'even' paginanummering inDesign

Weet iemand of je ook alleen even automatische paginanummering kunt geven aan indesign pagina's? Ik zou graag de oneven nummers over willen slaan. Groet!

Ik neem aan dat je op alle pagina's - dus ook op de oneven pagina's - een even nummer wilt hebben? Zo ja, dan heeft u pech... want dat gaat niet.

Alleen de even pagina’s nummeren is natuurlijk een fluitje van nog geen eurocent.

Dat wordt handmatig nummeren!

als je zorgt dat je linker- en rechterbasispagina's hebt kun je toch zorgen dat er een automatische nummering op je linkerpagina komt (ervan uitgaande dat bij jou de even pagina's links staan uiteraard :lol: )?

update: even gecheckt voor je, en bij mij gaat het precies zoals ik wil. en nu maar hopen dat jij precies bedoelt wat ik wil :wink:

Hee die ee,

Ik hoop dat je me dan even voor een eurocentje wilt komen helpen want het gaat om een boek van meer dan 750 pagina’s.
Als je geen idee hebt hoe je iets kunt oplossen hou dan alsjeblieft je antwoorden voor je.
Dit scheelt een hoop typewerk voor een eurocentje lijkt me.

iemand wel een idee?

Hai phobia, Het probleem is dat ik de pagina's wil opmaken met de beide pagina's op 1 pagina. Druktechnisch is dity in ieder geval de opzet. Vandaar dat steeds de oneven pagina dient te vervallen.

ik hoopte dat je in de basispagina een "+1+ code kon toevoegen of iets dergelijks
Groet

Alleen even pagina's nummeren is eenvoudig: je plaatst gewoon geen auto-paginacijfer op de oneven pagina's... maar je krijgt dan wel 2-4-6-8-10-12 etc. want je schreef "Ik zou graag de oneven nummers over willen slaan."

Nu begrijp ik dat je wel wlit nummeren van 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 etc. maar dan alleen op de linker pagina’s… toch?

Tja… dat is geen optie binnen InDesign.

Hoi ee, Zoals wel vaker op dit (en andere forums) zijn er altijd l(i)eden die met een grote stelligheid iets menen te moeten vaststellen. Zo heb ik in het verleden erg vaak "dat kan niet met dit programma" te horen gekregen terwijl ik na doorzoeken erg vaak wél een oplossing heb gekregen. Ik wil je daarom aanraden om , tenzij je de bedenker van de betreffende software bent, niet zo stellig te zijn met antwoorden dat iets niet kan.

Dus nu maar wachten op een oplossing die dan misschien niet komt, maar op een “dat kan niet” zit ik dus niet te wachten.
groet.

Ik heb wat geprobeerd, en, helaas, dit gaat niet lukken. Het is ook niet 'logisch' om 2 pagina's op 1 vel op te maken. Maar goed, je zal er wel een reden voor hebben.

Wat je wel kan doen is toch spreads maken en alleen de rechterpagina gebruiken met opmaak, en alleen de even pagina’s afdrukken, maar ik denk dat je al klaar bent met de opmaak.
Alternatief is een tekstbestand importeren, zoals deze, in een tekstkader dat op je basispagina aanmaakt. DIt is misschien een halfuurtje werk.

Maar ik ben zeer benieuwd waarom je op deze manier werkt. :?

Wel pluis nog maar eens door alle installeingen binnen InDesign en RTFM... wat jij wilt is een zeer incidentele ongebruikelijke toepassing en is - voorzover ik weet - geen optie binnen InDesign. Daar hoef je geen maker voor te zijn. Professionele gebruikservaring is voldoende.

Waarom maak je je boek niet gewoon met linker en rechter pagina’s en standaard paginanummering. Aan het einde van de rit genereer je een pdf-bestand met de optie ‘Spreads’ aan. Heb jij twee pagina’s op 1 pagina inclusief twee paginanummers.

Desgewenst importeer je deze spread-pdf weer in een ‘single page’ document (dus niet met Facing Pages)… maar da’s weer een hoop handwerk.

er is nog een methode, je kan in je pages pallet de opties (menu in het palet, bolletje met pijltje) kiezen voor numbering & sections options, daar kan je per blad gaan ingeven welke het start-paginanummer moet zijn. Das uiteraard erg omslachtig.

mijn voorkeur gaat uit naar ee zijn voorstel, maar je hoeft geen automatisch paginanummer teken te plaatsen op je rechterpagina dan.

Zo’n vragen houden wel onze geest levendig :expressionless: :wink:
vg
H.

hai allemaal, Ik heb twee voorbeelden op een webpagina gezet die hoop ik het probleem van het paginanummeren kunnen verduidelijken.

http://kochxbos.nl/opmaakprobleem/

ps.
Enkele weken geleden heb ik al een draadje opgegooid of het mogelijk was om verticaal op te maken, maar daar is geen oplossing voor gekomen
Groet
Bosmac