Eudora en Jaguar

Ik gebruik de laatste -betaalde- versie 5.2 1B2 van Eudora. (Met Mail kan ik niet overweg.; het werkt voor mijn niet zo gemakkelijk als Eudora.) Ergens las ik iets over dit onderwerp. Ik moet zeggen dat ik mij verbaas dat de "link" naar een browser nog steeds een opstart van Classic veroorzaakt. In het verleden had ik Internet Explorer voor OSX als default browser, maar toch die Classic opstart. Alleen als IE voor OSX is opgestart verloopt de link goed en krijg je de bewuste pagina. Nu heb ik een default gemaakt voor Safari, en ook als die opgestart is, wordt Classic weer opgestart. Verder heb ik ook dat er regelmatig naar het password wordt gevraagd, ook al staat die goed ingesteld! Verder werkt het zomaar ineens erg traag en krijg ik de "rode balletjes" ziekte. Trouwens heel Jaguar maakt dat ik vaak naar de koffie pot grijp om de tijd te verdrijven vanwege die gekleurde balletjes. Ik heb er al wat "experts" bij gehad, maar die kunnen eigenlijk aleen zeggen dat alle proramma's afzonderlijk van elkaar werken. Maar ja, als ik even de "finder" wil gebruiken begint het getol! De ene keer wel, de andere keer niet. Ik heb al heel wat truuks uitgehaald en tips van deze site gebruikt. Optimizer aangeschaft etc.javascript:emoticon(':?:') Graag en reactie, Marianne

Hoi Marriane,

Wat voor Mac heb je precies, en hoeveel RAM zit daarin?

Power Pc G4, 876 Mgh, Ram 768Mb Hd 60Gb Titanium, Power(book)Pc G4, 676 Mgh, Ram: 512 Hd 20Gb Dat is waar we hoofdzakerlijk mee werken in een netwerk met ADSL/en router. Verder gebruiker we een andere G4 als "server" waar we dan gezamenlijk gebruik van maken. Op alles is Jaguar geinstalleerd en hebben we de diverse OSX programmas natuurlijk om mee te werken. Vreemd genoeg werkt de "oudere G4 (2jr)" -die we als server gebruiken- beter dan de nieuwere!

Iedereen vind zichzelf een expert... Ik heb er eigenlijk de ballen verstand van,Maar zo te horen en te zien aan de processorkracht en de hoeveelheid klopt er niet veel van je systeem.Start het systeem eigenlijk snel op???

tja, als wat wij hebben niet genoeg lijkt...... dan zal ik me maar ophangen want ik kan toch niet na iedere 12 maanden geheel nieuwe apparatuur aanschaffen. Dan zal ik mijn 22 inch Studio display ook maar in de prullenbak gooien..... Ik geloof echt dat je een beetje ernaast zit. Liever gezegd, dat hoop ik wel. Want dan kunnen we meteen onze zaak ook maar aan de wilgen hangen! Marianne

Nee ,dat snap ik ook wel.Je kunt proberen als je genoeg partities hebt om een extra osx installatie te doen.10.2 installeren en in stappen upgraden naar 10.2.3.Rebooten en kijken of het kale systeem ook zo traag draait. Dat is de eerste stap.Daarnaast is het handig om te kijken of al het geheugen draait.In het systeem profiel is te zien of die 768 mb ook als zodanig wordt herkend.Het zou niet de eerste keer zijn dat een geheugenstrip het niet doet. Vaak zijn dit soort problemen een accumulatie van een aantal zaken.Download bij versiontracker xbench en testbench.Laat beiden draaien sla de testgegevens op en mail mij de output dan wil ik ze wel vergelijken met mijn (400 mghz g4) en een 733 quicksilver en een dual 1,25 gig. TZ

Ja, en zaken als system optimizer en MacJanitor en schijfbevoegdheden resoren enzo al geprobeerd ?

Volgens de gestuurde testgegevens draait de hardware CPU en Memory normaal, iets sneller dan een 667 G4 en sneller dan een 400 G4 met 2gig ram zoals dat ook hoort. Het vreemde zit hem in de harde schijf gegevens.Daar zitten heel afwijkende getallen,het lijkt alsof de schijf in bepaalde situaties heel langzaam schrijft en leest.Dat zou de rode balletjes ziekte kunnen verklaren. Hoe vol is de schijf(-ven) en is hij wel eens gedefragmenteerd? Het classic opstarten is een ander probleem.

[img:072a08767a]http://www.macosx.nl/~torz/share/testB.jpg[/img:072a08767a] hierbij nog een screenshot

.... dat zeg ik. Of doet system optimizer dat niet ? Ik dacht dat ie wel zoiets deed.

-Staan de Mac OS X geinstalleerde systemen wel dag en nacht aan? (Of gebruik je een alternatieve huishouder à la MacJanitor?)

• Draai de probleemMac eens met samengebruik uitgeschakeld. En/of laat de server niet altijd gemount staan.

• Draai je veel Classic? Zo ja, probeer eens een (mid)dag te testen hoe de Mac draait als je Classic niet aan hebt (dus ook niet bij opstart, zie voorkeuren)

• Maak je veel gebruik van Shareware/Freeware en dan in het bijzonder menu extra’s en dergelijke? Deze zitten soms(!) vol memory leaks en dat vreet ‘energie’. Apple zou bv heeeel graag zien dat met name menu-extra’s van derden (rechtsboven in) niet zouden worden gebruikt.

[size=9:58b11414d7]Bovenstaande is natuurlijk géén aanval op freeware en shareware in het algemeen. Maar door groot aanbos, kleinere installed userbases en de ‘hobbyist-workflow’ is de kwaliteit wel zeer wisselend. En we kennen allemaal de voorbeelden in de lijn: [i:58b11414d7]Verwijder nu met een druk op de knop een MP3 bestand uit iTunes 35.2 MB download Registreer snel voor maar $35[/i:58b11414d7]

Ik heb zelf een aantal licenties van echt oh en ah shareware en freeware, dus ik weet hoe goed sommige ontwikkelaars zijn - ook al doen ze het in hun vrije tijd.[/size:58b11414d7]

Oh ja, gebruik je een browser in Classic? Zo niet, gebruik stuffit om van de Classic versie IE of Navigator te stuffen. Weggooien kan ook.

Dan is er voor het systeem geen Classic browser meer om als default te hanteren. Geen schoonheidsprijs, wel doeltreffend en eventueel zelfs weer wat ruimte op je HD.

[img] dit is een volgende test na de defragmentatie door Norton via Mac classic. Opstarschijf in 9 + Norton. Verder heb ik "9" zowat nooit aan, aleen als het niet anders kan1 Een beetje shareware, maar verder Photoshop, Filemaker, Office etc. De computers gaan in principe uit, omdat het teveel stroom kost om ze alle drie dag en nacht te laten draaien. Want ik ben er niet zeker van of de processor wel wordt geoptimaliseerd als de computer in sluimerstand is. De alternatieve huishouder ken ik niet, vertel eens? Netwerk is de hele dag aangesloten op router met ADSL/ethernet. We werken met een server, waar we de database delen. Ik heb de browser in "9" gestuft, maar via eudora start Classic dan toch op! Dank voor alle aandacht en response. Marianne[/img][/img]

De alternatieve huishouder "MacJanitor" (waarin ik in mijn vorige post ook al sprak) is een programma dat de dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken uitvoert op een moment dat het jou uitkomt. OSX is eigenlijk een soort UNIX systeem, gemaakt om dag en nacht te draaien. Soms moet er wat periodiek onderhoud worden gepleegd en dat doet ie 's nachts. Maar als je computer uit staat gebeurt het dan natuurlijk niet. MacJanitor (van de versiontracker) doet het dan voor je. Iets vergelijkbaars (maar niet hetzelfde) is System Optimizer. Als je die twee hebt geprobeerd ben ik benieuwd of het nog steeds zo langzaam is.

Aqua,ik heb het schema van de crontab gewijzigd in overdag laten draaien,dan kan de computer snachts uit. Alleen nu doet Macjanitor het niet meer.Zo blijf je bezig. :evil: