Extern usb modem onder OSX.3.4

beste MacOSX.nlers,

Een verre buurman (is beter dan een goede vriend?) heeft een probleem met het interne modem van zijn eMac. Vermoedelijk is een blikseminslag de oorzaak.

Om een dure reparatie en lange afwezigheid van de eMac te voorkomen heb ik hem aangeraden een extern modempje aan te schaffen. Om de een of andere reden krijg ik dat ding niet aan de gang onder OSX. Ik kan in de netwerkvoorkeuren met geen mogelijkheid een EXTERN modem op de usb poort selecteren. Alleen de Firewire, Ethernet en 6to4 (???) poorten staan in de pop-up lijst.

Het betreft een generiek usb modem uit de dichtstbijzijnde PC shop van het merk Olitec. Van hun website heb ik al drivers gedownload. Er staat daar overigens dat het modem alleen te gebruiken is onder MacOS 8 en 9 wat mij een beetje onwaarschijnlijk lijkt.

Wie doet de verlossende suggestie?

Kan aan een heleboel zaken liggen, volgens mij hoogstwaarschijnlijk de drivers. Je zal toch moeten proberen drivers te vinden die geschikt zijn om op OSX te draaien. Het verschil tussen OS8 of 9 en X is té groot om te geloven dat het dan "onwaarschijnlijk" lijkt :?

Als je wil zoeken tussen enkele ander mogelijkheden: tik eens in je Mac Help “externe modem” in, krijg je een hele lijst met mogelijkheden waar je kan zoeken.

Ik had al zitten wroeten ik het Help systeem, maar daar stond de oplossing niet in, volgens mij.

Het probleem is niet het modem script, ik kan in /library/modem scripts/ gewoon het OS 9 script kopieren, en dan komt in Network preferences het modem netjes tevoorschijn in de popup…

Wat niet lukt is het aanmaken van een nieuwe netwerk poort. Als ik in: “System Preferences/Network/Network port Configurations” kies voor “New” dan kan ik alleen kiezen voor Firewire Ethernet of 6 to 4 (wat dat ook mag zijn). USB staat dus helemaal niet in het lijstje.

Waarschijnlijk moet ik behalve het modem script toch ook nog een usbdrivertje hebben.

Ik zat zelf te denken aan iets vergelijkbaar met de Webcam drivers van IOXperts maar dan voor een modem… :wink:

Wat het nog waziger maakt is dat op de site van Olitec een beschrijving staat hoe je een (nog) oudere seriële versie van het modem WEL kunt gebruiken met behulp van een Keyspan Serial Adaptor. De Keyspan adaptor neemt dan waarschijnlijk de afhandeling van de USB poort voor zijn rekening.

Overigens heb ik via Google al begrepen dat het sowieso lastig is om met een extern modem voor een ouderwetse telefoonlijn te werken onder OSX. Als je tegenwoordig geen ADSL meer hebt tel je niet meer mee… :slight_smile: