Ethernet-verbinding tussen 2 mac's niet eenvoudiger geworden

:evil: Ik ben al een tijdje aan het knoeien met 2 maccies thuis. Een oude G3, 233 Mhz en een I-book. Alletwee met MacOSX (10.2.2). De netwerkinstellingen zijn mij tot nu toe erg onduidelijk. Ik heb een crossed-ethernetkabel tussen de compu's en als ik met appeltje 'K' een verbinding probeer te maken moet de andere mac wat mij betreft direct in het venstertje verschijnen. Niet dus.

In OS-9 was de kiezer echt heerlijk. Hier begrijp ik helaas vrij weinig van. Ik denk mijn netwerkinstellingen in orde te hebben, maar blijkbaar niet. Het is me soms wel gelukt door een IP-adres in te typen, maar als ik het later nog eens probeer loopt het weer op niets uit.

Daarbij komt nog dat ik op die G3 een wanadoo-cable-internetverbinding heb via de ouderwetse modempoort (witte modem). Ik heb nu eindelijk verbinding, maar die ligt er ook regelmatig uit. Ik heb het vermoeden dat de volgorde in het netwerk (ethernet of modempoort als eerste) er iets mee te maken kan hebben. Heeft iemand een idee? :?

ik maak hetzelfde mee op m'n werk. We hebben daar een netwerk met 6 mac's. De ene keer krijg ik wel verbinding met de fileserver en de andere keer niet... Vaak ziet 'ie de andere computer(s) niet in het netwerk. Het werkt wel als ik onder Appeltje K ket netwerk adres invoer... Ik had verwacht dat dit beter zou worden met Rendezvous, maar helaas...

Geef de ene mac geen vast ip nummer, maar zet dit op automatisch. De ander moet een vast ip nummer krijgen uit een van de volgende ranges:

10.x.x.x

172.16.x.x to 172.31.x.x

192.168.x.x

dan zou het moeten lukken

succes :wink:

je hebt geen cross-over kabel meer nodig gewoon een standaard ethernet kabel werkt prima. beide macs op DHCP en je moet via connect to server verbinding kunnen leggen.

succes

Harry

[quote:a20088bb99="Flipstra"]Ik had verwacht dat dit beter zou worden met Rendezvous, maar helaas...[/quote:a20088bb99]

Rendezvous heeft als voorwaarde een geconfigureerd TCP/IP netwerk. Vanuit de gedachte; [i:a20088bb99]Als alles al geconfigureerd is zorgt Rendezvous dat je niets meer hoeft te configureren ;)[/i:a20088bb99]

Rendezvous vereenvoudigd de communicatie op een ander niveau. Je hoeft bijv. geen printers meer te configureren, of iChat in te stellen.