Ethernet Harde Schijf vraag

Ik zit er over te denken om een harde schijf te kopen en deze via ethernet aan mijn netwerk te hangen. Nu vraag ik me af of ik deze ook via een externe locatie (internet cafe via mijn PB) kan benaderen? Ik wil namelijk files sharen met mijn thuis netwerk en deze ook kunnen benaderen via het internet.

[quote:4ed8c765b2="ThomasL"]Ik zit er over te denken om een harde schijf te kopen en deze via ethernet aan mijn netwerk te hangen. Nu vraag ik me af of ik deze ook via een externe locatie (internet cafe via mijn PB) kan benaderen? Ik wil namelijk files sharen met mijn thuis netwerk en deze ook kunnen benaderen via het internet.[/quote:4ed8c765b2]

Hoe koppel je een externe schijf aan op ethernet? Daarvoor heb je een computer nodig! Er zijn misschien wel externe schijven die je via ethernet aansluit maar dan zit er een mini computer in met een soort linux versie. Extreem duur dus.

Volgens mij is het gemakkelijkste en het goedkoopste gewoon een externe schijf via Firewire of USB. Als je er niet veel data op moet zetten is een klein fijn schijfje van Iomega (USB Powered tot 60GB) ideaal. Anders heb je een externe schijf nodig (3,5inch form factor) die je inderdaad moeilijk overal kan meesleuren.

Lacie heeft Ethernet disks zijn iets duurder dan de gewone externe disks maar niet onoverkomelijk zenne

en er is een apparaat waarmee je USB devices (dus externe schijven en memory sticks) op een netwerk kan aansluiten, kost maar 100 € ofzo (gezien bij www.oc.be dacht ik)
dus zo uitzonderlijk is dat allemaal niet

of het via internet toegankelijk is weet ik niet, zal afhangen van de manier waarop die schijf benadert wordt, of dat via browser is of met een eigen speciaal protocol of hoe
maar normaal denk ik dat dat wel mogelijk moet zijn, maar dna moet je het natuurlijk wel goed beveiligen

linkje voor dat linksys toestel om usb op netwerk te zetten http://oc.be/product/7080
en het is dus mogelijk om via het internet toegang te krijgen
op de site van lacie vind ik nix over internet toegang, maar zou me verbazen moest dat niet mogelijk zijn
maar die draait op een embedded win XP
wil je dat risico wel nemen :stuck_out_tongue:

[quote:897d620997="larridon"][quote:897d620997="ThomasL"]Ik zit er over te denken om een harde schijf te kopen en deze via ethernet aan mijn netwerk te hangen. Nu vraag ik me af of ik deze ook via een externe locatie (internet cafe via mijn PB) kan benaderen? Ik wil namelijk files sharen met mijn thuis netwerk en deze ook kunnen benaderen via het internet.[/quote:897d620997]

Hoe koppel je een externe schijf aan op ethernet? Daarvoor heb je een computer nodig! Er zijn misschien wel externe schijven die je via ethernet aansluit maar dan zit er een mini computer in met een soort linux versie. Extreem duur dus.

Volgens mij is het gemakkelijkste en het goedkoopste gewoon een externe schijf via Firewire of USB. Als je er niet veel data op moet zetten is een klein fijn schijfje van Iomega (USB Powered tot 60GB) ideaal. Anders heb je een externe schijf nodig (3,5inch form factor) die je inderdaad moeilijk overal kan meesleuren.[/quote:897d620997]

Meerdere mensen moeten de date kunnen benaderen dus een portable gaat hem niet worden.

Voor $100,- heb je al een 80 gig HD extern. Lijkt me niet verkeerd!

ik heb een ethernet externe HD gekocht 160 GB voor ongeveer 160 euro van Iomega.

Werkt prima. Heeft een eigen IP adres. Het lijkt mij dat je dat dus van elders moet kunnen benaderen maar daar heb ik geen ervaring mee.

De schijf verschijnt op alle aangesloten computers op mijn thuisnetwerk (op mijn mac’s en ook pc’s van de kinderen)

Alles wat een vast IP adres heeft en via een LAN te benaderen is kan ook via een WAN benadert worden. Je router aan de kant van de harddisk moet wel zo geconfigureerd worden dat al het dataverkeer dat van buitenaf via een bepaalde poort binnen komt, doorverwezen wordt naar de desbetreffende harddisk. Nu is de enige vraag die over blijft: Welke poort moet ik hebben? FF Googlelen zou ik zeggen....

[quote:eaa07e0735="Snakeman"]Alles wat een vast IP adres heeft en via een LAN te benaderen is kan ook via een WAN benadert worden. Je router aan de kant van de harddisk moet wel zo geconfigureerd worden dat al het dataverkeer dat van buitenaf via een bepaalde poort binnen komt, doorverwezen wordt naar de desbetreffende harddisk. Nu is de enige vraag die over blijft: Welke poort moet ik hebben? FF Googlelen zou ik zeggen....[/quote:eaa07e0735]

Volgens mij kan je die poorten zeker open zetten. Als je dan het IP van je Internet connectie weet (veranderd dat niet om de 24u ofoz?) dan zal je waarschijnlijk via Internet wel op de schijf kunnen maar dan zal iedereen die het IP adres weet dit kunnen. Volgens mij kan je het niet beveiligen …

[quote:1c321df9c5="boekeloo"]ik heb een ethernet externe HD gekocht 160 GB voor ongeveer 160 euro van Iomega.

Werkt prima. Heeft een eigen IP adres. Het lijkt mij dat je dat dus van elders moet kunnen benaderen maar daar heb ik geen ervaring mee.

De schijf verschijnt op alle aangesloten computers op mijn thuisnetwerk (op mijn mac’s en ook pc’s van de kinderen)[/quote:1c321df9c5]

Wat voor ding is dat precies? Waar heb je gekocht?

Dat lijkt me wel wat.

Jan

Het makkelijkste is een G3 iMac en dan via apple desktop remote beheren.

@ gijsraggers

Maar dat kan weer niet voor alle PC boeren die ook de data moeten kunnen benaderen.
Ik denk dat ik er gewoon een koop en maar ga proberen. Het zou in teorie i.d.d. moeten werken! Nu de praktijk nog!