Extern bureaublad op eMac via VPN

hey,

ik had deze topic ook al in ‘switchers’ geplaatst, maar ik dacht dat dat misschien niet helemaal de goede rubriek was dus heb hem ook hier gepost, kan een mod misschien de verkeerde weghalen?

mn moeder wil een nieuwe computer, en ze viel wel voor een emac, ze wil niet te veel draden enzo, ze wil gewoon een makkelijke handige, niet ingewikkelde computer waarop ze de basic dingen kan doen als word, excel, mail, enzovoort.

een paar vragen:

ze werken bij haar op het werk heel veel met outlook, ook haar pda wordt gesynchroniseerd met outlook. Kan ze met een eMac ook thuis haar pda(iPaq) synchroniseren of kan dat alleen op haar werk dan?

Als ze thuis wil werken kan ze verbinding maken met haar extern bureaublad op de server, via een VPN verbinding. Op haar werk werken ze met windows, dus dat extern bureaublad is ook windows. Kan ze op een eMac verbinding maken met dat eterne bureablad via een VPN verbinding?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

greets, Matthijs

[quote:7f8e5713ca="Matt-le-Boss"]ze werken bij haar op het werk heel veel met outlook, ook haar pda wordt gesynchroniseerd met outlook. Kan ze met een eMac ook thuis haar pda(iPaq) synchroniseren of kan dat alleen op haar werk dan?[/quote:7f8e5713ca]

Je kan bij mijn weten je iPaq niet met de bestaande software van MacOSX syncen. Kijk eens op www.missingsync.com Hiermee gaat het wel. Als Outlook vervanger zou ik dan voor Entourage kiezen. Is ook van Microsoft, zeg maar de Mac versie van Outlook.

[quote:7f8e5713ca=“Matt-le-Boss”]
Als ze thuis wil werken kan ze verbinding maken met haar extern bureaublad op de server, via een VPN verbinding. Op haar werk werken ze met windows, dus dat extern bureaublad is ook windows. Kan ze op een eMac verbinding maken met dat eterne bureablad via een VPN verbinding?[/quote:7f8e5713ca]

Dan zou ik remote desktop gebruiken van Microsoft als dat kan (gratis te downloaden op www.microsoft.com) VPN werkt op een Mac wel geloof ik :slight_smile:

Wel veel Microsoft in deze post, maar ja.

Of VPN werkt is sterk afhankelijk van wat ze gebruiken. Een VPN met een nortel router werkt namelijk alleen met de nortel client. De meeste varianten zullen wel werken maar je moet wel even de instellingen achterhalen. Als er gewerkt wordt met speciale client software dan heb je namelijk vaak een shared key nodig.

Ik werk zelf veel met Remote Desktop van MS (RDP) en dat werkt uitstekend. Je mist alleen af en toe de rechter muisknop (maar je kunt natuurlijk een muis met twee knoppen kopen) en de Delete toets in Excel.

Voor werken met RDP is wel nodig dat ze terminal server aanbieden of dat er connectie gemaakt kan worden naar en pc die aanstaat en daarop gewerkt kan worden.

Ja, ook op haar werk maakt ze gewoon verbinding met dat externe bureaublad, die staat op de server en die staat altijd aan. Thuis kan ze via een VPN verbinding met haar werk maken en vervolgens haar bureaublad openen. Ik vroeg me dus alleen af of dat ook kon met een mac, ja dus, met Remote Desktop...

En ik heb geen idee wat een nortel router is…

Je kan het beste even kijken waar ze nu de VPN verbinding mee maakt.