ervaringen Wacom gevraagd...

Beste mensen,

Ik ben werkzaam als illustrator en zoek eigenlijk een instrument op direct te kunnen illustreren op mijn G4. Wat ik nu doe is lijn tekeningen inscannen en dan omzetten naar vector bestanden in Adobe Streamline. Nadeel is dat dit veel tijd kost en dat Steamline nog onder OS 9 werkt en ik geen OS 9 meer wil draaien.

Nu zit ik eigenlijk met een paar vragen…

1. Welk Tablet kan ik het beste aanschaffen ik twijfel tussen een Graphire 3 Studio XL (A5) of en Intuos A6?

2. Hoe zijn je ervaringen met een tablet?

3. Zijn er andere zaken waar ik op moet letten bij aanschaf van zo’n Tablet?

Alvast Bedankt,

Ik heb een Graphire 2 (A5) en dat bevalt prima, maar let wel: ik doe geen secuur teken- of priegelwerk. Alleen als vervanging van de muis dient het bij mij. Als ik pixel nauwkeurig iets moet verschuiven in Photoshop of zo, dan wordt het tricky.

Voor nauwkeurig werk zou ik dus een grotere tablet adviseren, A4 ofzo.

mijn ervaring is des te groter je tablet des te nauwkeuriger, dus een A5 werkt echt veel plezieriger. Ook voor het betere detail en (als je niet te hard de pen vasthoud krijg je minder last van RSI en dat moet je niet onderschatten! In Illustrator bestaat toch een functie gelijk aan streamline.... onder het 'blend tool' zit het autotrace tool

succes
Ferdinand

[quote:aa68a246fa]In Illustrator bestaat toch een functie gelijk aan streamline.... onder het 'blend tool' zit het autotrace tool [/quote:aa68a246fa]

Die tool is wel erg summier en haalt het dus bij lange niet wat de tools Streamline en Silhouette doen.

massels,

ik gebruik een graphire A6 op een 1600x1200 px scherm en heb eigenlijk nooit het idee dat dat te klein is. Ik doe veel photoshopwerk en voor de eerdergenoemde kleine verplaatsingen gebruik ik liever de cursortoetsen. Voor het plaatsen van punten op een "path" gebruik ik zelfs liever de muis omdat je bij het loslaten van de pen nog wel eens verplaatsingen opzij kan krijgen. Verder vindt ik het prettig dat ik met kleine pols en vingerbewegingen het hele scherm kan bereiken. Ook met brush activiteiten heb ik het idee dat pols en vinger bewegingen beter, gelijkmatig resultaat geven dan wanneer je je hele arm moet gaan bewegen (bijvoorbeeld op een A4 of A3 tablet), dat gaat meestal schokkeriger.

Kortom, ik denk dat een A6 en zeker een A5 voldoende zijn. Een klein voordeel van de grotere tabletten is wel weer dat je het actieve gebied zelf kan instellen.

Andre

Ik ben al meer dan 10 jaar full-time illustrator, ben een jaar of 7 geleden van de airbrush en de acrylverf overgestapt op de Mac en ben een wacom gaan werken. Dat was toen nog een oude, daar heb ik echt jaren op gewerkt, zijn gewoon niet te verslijten. Het enige wat bij mij sleet was de overlay waarop je werkt. Maar je kunt bij wacom gewon en nieuwe bestellen. Een paar weken terug ben ik overgestapt op panther en heb een nieuw tablet gekocht intuos2 A4 en het werkt fantastisch. Je zou zou jezelf tekort doen om met minder te gaan werken. De pen heeft een uitstekende grip en er zit een muis bij met 5 knoppen. Ik snap zo-ie-zo niet dat apple een muis levert met maar een knop, wat een verschil en hoeveel handiger is het om even je "rechter muisknop" te gebruiken voor extra functies. Maar dat even terzijde. Ga voor die wacom, er zijn geen betere.

Ik ben zelf zeer te spreken over de vector-trace functie van Flash. Maar ook hier ontkom je er niet aan om de illustratie bij te werken in Flash met de pen-tool of in Illustrator. Als je met de pen-tool werkt dan is een Wacom (naar mijn mening) inderdaad een beetje onhandig.

De intuos heeft twee maal zoveel drukniveau’s dan de graphire. Dus airbrushen en werken met een programma als painter (met drukgevoelige media zoals krijt, airbrush etc) dan merk je dat zeker.
Ik heb zelf een graphire A6. Werkt prima ondanks dat ik behoorlijk last heb van electrische storingen (cursor die van pixel naar pixel hupt). Nu is dat een stuk minder, maar het is niet te doen bij fijn werk.
Maar het ontlast je muis-arm en het werkt goed. Je zal moeten wennen, maar daarna wil je de muis niet meer.

[quote:84271a5e3b="awi"]ik gebruik een graphire A6 op een 1600x1200 px scherm en heb eigenlijk nooit het idee dat dat te klein is. Ik doe veel photoshopwerk en voor de eerdergenoemde kleine verplaatsingen gebruik ik liever de cursortoetsen. Voor het plaatsen van punten op een "path" gebruik ik zelfs liever de muis omdat je bij het loslaten van de pen nog wel eens verplaatsingen opzij kan krijgen. Verder vindt ik het prettig dat ik met kleine pols en vingerbewegingen het hele scherm kan bereiken. Ook met brush activiteiten heb ik het idee dat pols en vinger bewegingen beter, gelijkmatig resultaat geven dan wanneer je je hele arm moet gaan bewegen (bijvoorbeeld op een A4 of A3 tablet), dat gaat meestal schokkeriger.

Kortom, ik denk dat een A6 en zeker een A5 voldoende zijn. Een klein voordeel van de grotere tabletten is wel weer dat je het actieve gebied zelf kan instellen.

Andre[/quote:84271a5e3b]

Andre alles went… de een A4 of A3 en de ander A6 :lol:
Echt schetsen ( cartoons maken … ) is een A4 ruimschoots voldoende.

Wacom’s zijn gewoon lekker… :innocent:

JAP

IK heb ooit met zo'n A6 ding gewerkt en dat vond ik toch wat klein. Als ik over ga op wat nieuws wordt het zeker de A5!

Zelf heb ik een A4 tablet, de precisie is opmerkelijk. Mijn klein tabletje lukt ook maar is minder nauwkeurig. Macpwm

Ik heb net een Wacom Intuos2 platinum a4. Moet erg wennen aan grote gebaren (had penpartner a6) En ik weet nog niet waar die moet staan ten opzichte van het scherm en ten opzichte van mij. Dat kleintje stond altijd nogal ver naar rechts naast mijn toetsenbord, maar dat levert nu een vreemde houding op.

Iemand hier ook ervaring mee en een tips?.

Ikzelf had vroeger een a5 tablet en later op het werk een a4. Een a4 formaat werkt toch fijner. En zeker als je er veel gebruik van maakt zou ik toch investeren in fijner werkmateriaal...

Hadden op werk 2 van die serieële A3 tabletten en een Graphire A5. Heb thuis een A6je. Die kleintjes vind ik gewoon prettig tegen rsi. A3 vond ik te groot (lijkt wel gymnastiek). Sinds komst G5's / OSX op werk nieuwe Wacoms gekocht (...gelukkig verschijnt dan het goede nieuws dat die ouwetjes van Wacom ineens wèl op OSX kunnen...). Keuze is gevallen op Intuos A4, heerlijk ding. Fijn formaat, lekker nauwkeurig en alles binnen handbereik. Ehhh... paden maken is idd met de muis fijner dan met de pen (fietsen op een fiets is ook fijner dan fiesten op een bromfiest) en ik heb m'n Wacom recht voor de monitor staan, toetsenbord beetje links daarvan. En de Applemuis... in de klem!

Ik heb sinds kort een Graphire 3, maar hiervan toch wat spijt. Het oppervlak is zo glad dat je geen goed gevoel hebt wanneer je er met je pen overheen gaat. Ik overweeg er een stukje plastic op te plakken. Ik raad 'm af wanneer je er veel gebruik van wilt gaan maken.

Ondertussen begin ik al een beetje aan de 4x zo grote gebaren te wennen. Niet zo vreemd na 5jaar a6 muizen en tekenen dat dat even wennen is. Ik nog weet niet waar ik mijn toetsenbord moet laten. Els, niet Plakken! Doorzetten, het gaat wennen.

Ik heb zelf thuis een kleine A6 graphire, maar op mijn werk is er een Intuos A4...... en dat is een WERELD van verschil. De graphire heeft een zeer glad oppervlak. De Intuos voelt zachter en solide aan. Ook de pen van de Intuos ligt lekkerder in de hand.

De Graphire is als je hem vergelijkt met de Intuos een handige vervanger van de muis.
Spaar nog even door en koop een A4 Intuos (kost een paar centen, maar je wil niet meer terug naar je muis. Echt niet!).

Op mijn werk gebruik ik een Wacom A5 Intuos2 tablet in combinatie met een trackbal op links. Ik werk dus met twee handen. Het werkgebied op het tablet heb ik verkleind naar ± 5X3 cm zodat ik geen grote bewegingen hoef te maken. Als ik moet tekenen vergroot ik het tekengebied softwarematig.

Thuis gebruik ik eenWacom intuos2 oversised A4 tablet. [b:6b55b9363e] Het grote voordeel van zo’n oversised A4 is dat er links onderin een hoekje is gereserveerd waar je met kleine bewegingen je hele scherm bestrijkt.[/b:6b55b9363e] Het werkvlak van het tablet is dus als het ware in tweëen opgedeeld. Een klein werkveldje en een groot werkveld. Dat is buitengewoon handig. Gebruik je het tablet om te navigeren werk je links onder in de hoek, gebruik je het tablet om te tekenen de rest. Je hoeft dan dus niet steeds softwarematig je werkgebied aan te passen.

De trackbal (Kensington Orbit) op links is handig als je bijvoorbeeld een ankerpunt wilt selecteren zonder het per ongeluk te verschuiven of als je tijdens het tekenen door je menu’s wilt navigeren.

Die verdeling kan met mijn niet-oversized A4 ook. Hoewel het nu nog mijn voorkeur heeft om het hele ding te gebruiken.

[quote:0b901495e3="AndreSalters"]Els, niet Plakken! Doorzetten, het gaat wennen.[/quote:0b901495e3]

OK… :? Ik ga mijn best nog even doen.

Overigens wordt dat ding dat ik net (voor veel minder geld) heb gekocht besproken in de MacFan (vooral goed in smakeloze artikel titel woordspelingen): een bruisend tablet.

En dit is een leuk zaakje met prettige prijzen http://www.wacomshop.nl/
En zinnige informatie.