Ethernet Internet uitzetten

Beste Forumgangers,

Ik heb een vrij trage internet verbinding van KPN (Max 1 Mbit). Aangezien wij in een buitengebied zitten, hebben wij 4G internet erbij genomen via een Wifi Router.
Nu zouden graag op de mac wel de ethernetconnectie in stand willen houden (printers,Nas e.d.) maar het (vaste) internet uitschakelen via de Mac Pro.

Is dit mogelijk?

Dit is misschien heel (te) simpel gedacht maar probeer eens dit.

De ‘oplossing’ vas Shmoo is niet goed, want dan gooi je de verbinding met het locale ethernet netwerk ook weg en dat was volgens de vraag van TS niet de bedoeling.

In systeemvoorkeuren -> netwerken (het schermpje dat Shmoo hierboven laat zien) zit naast het + en - knopje ook nog een tandwiel-icoontje. Als je daar op klikt, is een van de opties ‘Stel volgorde voorzieningen in’. Daarmee kan je de prioriteit van je netwerkverbindingen wijzigen. Gewoon de wifi verbinding helemaal naar boven slepen zou moeten doen wat je wil.

Succes!

dus TS wil 2 netwerkkaarten tegelijk gebruiken: 1x wifi en 1x lan.
en dat gaat zomaar niet.

Je kan Ethernet ook uitzetten.

Overigens zijn Ethernet en Internet niet hetzelfde. Iets met lagen in het OSI model.

Gewoon je gateway adres naar je 4G wifi-router laten wijzen.

Waarom maak je die 4G router geen onderdeel van het bekabelde netwerk?

@Fred: waarom zou je geen 2 netwerk interfaces tegelijk kunnen gebruiken? Volgens mij werkt dat prima.
Als TS Martijn de verbinding van de KPN router met de buitenwereld uit zet (dat is dus via de ethernet interface), zal de Mac naar een andere internetverbinding zoeken, dus via de andere interface (WiFi).

omdat volgens mij, OS X kies voor de ene of voor de andere.
als je normaal gesproken een utp-kabel aansluit, dan wordt wifi niet meer gebruikt.
je kunt wel beide netwerkkaarten gebruiken, maar dan moet je een hotspot maken, o.i.d.
en dat is hier niet aan de orde.

Vreemde aanname Fred. Waarom zou een modern, slim OS niet meerdere netwerk-interfaces voor verschillende doeleinden kunnen gebruiken?

Zojuist nog even geprobeerd met mijn WiFi netwerk afgekoppeld van het internet, en een iPhone via usb aan de MB verbonden: internet via 4G-iPhone-USB interface, en de NAS en andere zaken bleven actief via WiFi. Beide ‘lampjes’ op groen.

Zaak is dat je de interface waarop je internet wilt hebben, en igv dit draadje dus via WiFi, deze in Systeemvoorkeuren>Netwerk bovenaan zet. Dan moet het prima kunnen werken voor Martijn.

Ik wilde ook zo’n constructie proberen, NAS via ethernet en internet via de wifi. Lukt niet. Als je een gateway toevoegt werkt internet niet, en vice versa.

GoeieDag geeft in mijn ogen de oplossing; sluit je 4G modem aan op een router/switch, waar ook je printer en NAS op zit, en het is klaar.

Bedankt voor het meedenken en alle reacties!
Ik ga aankomende maandag een aantal oplossingen proberen.
Ik laat het weten als ik er uit ben gekomen!

Zoals eerder al gezegd is, gebruik ‘set service order’, en zet je WiFi (4G) verbinding bovenaan. Je Mac werkt gewoon nog heel goed met de ethernet verbonden apparatuur.
De verbinding die het meest prioriteit heeft, die wordt gebruikt voor: DNS/Router/Internet. Je NAS & printer blijven gewoon werken.

Sleep je WiFi (4G) verbinding bovenaan dit lijstje.