Sinds een half jaar ben ik geswitched naar Mac maar ik blijf op 1 probleem stuiten. Op de PC kon ik een Excel werkblad (eigenlijk een deel daarvan) in een Word document plaatsen. Dit gebruikte ik dan bijv. als factuur sjabloon. Je klikt op het Excel werkblad en vult wat cijfers in waarna de totaalsom werd berekend. Werkte perfect voor mij.
Nu, op de Mac, kan ik dit documentsjabloon openen. Als ik op het Excel werkblad klik opent Excel waarna ik het werkblad kan wijzigen. Maar als ik na bijv. regels invoegen het werkblad sluit en terugkeer naar Word, wordt niet het hele werkblad meer getoond. De toegevoegde regels zijn verdwenen. De grootte van het werkblad in Word past zich dus niet automatisch aan, aan het gewijzigde werkblad in Excel.
Wie heeft hier een oplossing voor? Ik weet dat ik de hele factuur ook in Excel kan maken maar dan moet ik al mijn sjablonen opnieuw maken.
Selecteer de range die je nodig hebt in je word document. Kies in word paste special en plak het als een XL object. Werkt zoals op een kuch ... pc ... kuch ...
Ik zit met hetzelfde probleem, heb je inmiddels een oplossing gevonden?
Op de pc kon je dan gewoon even de excel tabel actief maken, rand verslepen waardoor je meer of minder cellen te zien kreeg.
Wat the Podfather zegt lukt wel om een excel in te voegen, maar de flexibiliteit die er in het aanpassen van het Excel zat op een PC ben je wel kwijt…
Ben zelf ook even zoekend hoe dit te regelen. Houd me aanbevolen voor de winnende tip!
Onder Windows kan dit eenvoudig omdat de Office-programma’s OLE (Object Linking and Embedding) ondersteunen, waardoor je niet (in dit geval) de tabel zelf opneemt in het document, maar een verwijzing ernaar. Dat maakt het mogelijk om in Excel de tabel te wijzigen, waarna die wijzigingen ook in het Word-document zichtbaar worden.
Deze technologie is echter een nogal fundamenteel onderdeel van Windows en is niet in macOS aanwezig, waardoor het in Office voor Mac niet kan (d.w.z. niet in de Office 2008 die ik net even bekeek om dit uit te zoeken). Je zult het op de ouderwetse manier moeten doen, door de gegevens zelf te kopiëren van het ene programma naar het andere, of door een schermafbeelding in te voegen. (Zelf zou ik de benodigde gegevens uit de Excel-tabel kopiëren en in een tabel in Word plakken, dan kun je hem daar tenminste precies opmaken zoals je wilt.)