/etc/ttys

Mijn eerste apple en mijn eerste bericht .. en sinds 2 weken een ibook!

Nu al grote problemen weten te veroorzaken op mijn ibook namelijk het volgende geval:

Ik kwam een aantal bestandjes tegen in mijn /etc met een bestandsnaam iets van een unique_id aangezien het binaire of geincripte bestandjes waren was ik in de veronderstelling dat het wachtwoorden moeten zijn die ik daar niet thuis vond horen. Dus ik type rm -f en plak met option+shift+V deze bestanden godzijdank had ik niet rm -rf en een standaard alias aangemaakt rm=‘rm -v’ want een van de bestandsnamen zat een spatie met daarachter ‘???’ gevolg! alles met uitzondering van mijn dirs met 4 tekens is verwijderd! Dit waren in mijn geval /etc/motd /etc/ttys en /etc/xtab Ik besefte meteen dat dit niet soeps was aangezien ik wist dat je console onder linux ook iets is van ttys1 ttys2 enz. en ben gaan zoeken op internet, toen wist mijn apple ook nog eens te crashen … anders had ik mn wel in sleepmode gelaten! snif snif

Dan nu de reeks vragen: Mijn computer bleef hangen bij het grafisch booten met de text “starting up login window” of zoiets. Het eerste wat ik probeerde is met mijn windows in te loggen met putty onder mijn username om later met sudo dingen te herstellen. Dat werkte dus niet! Ik was in de veronderstelling dat er kennelijk een alias usersysteem over het standaard systemusersysteem word geladen ( waarin root daemon enz. ) ook omdat mijn eigen login ook niet voorkomt in /etc/passwd is dit zo? Ik kan nu alvast vertellen dat het uiteindelijk wel is gelukt om in te loggen onder mijn normale username, echter snap ik dit niet omdat ik het vaak genoeg heb geprobeerd ( ook met root, admin, username enz. ) Maar uiteindelijk lukte het ineens … ???

Mijn tweede vraag: Mijn conclusie was dat ik een shell aan de praat moest krijgen dus zo gezegd zo gedaan. Doe nog een fsck -f, mount as rw, verander mijn /etc/ttys met een slechte sample. Geen succes dus! Dus weer naar de shell nu moest ik opeens een root wachtwoord intypen!! Ik voelde mij nu dubbel genaaid ik mag van apple mijn root account niet gebruiken ( behalve sudo -s ) nog weet ik mijn wachtwoord of kan ik die wijzigen … ( wel gedaan later ) en nu moet ik deze intype. Na wat zoeken op internet dacht ik mijn root wachtwoord te kunnen veranderen door in de firmware “password root” te typen maar dit had er niks mee te maken. Ik heb zelf mijn geheugen eruit gehaald en mijn PRAM gereset om mijn root wachwoord te resetten geen van allen hierboven werkte!

Uiteindelijk is het toch gelukt met ssh in te loggen en met sudo de goede tekst in /etc/ttys te zetten. Het eerste wat ik gedaan het is ‘sudo passwd root’ en heb een root wachtwoord gezet.

Heeft iemand een copy van de orginele bestanden ‘/etc/motd’ ‘/etc/ttys’ en ‘/etc/xtab’ van panther ( ibook ) ?? Dat kan ik deze weer in ere herstellen!

Nu de conclusie van deze posting is wat duidelijkheid krijgen over dit fenoneem, want er word her en der op internet met verschillen tongen over gesproken!

[url=http://download.codeninja.nl/hoi.tgz]hier[/url]. Overgens is /etc/xtab een leeg bestand. Verder, dit soort bestanden zijn universeel onder MacOS X. Het maakt niet uit of het van een iBook G3 of een PowerMac G5 Komt :-)

Thnx,

Ik had alleen console “/System/Library/CoreServices/loginwindow.app/Contents/MacOS/loginwindow” vt100 on secure onoption="/usr/libexec/getty std.9600" erin staan blijkbaar zaten er veel meer nuttige dingen in.

Gefeliciteerd met je iBook, goede les in het algemeen bij Unix: Don't fuck with it if you don't know what you're doing.

Mac OS X weet zichzelf wel te managen, je hoeft zelf echt niet in de console te gaan graven om bestanden waarvan jij denk dat ze onnuttig zijn te wissen :wink:

Heel goed ja mijn ibook en daarmee doe ik wat ik wil ja, het voordeel aan Unix is dat je tenminste weet waar je aan toe bent en gewoon als root kan inloggen!!

Apple heeft wat mij betreft niet de gulden middeweg tussen grafische gebruikers en hardcore unix mensen.

Misschien omdat hardcore unix-mensen niet tot apple's doelgroep behoren. en idd het is jouw ibook, maar het is nergens voor nodig om zo te reageren als iemand een goed bedoeld advies geeft.

Volgens mij gaat Gerben een nieuw OS op "ZIJN" iBook ontwikkelen . . . Ik ben benieuwd :sealed:

Beste Gerben, welkom op het forum!

Als je als root dingen vernaggelt, is dat je eigen schuld. We willen je best hier helpen om het weer goed te krijgen, maar onthoud dus dat je wel verstand van zaken moet hebben als je in de Terminal onder Unix gaat zitten poeren.

Apple zet niet voor niets standaard de “root” user uit.

Ik ben blij dat ik uiteindelijk toch nog welkom ben op dit forum ..

Maar dit bericht plaats ik nu hier omdat ik niet helemaal eens ben met wat hier allemaal verteld word. Misschien verdient dit daarom wel een nadere toelichting vanaf mijn kant. Ik ben al die jaren een windows gebruiker geweest, niet omdat ik verzot ben op windows maar omdat je met een aantal applicaties gewoon gebonden bent aan windows. Daarnaast heb ik al die jaren een debian server gedraaid, met daarop alle mail, ftp, smb en apache. Kennelijk trekt mij toch die commando-line.

Nou word hier vanalles rauw op mijn bord gegooid dat ik mijn eigen OS maar moet maken, ik wil niet zeggen dat ik een hardcore-unix gebruiker ben, ik had het immers ook over de gulden middenweg. De reden dat ik een Mac heb gekocht is omdat ik de mogelijkheid heb hierop MS office te draaien, Macromedia en Adobe zonder dat ik achter windows hoef te schuiven! Ik heb tal van systemen gehad naast windows als suse, redhat en mandrake maar deze voldeden ook in combinatie met wine niet aan deze eisen.

Een voorbeeld:
Voor mijn school moet ik met webdav inloggen echter dit draait onder een secure ( 443 ) verbinding wat moet ik doen?

Ik zit op een netwerk met met allemaal windows gebruikers, dus ik wil via smb mijn dingen sharen … wat moet ik doen?

Twee simpele voorbeelden waarvoor ik de commando line ik duik … en geef mij eens ongelijk. Nou geef ik toe dat ik een vrij suffe fout heb gemaakt door vier ??? te verwijderen Maar als iemand dan gaat zeggen “Don’t fuck with it if you don’t know what you’re doing.” komt dat bij mij hoogst arogant over. Ik zeg maar zo: als je geen fouten durft te maken, wat leer je dan in het leven?

Gerben

Gerben, je hebt gelijk, risico's durven nemen is inderdaad ook een belangrijk aspect! Misschien waren de reacties wat heftig van sommige mensen maar hier raken wij precies de kern van het werken met de Mac op Mac OSX:

Hoewel het een Unix machine is, is hij gebouwd om zeer eenvoudig en snel vanuit de grafische user-interface van alles te regelen. Firewall? 1 vinkje aanzetten, netwerken met een windows machine? 1 vinkje aanzetten. etc.

Op windows moet je vaak meerdere instellingen doen of “wizards” volgen. Op Linux moet je vaak losse pakketjes installeren en configgen omdat het modulair is opgebouwd.

Alleen voor het echte hardcore-hack en develop werk kan je de Unix terminal van Mac OSX inzetten. Maar de meeste dagelijkse dingen die je doet op een desktop computer, gaan gewoon via de systeem voorkeuren. Netwerken & gebruikers configureren, USB en firewire apparaten configgen, etc etc. Ook nieuwe software installeren of weggooien doe je gewoon via de grafische user interface.

Mac gebruikers die hier al langer zitten zijn dit al lang gewend, en daarom komt het wat “onnozel” over als een nieuwe gebruiker zich aanmeld en meteen in de Terminal gaat zitten hakken als “root”. Met jouw ervaringen met Unix systemen is het eigenlijk best begrijpelijk dat je dat doet.

Je SMB en WebDAV verbindingen zijn vast wel onderwerpen over als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt. Mocht je het niet vinden, dan kan je gewoon per onderwerp een nieuw forum bericht aanmaken. Je zal zien dat het meeste via de GUI en Systeemvoorkeuren of wellicht de Netinfo Manager opgelost kan worden.

In ieder geval heel veel succes!

Ik ben geen hardcore-unix gebruiker. Toch lees ik overal weer dat je bestanden nooit moet wijzigen of weggooien zonder backup te maken en zonder precies te weten wat je doet. Dus wat dat betreft toch misschien eventueel een tikkie onverstandig geweest. :P

OSX is wel gebaseerd op UNIX, maar heeft toch (voor de dagelijkse gebruiker) moeten kiezen voor opties die voor de gebruikers die uit de UNIX-hoek komen onlogisch lijken. Zo is her en der de structuur van de files iets anders en zijn de regels mbt de rechten in jullie ogen ‘geschonden’.

Een van de dingen die Apple heeft gedaan voor de algehele veiligheid is bij een standaard install de ROOT niet aan te maken. Je moet dus welbewust een root-user aanmaken om als root in te kunnen loggen. Dat doe je in de Netinfo app. Om maar eens een van de uitzonderingen aan te wijzen.

SMB en WebDAV zijn prima ondersteund, maar voor diverse instellingen moet je dieper in het systeem duiken dan alleen het knopje sharing voor windownezen aan te zetten.

Veel, zo niet alle info is te vinden in een aantal handzame boekjes en op de site van oreilly en bij Apple zelf. MacosX for UNIX-geeks bijvoorbeeld of het behoorlijk diepgaande MacOSX unleashed.

Sportieve reactie Gerben. Succes en nog 1 tipje, door het forum bladeren kan je veel leren over de geest op een forum, dat is overal toch wel een beetje anders. Ik ken fora, hoe daar de mensen met elkaar omgaan, daar lusten de honden gewoon geen brood van. Ga er maar van uit dat als iemand hier advies geeft, dat dat nooit arrogant, maar altijd behulpzaam bedoeld is.

De inhoud van die files is op mijn ibook: motd: Welcome to Darwin!

xtab is leeg

en ttysys:[code:1:c38f2e1c69]

@(#)ttys 5.2 (Berkeley) 6/10/93

name getty type status comments

If the console is marked insecure, single-user requires

the root password.

Since DirectoryServices is not running by the time we enter

single-user mode, init will ask for the non-shadow crypt

password stored for root in /etc/master.passwd. If no such

password exists, it will not be possible to enter single-user

mode from a console marked insecure.

#console “/usr/libexec/getty std.57600” vt100 on secure
console “/System/Library/CoreServices/loginwindow.app/Contents/MacOS/loginwindow” vt100 on secure onoption="/usr/libexec/getty std.9600"
#tahoe’s only
#remote “/usr/libexec/getty std.1200” pt on # diagnostics

The tty.serial entry initializes the serial port (if any) for use as a

terminal (enabling logons over serial). If marked secure, the serial

port will allow root logons.

To make the serial port available for outbound

communications, the tty.serial entry should be turned off

(set the 4th field to off).

tty.serial "/usr/libexec/getty serial.57600" vt100 off secure

Fax reception is off by default, use the

System Preferences panel to enable it.

fax "/usr/bin/fax answer" unknown off

Hardwired lines are marked off, by default, so getty(8)

is quiet when they don’t exist.

tty00 "/usr/libexec/getty std.9600" unknown off secure
tty01 "/usr/libexec/getty std.9600" unknown off secure
tty02 "/usr/libexec/getty std.9600" unknown off secure
tty03 "/usr/libexec/getty std.9600" unknown off secure
tty04 "/usr/libexec/getty std.9600" unknown off secure
tty05 "/usr/libexec/getty std.9600" unknown off secure
tty06 "/usr/libexec/getty std.9600" unknown off secure
tty07 "/usr/libexec/getty std.9600" unknown off secure

ttyp0 none network
ttyp1 none network
ttyp2 none network
ttyp3 none network
ttyp4 none network
ttyp5 none network
ttyp6 none network
ttyp7 none network
ttyp8 none network
ttyp9 none network
ttypa none network
ttypb none network
ttypc none network
ttypd none network
ttype none network
ttypf none network
ttyq0 none network
ttyq1 none network
ttyq2 none network
ttyq3 none network
ttyq4 none network
ttyq5 none network
ttyq6 none network
ttyq7 none network
ttyq8 none network
ttyq9 none network
ttyqa none network
ttyqb none network
ttyqc none network
ttyqd none network
ttyqe none network
ttyqf none network
[/code:1:c38f2e1c69]

Om root te gebruiken: “sudo passwd root” en dan 2x een wachtwoord ingeven.
Na het herstel: tar -cf /Users/gerben/backup-etc.tar.gz /etc/* voor het geval dat :wink: