Mijn iMac is zowel op WiFI als op Ethernet aangesloten. Ik merk dat wanneer ik met m’n NAS communiceer, de iMac zelf voor WiFi kiest, waardoor de overdracht van bestanden knap traag gaat.
Is er een manier om de iMac te dwingen om naar de NAS via Ethernet te gaan (behalve dan WiFi uitzetten; die had ik al bedacht).
- Kies op de Mac Apple-menu ‘Systeemvoorkeuren’ en klik op ‘Netwerk’.
- Klik op het taakmenu en kies vervolgens ‘Stel volgorde voorzieningen in’.
- Sleep voorzieningen in de gewenste volgorde.
- Klik op ‘OK’ en klik vervolgens op ‘Pas toe’ om de nieuwe instellingen actief te maken.
Apple Support: De volgorde wijzigen van de netwerkpoorten die de Mac gebruikt
Dank je wel. Ja, die had ik gevonden: het staat (en stond) zoals op de afbeelding.
Desalniettemin gebruikt hij WiFi in plaats van Ethernet. Als ik WiFi uit zet (maar dat wil ik niet) gaat hij wel over de draad.
Hoe weet je dat?
Omdat de overdracht heel langzaam gaat.
Als ik dan WiFi uitzet gaat het van 27 Mb/sec naar 83 Mb/sec.
Misschien even uitleggen hoe het netwerk in elkaar steekt; hoe zit die NAS met wat verbonden?
Waarom wil je WiFi niet uit hebben als ethernet beter werkt?
't is allemaal vrij standaard: de NAS zit bekabeld op een poort van de router; de iMac ook.
En voor wat betreft “Waarom wil je WiFi niet uit hebben als ethernet beter werkt?”; dat maakt hier nu even niet uit.
Laat ik m’n vraag anders formuleren:
hoe kan ik zorgen dat de iMac alleen Ethernet gebruikt, zonder dat ik WiFi uitschakel?
Dan zou ie idd gewoon via ethernet de verbinding moeten maken met de router, en dus ook met de NAS, als je ethernet als eerste voorziening heb gekozen.
.
.
Ik dacht dat die informatie mogelijkerwijs naar de oplossing zou kunnen wijzen; vandaar.
@goeiedag Ja, dat dacht ik ook, maar om een of andere reden pikt hij dus de WiFi.
Misschien even toch vertellen waarom ik WiFi niet wil uitzetten: (ik was wel erg kortaf hierboven) als WiFi uitstaat is de iMac niet bereikbaar voor AirDrop en dat wordt hier nog weleens gebruikt.
Ik heb nu toch WiFi maar uitgezet en dan loopt alles dus over de kabel; voor AirDrop moet ik het dan maar even aanzetten.
Duidelijk. Ik ben ook een goed gebruiker van AirDrop, dus begrijp het helemaal.
Maar het blijft vreemd dat ie ondanks de gekozen voorkeur toch eerst via WiFi contact maakt met de router. Dit moet natuurlijk op te lossen zijn.
Misschien maar eens de router herstarten en het opnieuw proberen?
Wat mij opvalt is dat beide snelheden wat aan de lage kant zijn.
Loop ook de lan kabels eens langs. Een slecht functionerende kabel kan een overschakeling naar wifi verklaren vanwege de stabiliteit.
Dank voor je reactie. Ja, de router en NAS staan plm 20 meter van de iMac af; wellicht dat die afstand ook enige vertraging oplevert. Maar het lijkt me gek wanneer er op 80/85 Mb al zou worden omgeschakeld omdat het te traag is.
Overigens is het een nieuwbouw huis; de hele bekabeling is in de bouw gemaakt en ik moet er maar van uit gaan dat dat in orde is. Er een nieuwe naast of in leggen is geen optie.
Wat wel opvalt: op de iMac meet ik (dus 20 meter vanaf de router) toch nog een hele fatsoenlijke snelheid (abonnement = 100 Mb). Dat geeft toch de indruk dat de kabelarij er wel goed bij ligt.
Het is niet zo zeer dat er geschakeld wordt vanwege de snelheid, maar vanwege instabiliteit. Via de bekabeling zou je een snelheid tussen de Nas en de iMac verwachten die (ver) boven de 100 Mb uitkomt. Ik ga er vanuit dat zowel de iMac, de router en de Nas over gigabit lan beschikt en dat zou een snellere bestandsoverdracht niet moeten tegenhouden. De 100 Mb internet verbinding is hier niet de bovengrens, omdat het verkeer plaats vindt op het intranet. Een slechte kabel, stekker of gemonteerd aansluitpunt kan er voor zorgen dat een lan verbinding in half duplex modus wordt gezet i.p.v. full duplex en zal de snelheid beknepen worden op max. 100 Mb i.p.v. max. 1000 Mb.
Dank voor deze interessante bijdrage. Ik wist dit niet.
Kan ik die verbindingsstatus duplex modus of full duplex ergens zien?
Ja, Systeemvoorkeuren → Netwerk → kies Ethernet en druk op de knop Geavanceerd, dan bij het tabje Hardware kun je de details van de verbinding zien.
Ik heb het nu zo staan:
De overdrachtsnelheid van een bestand van 1 GB van iMac naar NAS is nu plm 83, 84 Mb. Dit is met verschillende instellingen het hoogst haalbare. WiFi staat dan uit.
Hoe lang doet dit bestand erover?
Ik vraag dit om verwarring tussen Mb(it) en MB(yte) te voorkomen.
Een bestand van 11GB doet er bij mij tussen de 110 en 150 seconden over om van Nas naar PC of van PC naar Nas te gaan.
Het is 1 GB, en gaat over in plm 13 seconden.
Ok verwarring opgelost. In dat geval vindt de overdracht naar de Nas plaats in ongeveer 650 Mb(it) en is er dus niets mis met je lan. Ook je wifi zit boven de 200 Mb(it). Netjes dus en wat mij betreft zeker niet traag.
Mooi. Dat is nu opgelost ; blijft dat ik de WiFi moet uitschakelen om Ethernet te gebruiken, maar dat is dan maar zo. Allen veel dank voor de reacties.