/etc/master.passwd: No such file or directory

Ik zit nu namerlijk met het porbleem dat mijn mac niet meer wilt opstarten... Altoch niet meer in OS X Als ik mijn macje aanschakel dan krijg ik de boing jingel en ook het grijze appeltje met de nog grijzere achtergrond maar eens daarna kom ik op een zwartscherm met witte lettertjes op. Van op het eerste gezicht vond ik dat dit scherm mij niet veel goeds ging doen. Ik had juist pureFTP geudate naar versie 1.5... Ik zal jullie eens de witte lettertjes geven: [code:1:1bb3dd9227] /etc/master.passwd: No such file or directory /etc/master.passwd: No such file or directory -sh-2.05b# [] [/code:1:1bb3dd9227] de twee hoekacolades [] is het prompt teken, zo weten jullie ook wat ik bedoel Ook had ik nog maar juist teleport geïnstalleerd. Ik heb namelijk ook nog een pb die over netwerk verbonden is met vnc en de pureFTP server en webserver. Misschien kan dat nog helpen. Hoe kan ik het master.passwd misschien copieren van mijn powerbook naar mijn imac als dat een oplossing kan zijn. Hoe los ik dit op in unix? Kortom hoe los ik het op?

Ik zou de powerbook via firewire aansluiten, en dan de iMac opstarten in target mode (appeltje+ alt+ T gelijktijdig indrukken na de boing, dat was het toch?), en dan via de powerbook het bestandje kopieren.

[quote:e0c43ad6f0="tijn22"]Ik zou de powerbook via firewire aansluiten, en dan de iMac opstarten in target mode (appeltje+ alt+ T gelijktijdig indrukken na de boing, dat was het toch?), en dan via de powerbook het bestandje kopieren.[/quote:e0c43ad6f0] Ok ja dat verbinden en zo daar was ik ook al mee weg maar heb je die master.passwd file al eens bekeken? Voor die gene die dit nog niet gedaan hebben daar staan dus uw paswoorden in geëncrypt of whatever... En aangezien mijn root paswoord op mijn powerbook niet hetzelfde is als op mijn imac zal die master.passwd file dus niet werken... Hoe kan ik mijn passwoord van mijn imac op de zelfde manier encrypten en dan vervangen met het powerbook passwoord in het master.passwd.copy bestand? voorstel nidump?

Copieeren van master.passwd van een andere machine zal wel werken denk ik. Nieuwe users worden toch via het (walgelijke) netinfo spul bijgehouden. In master.passwd zitten alleen maar de accounts voor root en diverse daemons.

[quote:4d77788eef="Joopmicroop"]En aangezien mijn root paswoord op mijn powerbook niet hetzelfde is als op mijn imac zal die master.passwd file dus niet werken... [/quote:4d77788eef]

Het lijkt mij dat de password dan hetzelfde is als op de powerbook, anyway: nu werkt het ook niet, waarom zou je het niet gewoon proberen? Je hebt wat dat betreft weinig te verliezen.

[quote:2e9a77a63d="Quack"]Copieeren van master.passwd van een andere machine zal wel werken denk ik. Nieuwe users worden toch via het (walgelijke) netinfo spul bijgehouden. In master.passwd zitten alleen maar de accounts voor root en diverse daemons.[/quote:2e9a77a63d] ik heb toch mijn root user nodig om te kunne opstarten?

[quote:59283afa4c="Joopmicroop"]ik heb toch mijn root user nodig om te kunne opstarten?[/quote:59283afa4c]

Nee, de root staat zelfs uitgeschakeld in de standaard configuratie.

[quote:a2619c2d6c="tijn22"][quote:a2619c2d6c="Joopmicroop"]ik heb toch mijn root user nodig om te kunne opstarten?[/quote:a2619c2d6c]

Nee, de root staat zelfs uitgeschakeld in de standaard configuratie.[/quote:a2619c2d6c]
is dat niet in singel user mode alleen?

nieuwe complicaties... Het is blijkbaar niet heb bestand master.passwd dat weg is maar de hele map /etc/ dat had ik gezien naardat ik ls /etc/ dee Op dat moment dacht ik foert, ik formateer dat dingetje dus ik steek mijn panther cd in en houd C ingdrukt tijdens het opstarten... Maar ook dit lukt niet... Hij komt weer bij dezelfde commandline met dezelfde meldingen dus dan heb ik ls /Volumes/ gedaan en wat blijkt is dat de panther install cd er niet eens bij staat... Hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb ook eens in /.Trashes/ gekeken maar ook daar staat de map /ect/ niet in... disktool herkent ook geen apparaten meer

Heb je hier iets aan?

[quote:4371415c56=“Apple Article 106908”]Mac OS X: Issues after removing “etc” and/or “var” directory alias when started up from Mac OS 9

Aliases to the “etc” and “var” folders may be visible when started up from Mac OS 9. These aliases shouldn’t be removed. [Or, something has damaged or overwritten them.]

This document applies to Mac OS X 10.1.5 or later.

When starting up in Mac OS X after having been started up from Mac OS 9, one or more of these symptoms occurs:

The computer stops responding during startup.

The Setup Assistant reappears.

BSD commands that access files in etc and var fail.

An alert box appears with a message that contains: “/etc/master.passwd: no such file or directory”.

Do not delete the “etc” or “var” aliases, or any other Mac OS X-installed files or folders that are visible when started up from Mac OS 9. See “Mac OS X: “Broken Folder” Icon, Prohibitory Sign, or Kernel Panic When Computer Starts Up” [ http://www.info.apple.com/kbnum/n106805 ].

If these items were deleted, use these steps:

1. Start up in single-user mode [ http://www.info.apple.com/kbnum/n106388 ].

2. Type:

mount -uw /

1. Press Return.

2. Type:

ln -s /private/etc etc

If this alert appears: “File already exists,” execute the following command, then repeat the last step:

mv /etc /private/tmp/etc.delete

1. Press Return.

2. Type:

mv /var /var.delete

There is a space between “/var” and “/var.delete”.

1. Press Return.

Tip: If you see the message “No such file or directory,” make sure that the spacing and spelling are correct, then repeat the last two steps. If you still see this message after the second attempt, continue to the next step.

1. Type:

ln -s /private/var var

1. Press Return.

2. Type:

ls -l | grep “>”

The character before “grep” is a pipe character ("|"), which is usually located above the Return key.

1. Press Return.

Look for these two items in the output:

lrwxrwxr-t 1 root admin {date} etc -> private/etc
lrwxrwxr-t 1 root admin {date} var -> private/var

If any of these are not present, repeat the necessary steps above until they are.

1. Type: reboot

2. Press Return.

If you still can’t start from Mac OS X, see Mac OS X: Troubleshooting a startup issue [ http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106464 ].[/quote:4371415c56]

ik was al zo blij dat ik zo een gedaileerde uitleg kreeg en ik heb geen moment getwijfelt om het uit te proberen maar wat bleek was dat het dus niet geholpen heeft. Deze commands zijn bedoelt om de aliassen terug te krijgen. Maar de Aliassen zijn geen probleem het is de map zelf... In de tekst staat dat je volgende lijnen moet terugvinden in de geprinte tekst op het scherm: [code:1:8028cbb131]lrwxrwxr-t  1 root  admin  {date} etc -> private/etc lrwxrwxr-t  1 root  admin  {date} var -> private/var [/code:1:8028cbb131] en bij mij vind hij alleen de var map. Aangezien dus de etc verwijdert is.. Ik heb zelf ook al geprobeert met mijn standaart unix kennis (niet al te vet dus) de map die verwijdert is die blijft altijd staan tot als je ze overschrijft dus dacht ik wat als ik nu eens od -c gebruik zodat ik de i-node zou kunnen veranderen zodat de map die eigenlijk verwijdert is weer zichtbaar word maar blijkbaar werkt od -c niet in de singel user shell... ofzoiets er komt altijd op:[code:1:8028cbb131] od: /: Operation not permitted[/code:1:8028cbb131] Kan ik deze command wel uitvoeren op een andere mannier? zodat ik wel toegang krijg?

Volgens mij is od een commando dat octal dumps geeft van je system in, maar hoe je dat hierbij zou moeten helpen zie ik even niet.

Wat je zou kunnen proberen is de mac als fiwi-schijf mounten op een andere mac, en vervolgens het OS upgraden door de installer erop los te laten. Eventueel missende componenten worden volgens mij opnieuw geïnstalleerd.

[quote:084cab59a6="araminta"]Volgens mij is od een commando dat octal dumps geeft van je system in, maar hoe je dat hierbij zou moeten helpen zie ik even niet.

Wat je zou kunnen proberen is de mac als fiwi-schijf mounten op een andere mac, en vervolgens het OS upgraden door de installer erop los te laten. Eventueel missende componenten worden volgens mij opnieuw geïnstalleerd.[/quote:084cab59a6]
fiwi-schijf? Leg uit…

Ik had gedacht om mijn ipod bootable te maken en zo de map te dubliceren… Hopelijk dat ik de ipod kan mounten want aangezien hij de cdlezer zelfs al niet meer herkent, internet ook niet dus laat staan de firewire… Het lijkt meer en meer een hardeschijf in een doosje opgesloten, dus laten we hopen dat ik die niet uit zijn kooitje moet halen en hem als slave aan te sluiten op een andere mac.
Iemand een idee of dit zou kunnen lukken met de ipod?

De tip van araminta zal vermoedelijk wel werken, mits je vanaf de Installatie DVD werkt (en geen update).

want de /etc/ folder bevat met name unix-voorkeurbestanden, en /var/ bevat o.a. de netinfo database met gebruikers enzo.

Je weet dat op de mac:
/etc/ een link is naar /Private/etc
en /var/ naar /Private/var/?

dus om goed te werken moeten die links er zijn (zie Kbase artikel hierboven)

Is de map Private weg? dan zou ik als poging (kwaad kan het niet) proberen om vanaf een andere mac de folders
/Private/etc/
/Private/var/
te kopieren.
Je krijgt dan wel de gebruikers en wachtwoorden van de andere Mac gebruiken, en wellicht komen de thuismappen (/Users/…) niet overeen.

Als je er niet uitkomt (kans is erg groot) zou ik :
de Mac in FireWire Target mode aan een andere Mac hangt alle belangrijke data copieren/backuppen en de installatie overnieuw doen (probeer een upgrade, (NIET erase en install!!!) vanaf de installatie DVD, als araminta aangeeft.

Hoogstwaarschijnlijk krijg je hem nog werkend, dat scheelt je vooral applicaties installeren.
Je hebt wellicht het probleem dat je bij het aanmaken van gebruikers je oude namen niet mag gebruiken (bestaat al), maar daar vind je wel een oplossing voor (ik zou een nieuwe gebruiker maken, en dan later alles van de oude gebruiker over kopieren/verplaatsen)

succes

p.s. probeer ook uit te vinden hoe de /Private en /etc weg konden geraken, wellicht dat een foute installer dat heeft gedaan, en dan willen wij wel weten welke zo stom is…
p.s.2 Ik weet niet wat je met het commando od wil doen, maar vergeet alles over inodes wat je weet van unix/linux. Op de Mac wordt het HFS+ filesysteem gebruikt, wat geen inodes kent, maar ze wel emuleert voor de BSD software. Ze lijken dus te bestaan, maar zijn er niet :evil:

Waardoor de map /etc/ weg is is omdat ik het programma PureFTP als dataserver gekoppelt aan mijn webserver. In PureFTP heb ik een user aangemaakt en vervolgens op 'restrict to user directory' aangeklikt. Later besliste ik op al de user op andere mappen aan te sluiten en de restricted to user directory functie weer uit te zetten, er werd mij gevraagt om de computer te heropstarten ik klik ok en BANG! ik zit in het prompt command die ik toch liever in de terminal zie samen met OSX. Ik heb wel al wat boekjes gelezen over unix maar dan los van OSX dus ik wist niet dat OSX de inodes nabootst voor de BSD. Dus waar het hier allemaal aan ligt is PureFTP die schijnbaar ook geen antwoord blijken te vinden...

[quote:4e10b1a7c3=“mjsanders”]De tip van araminta zal vermoedelijk wel werken, mits je vanaf de Installatie DVD werkt (en geen update).

want de /etc/ folder bevat met name unix-voorkeurbestanden, en /var/ bevat o.a. de netinfo database met gebruikers enzo.

Je weet dat op de mac:
/etc/ een link is naar /Private/etc
en /var/ naar /Private/var/?

dus om goed te werken moeten die links er zijn (zie Kbase artikel hierboven)

Is de map Private weg? dan zou ik als poging (kwaad kan het niet) proberen om vanaf een andere mac de folders
/Private/etc/
/Private/var/
te kopieren.
Je krijgt dan wel de gebruikers en wachtwoorden van de andere Mac gebruiken, en wellicht komen de thuismappen (/Users/…) niet overeen.

Als je er niet uitkomt (kans is erg groot) zou ik :
de Mac in FireWire Target mode aan een andere Mac hangt alle belangrijke data copieren/backuppen en de installatie overnieuw doen (probeer een upgrade, (NIET erase en install!!!) vanaf de installatie DVD, als araminta aangeeft.

Hoogstwaarschijnlijk krijg je hem nog werkend, dat scheelt je vooral applicaties installeren.
Je hebt wellicht het probleem dat je bij het aanmaken van gebruikers je oude namen niet mag gebruiken (bestaat al), maar daar vind je wel een oplossing voor (ik zou een nieuwe gebruiker maken, en dan later alles van de oude gebruiker over kopieren/verplaatsen)

succes

p.s. probeer ook uit te vinden hoe de /Private en /etc weg konden geraken, wellicht dat een foute installer dat heeft gedaan, en dan willen wij wel weten welke zo stom is…
p.s.2 Ik weet niet wat je met het commando od wil doen, maar vergeet alles over inodes wat je weet van unix/linux. Op de Mac wordt het HFS+ filesysteem gebruikt, wat geen inodes kent, maar ze wel emuleert voor de BSD software. Ze lijken dus te bestaan, maar zijn er niet :evil:[/quote:4e10b1a7c3]