ethernet netwerkje met 2 macs op 1 usb adsl modem

Na zoeken op de forums niet de oplossing gevonden die werkt.

imac 233 osx 10.2.6 en ibook 800 10.3.3. en e-tech usbmodem (zonnet)
Ze werken los van elkaar prima met het modem en een ethernetverbinding tussen de 2 macs is ook geen probleem.
Het lukt mij niet om via de andere computer het net op te gaan, ook al heb ik internetsamengebruik ingeschakeld. Wil er wel bij vermelden dat ik niet helemaal thuis ben in terminologie als dhcp, subnetmasker e.d.

nu al bedankt voor eventuele reacties, eric

Kan zijn dat je provider je IP even moet resetten.

Frits

Als je ineternet samengebruik aanzet, gaat op die computer een soort proxyserver ofwel softwarematige router draaien. standaard staat dan waarschijnlijk dhcp aan. dat betekent dat de andere computer een intern IP-nummer krijgt. Ik heb het nooit geprobeerd, internet samengebruik onder OSX, maar wel onder MSWindows... :mrgreen: probeer eens op de computer die niet aan het modem hangt een nieuwe locatie aan te maken die dan verbindt via lan en een IP nummer van de dhcp server ofwel je andere computer krijgt. dan zou het moeten werken.

Als je nou dhcp en subnetmasker even vergeet, en gewoon even kijkt onder welke IP-adressen je computers met elkaar praten. Start ze allebei een keer opnieuw op en kijk vervolgens of de adressen in beide computers gelijk zijn.

Kijken doe je zo:
Systeemvoorkeuren -> Netwerk. Hier staat als het goed is in beide Macs een tekstje als “U bent verbonden met Ethernet op het adres XXX.XXX.XXX.XXX”, bijvoorbeeld 10.0.0.150 of 192.168.0.1. Die vier getallen met puntjes ertussen zijn IP-adressen.

Mochten je Macs niet standaard opstarten met een specifiek IP-adres, dan kun je ze hiertoe dwingen, door handmatig een IP-adres toe te kennen. Hiertoe klik je op de gewenste netwerkverbinding, kies je configureer (onder Panther in ieder geval) en kies je bij handmatig voor de adressen 192.168.0.1 en 192.168.0.2 voor je beide computers. Even ten overvloede: één voor elk dus…

Als je Macs telkens met hetzelfde adres starten, geef je bij de Mac zonder USB-modem als waarde voor het kopje “Router” het IP-adres [i:7bc269e365]van de andere computer[/i:7bc269e365] op, op dezelfde plaats waar ik het hierboven over heb.

De computer met het modem vertel je dat je je internetverbinding wil delen, via Systeemvoorkeuren -> Samengebruik.

Moet werken! Zo niet, dan hoor ik het wel!

Hmmmm, Dat was snel gedaan en het werkte prima voor een paar seconden. Maar als ik nu op de "mac zonder usb modem" in safari een webadres opgeef zegt safari (en explorer) direct dat hij de opgegeven server niet kan vinden. Ik benadruk direct, dus zonder te browsen. Ik ben heeeel dicht in de buurt. Moet ik btw nu wel of niet mijn firewall aanzetten? Hij staat nu open.

groets en dank, eric