EU presenteert volgende maand nieuwe wet om universele oplader

Elke telefoon heeft weer een andere oplader. De EU wil dat er een einde aankomt aan deze wirwar en komt met een nieuwe wet.

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

De vraag met één universele lader of laad-poort is natuurlijk wel, wat gebeurt er als die gedateerd raakt. Het is te hopen dat de keuze ditmaal op USB-C valt, waarmee we nog wel een paar jaar vooruit kunnen…

Apple heeft tegenwoordig alleen nog maar laders met USB-C dacht ik. Zolang het leverbare vermogen een beetje correspondeert met wat het te laden apparaat nodig heeft, kan je iedere telefoon, tablet (of Apple laptop) met een Apple lader opladen. Dat betekent dat alle Apple laders universeel zijn.

Ongeacht het te laden apparaat heb je wel een laadkabeltje nodig. Daar kan geen wet iets aan veranderen, tenzij men verplicht dat alles draadloos geladen moet worden. Wat weer waanzin zou zijn, gezien de verliezen die optreden bij draadloos opladen.

Als de EU wil dat er één oplader komt voor alle telefoons, dan wordt dat ook verspilling omdat die lader dan meer vermogen moet kunnen leveren dan veel telefoons nodig hebben.

Wat duurzaamheid betreft: Ik vind de laders en laadkabels van Apple prima kwaliteit hebben. Ik ga er zorgvuldig mee om en heb de afgelopen ±7jaar geen lader of laadsnoer hoeven weggooien.

Al met al lijkt mij dat met dit hele lader-gedoe de EU voorbij schiet aan, ja wat eigenlijk. Het is een zinloze actie, ook als men legacy laders etc wil uitbannen. Dat doet de industrie zelf wel omdat de consument dat spul niet meer koopt.

Heb ik nog iets gemist?

Ik heb sterk de indruk dat hier opladers en kabels (of eigenlijk stekkers) door elkaar gehaald worden. Een oplader is feitelijk een transformator die 110-230 Volt wisselstroom omzet in 5 V gelijkstroom. Tussen de oplader en het op te laden apparaat heb je een kabeltje nodig met aan iedere kant een passende stekker. Meestal is dat nu USB-A aan de lader kant en iets anders aan de kant van het op te laden apparaat. Dat die laatste verschillende types kent vind ik niet zo boeiend, hoeveel moeite is het om een paar verschillende snoertjes bij je te moeten hebben?
Interessanter is de lader kant, de lader is immers groter, kostbaarder en gaat langer mee dan een snoertje. Voor de lader kant hebben we nu vaak USB-A en steeds meer USB-C. Heel overzichtelijk. Naarmate het meer USB-C wordt zullen mensen vaker nieuwe kabels moeten kopen of een USB-C naar USB-A adapter om hun oude kabels te blijven gebruiken. Ook heel overzichtelijk.
Kortom, er is geen oplader probleem waar de EU zich mee hoeft te bemoeien. Ze kunnen hun tijd en energie beter steken in een veel urgenter probleem: de klimaatverandering.

Ben inderdaad nog nooit een redactioneel stuk over dit onderwerp tegengekomen waarin duidelijk is waar het nu precies om gaat. Is het nu alleen de oplader of oplader inclusief het kabeltje. Dan zijn er ook nog opladers met het kabeltje er aan vast gemaakt. Als het alleen om de oplader gaat dan is er bij Apple geen probleem zolang die oplader maar een USB-c ingang heeft voor verbinding met de kabel, en dat is al een tijdje het geval. Die USB-c ingang hoeft dan ook niet persé op het apparaat zelf te zitten. Vraag mij af of de EU zelf begrijpt waar ze mee bezig zijn en weer eens niet zoals zo vaak, het paard weer eens achter de wagen spannen.