factor van 250% dan print mijn printer hem vervolgens zo uit als op de scherm weergave. Maak ik de .eps groter in Illustrator en plaats ik hem dan, dan wordt de kwaliteit al beter maar niet zoals hij zou moeten zijn. Kan dit te maken hebben met Postscript (ben ik niet helemaal bekend mee...)

Groeten Frank[/quote:ae2ff36336]

Ja, dat heeft te maken met Postscript. Voor het goed uitprinten van een Postscript bestand moet je een Postscript printer hebben. Alleen is het zo dat de recente versies van Illustrator intern met PDF werken. Een illustrator bestand (.AI) kun je ook bewaren als .PDF en dan nog gewoon openen in illustrator. De beeldschermweergave van een .EPS is ook perfect in illustrator (en Indesign) en het printen op een niet-postscript printer gaat blijkbaar ook beter.[/quote:ae2ff36336]

Ik had al zo’n vermoeden. Ik had namelijk van mijn Quark document een PDF geëxporteerd en deze vanuit Acrobat geprint en dit ging zonder problemen. Is er nog een andere mogelijkheid, want dit kost me dan weer één extra stap.