extern bureaublad/verbinding

hallo,

heb net 3 weken een mac en vraag mij af of;

Is er een programma ( for mac ) die hetzelfde mogenlijk maakt als extern bureaublad van windows?

externe verbinding vanaf mijn mac naar bijv. de windows pc van m’n pa en andersom

of een pc ( met windows ) van familie van mij… bijvoorbeeld?

kan dat? ( kon het nergens vinden op 't forum :S )

alvast bedankt

Zoek op Remote Desktop Connection (is gratis download van Microsoft), dat is denk ik wat je zoekt.

Dan zie je wel enkel het extern bureaublad van de windows, op de mac (gebruik ik ook.. is totaal gratis).

Maar de mac-desktop op de windows zien… dat is een ander pak mouwen

ja zit hier op een camping/bungalowpark ( m'n pa is directeur, :P ) maar heb hier een vriend van mij wonen ( het is best wel groot park ) en ik gebruik zijn server.. Af en toe moet ik ff Apache opnieuw opstarten ( heel soms ) en om nou helemaal naar z'n bungalow gaan... tja :)

maar dit is maar een VOORBEELD.

ik wil hem voor dit soort dingen gebruiken… :wink: vandaar

pc besturen vanop mac:

op de pc bijvoorbeeld ultr@vnc (server module kiezen bij installeren) zetten en daar instellen dat die via de browser benaderd moet kunnen worden. Als het in eenzelfde netwerk is zou het moeten werken met het interne ip, als de computers via internet verbonden zijn moet je effe poorten open zetten op je router en daar daarverwijzen naar intern ip. Dan moet je op je mac enkel je ip intypen in safari (en het wachtwoord ingeven wat je op de pc hebt ingesteld bij ultr@vnc). Hetgeen wat ik hierbij wel ondervind is dat de pc op dat moment uitgelogd word dus dat je niet met twee tegelijk kan.

Mac besturen vanop pc

op de pc installeer je de viewer module en op de mac zet je bij systeemvoorkeuren, bij delen, apple remote desktop (starten, zodat er een vinkkje naast staat). Dan kom je op configpagina en daar vink je vnc-viewerprogrammas kunnen… aan en geef je een wachtwoord in. Nu kan je met het interne of externe ip de mac bereiken via de vnc viewer op de pc (dus openen, ip invullen, wachtwoord invullen en je bent er). Hierbij kan ik trouwens nog steeds op beide systemen tegelijk werken. Is leuk om frontrow op mijn pc laptopje te hebben :stuck_out_tongue:

Hoe je poorten openzet op je router moet je ffe googlen naar de naam van je router + port forwarding of zoeken op het forum, dit is anders per router. (dit hoef je niet te doen als je geen verbinding van buiten je netwerk nodig hebt.)

ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen, de genoemde producten zijn gratis te downloaden op inet

-Sam Heijens

oke, ontzettend bedankt!! Toppie! :D