Ethernetverbinding tussen W98SE en iMac G5

Sinds enkele dagen heb ik mijn iMac G5 in gebruik genomen (geweldig :D )

Maar tot nu toe ben ik er niet in geslaagd om met een crosscable een p2p verbinding tussen de 2 ethernetpoorten te maken. Ook mijn dealer weet (nog) geen oplossing.
Ik vermoed dat vele lezers hier ook bij MacFreak komen, waar ik deze vraag ook al heb gesteld. Maar misschien zitten er op dit forum anderen die me kunnen helpen.
Hier het draadje van MacFreak http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=6&topic=2202&start=0

Sundance

crosscable??? Je moet gewoon een DIRECTCABLE gebruiken. dan werkt het wel perfect.

In enkele handleidingen werd heel nadrukkelijk aangegeven dat een directe verbinding tussen 2 computers het beste lukt met een crosscable. Maar er zijn ook artikelen die melden dat vanaf 10.2 of 10.3 de software in staat is zelf te ontdekken of het een gewone utp is of een crosscable. Enfin, ik heb speciaal een crosscable gekocht. Maar ik ga jouw suggestie zeker uitproberen, maar daarvoor moet ik morgen op het werk een gewone utp-kabel lenen. Die heb ik niet thuis liggen!

je hebt geen cross-over kabel nodig. Je G5 herkent zelf het type. Verder de aanwijzingen van Apple zelf (zie help) precies volgen, kan niet mis gaan.

[quote:cd08587d39="sundance"] Maar ik ga jouw suggestie zeker uitproberen, maar daarvoor moet ik morgen op het werk een gewone utp-kabel lenen. Die heb ik niet thuis liggen![/quote:cd08587d39]

Succes

Helaas, helaas. Vandaag een straight utp-kabel meegenomen en op allerlei mogelijke manieren verbinding proberen te maken. Zelfs DAVE en PCMCLAN geinstalleerd en geprobeerd. Nada!

Wie het weet mag het zeggen. Na ruim 40 uur met deze klus bezig te zijn geweest, word ik toch wat minder vrolijk! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik begrijp waarom Harold zo’n plaatje heeft met een bonkend hoofd. 't Is dat ik daar koppijn van krijg, maar anders doe ik mee :evil:

Heb je wel Windows deling open gezet?? -> Systeemvoorkeuren, Delen -> Windowsdeling :roll:

Op je mac dus.

En staat je SMB op de Mac wel op je goede werkgroep??
Kijk hier voor meer info. Heb al eerder dit probleem aan de hand gehad.

En gebruik de zoekfunctie in dit forum!! :wink:

@cubizer:

ja, op de mac heb ik windowsdeling geactiveerd; ook op de pc; de firewall staat uit.

de opmerking over de werkgroup begrijp ik niet - ook nit na het lezen van het raadje;
ja, ik had al met de zoeker gezocht, maar dat draadje niet aangetroffen.

ik zal morgen in alle rust de aanwijzingen uit het draadje nog eens goed doornemen en uitproberen.

Dit heb ik ook gehad. Het is opgelost door de inlognaam op je Win98SE pc dezelfde naam te geven als je username in OSX. Vanaf Win2000 schijnt dit probleem verholpen te zijn.

Er zijn een aantal zaken die je goed moet instellen. Ik neem aan dat je een handmatig ip-adres gebruikt. Zorg dat ze in de zelfde range liggen, dus bijvoorbeeld 10.0.0.50 en 10.0.0.51. Zorg er verder voor dat op beide computers de zelfde loginnaam bestaat met het zelfde password. Zorg dat de werkgroepnaam gelijk is (dit hoeft niet per se). Zet windows deling aan op de mac. Zet client voor microsoft netwerken aan op de pc. Deel 1 of meer mappen op je pc.

Ik zal nog wel wat vergeten, maar kijk dit eerst maar na.

Hans