Extensis Portfolio

Heeft er iemand ervaring met Portfolio?

Mijn vraag is hoeveel Galleries kun je in een Catalog opslaan?

We hebben namelijk een systeem van archiveren:

Basismap:
ordernr_klant_omschrijving

Deze worden gebrand op DVD’s in A t/m Z en grote klanten hebben een eigen klantmap, bijv.;
A t/m F
G t/m L
M t/m S
T t/m Z
Rabobank
Essent
Enz.

Kan ik alles in één Catalog stoppen of kan ik beter één Catalog A t/m F maken, één G t/m L enzovoort.

Ik ben bang dat als je 1 Catalog gebruikt hij misschien veeeel te groot/zwaar wordt.

Ik heb in het verleden ( een jaar of 6 terug) een slordige 80.000 foto's in een catalog gehad en dat werkte nog heel goed. Wil je er meer in kwijt dan zijn er mogelijkheden om er een database onder te laten draaien. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een nieuwe catalog aanmaken en daar een nieuwe serie foto's in onderbrengen, b.v. op jaar gesorteerd

Persoonlijk vind ik Portfolio een log, traag en lomp programma. Steeds denk ik weer... nah, weer eens proberen, ook naar aanleiding van bijvoorbeeld publicaties etc. En steeds weer heb ik er na een paar uur gewoon echt genoeg van, ik kan er niet aan wennen.

Ik gebruik zelf iView MediaPro (al ben ik benieuwd, na de overname door Microsoft), werkt super, snel en heel overzichtelijk. Ik zit met zo’n 15-20.000 afbeeldingen, waaronder ‘groot’ (PSD, > 16-150 Mb), daar weer ‘werkbare’ bestanden van, en ook weer ‘mailbare’ bestanden. Kost me geen moeite om dingen uit elkaar te houden, het werkt voor mij echt super. Collega heeft de Windows versie, ook geen probleem.

Als iemand mij kan uitleggen waarom Portfolio te gebruiken: graag, want ik ben er echt nog niet achter.