Ethernet hub Help!!!!!!

Ik heb een 8 poorts ethernet hub van Belkin cadeau gekregen maar heb geen flauw idee hoe ik mijn imacs met elkaar moet verbinden met mijn alcatel isdn modem en welke instellingen ik moet configureren. Help! :?:

Puntje een: een hub is geen router. Je kunt ermee wel filesharen op een LAN, maar als je internet wil delen heb je een router nodig. Wat wel kan is een software router gebruiken met een hub. Affijn: je hebt patch UTP kebels nodig. Geen Cross-over. Die doe je in je Mac en in de hub. Dan maak je gebruikers aan en bedenk je ip# voor je nodes. Die kun je benaderen met appel-K. Kan ook via appletalk maar dat is langzamer. Kijk ook eens in de Help functie.

En veel info over UTP, netwerk etc kun je op deze string vinden: http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=1427&highlight=thuisnetwerk

UTP-rol kost trouwens € 40 (voor 100 meter). Of 40 eurocent p/meter. Succes!

Da's nou jammer. Maar als ik softwarematig wil routen, hoe doe ik dat dan en hoe sluit ik een flat panel Imac en een G3 Imac op mijn alcatel speed touch isdn en Belkin hub aan?

Da's dan toch juist niet jammer ? Zoals ik al zei kun je een software router gebruiken. geeRoute 1.0b1 en IPNetRouter (beide van de versiontracker) zijn Software-based internet routers. Je sluit je apparaten allemaal aan op de hub. Overigens kan het zijn dat je dan voor de network terminator een crosskabel moet hebben, maar dat staat neem ik aan wel uitgelegd in de readme van die softwarerouters. Als ik jou was zou ik die downloaden en eens lezen. Je kan je volgens mij niet een buil vallen.

Ik heb hier (toen ik nog ADSL had) 4 computers tegelijk online gehad via een simpel 5 poort hubje. Moest alleen wel mijn modem (niet zo legaal) upgraden van een Speedtouch Home naar een Speedtouch Pro modem. Het modem zorgt dan zelf voor het "inbellen" en alles kan tegelijk online. Nooit problemen mee gehad.

het schijnt nu zelfs zo te zijn dat alle ethernet modems van Mxstream al standaard als Pro versie geleverd worden dus is er niks illegaals meer aan je modem aan een hub hangen..

gewoon je internet instellingen in je modem instellen door in je browser:
10.0.0.138 te tikken, dan kom je op de pagina waarmee je je modem kan configureren.

je hebt geen crosskabels nodig, alleen maar gewone UTP kabels!!

succes

HS-L

[quote:a217fc86af="iRuben"]Ik heb hier (toen ik nog ADSL had) 4 computers tegelijk online gehad via een simpel 5 poort hubje. Moest alleen wel mijn modem (niet zo legaal) upgraden van een Speedtouch Home naar een Speedtouch Pro modem. Het modem zorgt dan zelf voor het "inbellen" en alles kan tegelijk online. Nooit problemen mee gehad.[/quote:a217fc86af]

Hey iRuben, hoe gaat dit upgraden naar pro in zijn werk?

[quote:838ec4418c="CinematiQ"]Hey iRuben, hoe gaat dit upgraden naar pro in zijn werk?[/quote:838ec4418c]

Very simpel. Gewoon via telnet wat commando’s intikken. Ik had eerlijk gezegt geen idee waar ik mee bezig was, gewoon een aantal instructies van Internet stap-na-stap gedaan en het werkt als een trein!

Als je ook plannen in die richting hebt wil ik wel eens kijken of ik die printjes nog ergens kan vinden. Je kan ook even Google proberen. Probeer wat trefwoorden als “speedtouch home to pro telnet” of iets dergelijks, moet wel lukken denk ik.

[quote:fb11fb72fe="CinematiQ"]hoe gaat dit upgraden naar pro in zijn werk?[/quote:fb11fb72fe]

www.weethet.nl —> kijken bij hardware hacks…
staat heel duidelijk aangegeven, in de terminal kan je met je modem telnetten ----> type: telnet 10.0.0.138 (is echt heel makkelijk)

HS-L

[quote="HS-L]www.weethet.nl ---> kijken bij hardware hacks...[/quote]

Kijk, dat bedoel ik maar. Scheelt mij weer zoekwerk thuis. :wink:

Ik heb Geeroute geinstalleerd en mijn modem , flatpanel Imac en Imac G3 ingeplugd in de Belkin hub maar niets werkt! Geen internet geen contact met de andere computer! Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd?

[quote:eb5b4fdff1="mabspoel"]Ik heb Geeroute geinstalleerd en mijn modem , flatpanel Imac en Imac G3 ingeplugd in de Belkin hub maar niets werkt! Geen internet geen contact met de andere computer! Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd?[/quote:eb5b4fdff1]

Kijk eerst of je hub het wel doet. Probeer kontakt te leggen tussen twee macs mbv een crosskabeltje. Als dat werkt zijn je instellingen goed en zou je mbv patchkabels en de hub hetzelfde moeten kunnen bereiken. Dat lijkt me test 1. Als “niets het doet” zou ik dat eerst werkend krijgen, want anders blijf je bezig. Er zijn zo vreselijk veel instelligen die je moet maken…

Ik kan wel printen via de hub. Dat werkt dus. Op een gegeven moment kreeg ik de boodschap dat de verbinding verbroken was. Dus hij was er blijkbaar wel. Ik werk trouwens op beide macs met jaguar.

Verhip! Het werkt! Het DSL modem aangesloten (utp patch kabel) op de uplinkpoort van de hub en ingeschakeld ( was ik vergeten te proberen). DHCP op automatisch en ik kan op beide machines internetten!!! Yes!!

Moet ik Appletalk gewoon uitschakelen? Kan ik dan gewoon bestanden uitwisselen? Hoe gaat dat in zijn werk?

[quote:94abe4aacc="mabspoel"]Moet ik Appletalk gewoon uitschakelen? Kan ik dan gewoon bestanden uitwisselen? Hoe gaat dat in zijn werk?[/quote:94abe4aacc]

Gefeliciteerd ! Of je appletalk uit kan zetten hangt af van de manier waarop je contact maakt. TCP/IP (dus met ip#) heeft het niet nodig en is sneller. Dat is dus de aanrader. Als je dus al je nodes een IP# geeft (of dat laat doen via DHCP) dan kun je via appel-K contact maken en dan heb je volgens mij appletalk niet nodig. Die ip# blijven waarschijnlijk dezelfde want ze worden toegekend aan MAC-adressen van de aangekoppelde apparatuur. Dus ook als je de poort verandert zul je zien dat je ip#niet verandert.

Heb appletalk inderdaad uitgeschakeld en blijft werken. Even wat gedonder met de printer gehad maar die werkt nu ook! Alleen het hele beheerders gedoe en de bevoegdheden die daar bij horen zijn mij nog niet helemaal duidelijk! Het lukt me nu wel om als gast bestanden heen en weer te piepen via de aflevermap, en dat vind ik al heel wat!

Is geeroute nu op de achtergrond aan het draaien? Ik merk er namelijk niets van! De instellingen zijn namelijk totaal anders dan door geeroute opgegeven. Of was dat misschien gewoon een voorbeeld? Enfin, het werkt dus misschien moet ik daar niet al te veel over nadenken!

Bedankt voor de hulp!