Excel help

Beste mensen,

Voor mijn werk moet ik een presentie lijst maken in excel. Nu is dit niet zo moeilijk maar het moet als volgt.

Op het eerste werkblad vult men per leerling in of iemand A ( aanwezig ) AF ( afwezig ) of Z ( ziek ) was. Deze codes staan vast en kan ik niet veranderen. De truuc is dat er in een overzicht moet komen hoeveel A, AF en Z iemand in de maand had.

Ik wil dus in 1 werkblad de mogelijkheid geven om de codes in te voeren, dan berekend excel hoeveel A, AF en Z er per persoon zijn en dit geeft excel in getallen weer.

Welke formule moet ik hier voor gebruiken?

Bas

Heb je de Help functie van Excel al gebruikt? die is namelijk heel erg uitgebreid en duidelijk.

Ik gok op de formule COUNT

succes ermee

Je kunt het beste hiervoor een zg. draaitabel maken. Ik heb een voorbeeldsheet gemaakt met Jan, Piet en Kees. Maak dan als volgt een draaitabel:

Kies: Data -> Draaitabel en draaigrafiekrapport.
Dan: druk 3x op OK en Voltooien (kies dus een draaitabel). Selecteer indien nodig alle cellen waarin de gegevens staan (celbereik).
Exel maakt dan als het goed is in een nieuw tabblad een draaitabel aan.
Sleep dan uit de lijst met draaitabelvelden het veld A naar linksboven als volgt:

Aantal van A Totaal
Totaal 22

Sleep dan uit dezelfde draaitabelvelden lijst “Jan” op het woord “Totaal”, je krijgt dan:

Aantal van A
Jan Totaal
Jan 7
Kees 9
Piet 6
Eindtotaal 22

Sleep dan “A” op het woord “Totaal”, je krijgt dan:

Aantal van A A
Jan A AF Z Eindtotaal
Jan 3 1 3 7
Kees 5 1 3 9
Piet 2 3 1 6
Eindtotaal 10 5 7 22

Voila!

Klik evt. op het vinkje naast “A” en kies “toon alles”, idem voor het vinkje naast “Jan”.

Hoop dat deze enigszins cryptische uitleg helpt.