external monitor in dual display mode

ik heb een vraag over het gebruik van een extra monitor aan een powerbook in dual display-mode (dus dat het externe beeldscherm iets anders laat zien dan op de powerbook is te zien):

ik gebruik een muziek-sequencer programma en dan is het erg handig als je bepaalde windows vd applicatie continue op het andere beeldscherm kan laten zien.
als ik het beeldscherm aan de powerbook hang, en dual display-mode aanzet dan is het extra scherm zeg maar de desktop RECHTS van de desktop op mijn powerbook. Dus als ik windows wil verschuiven naar de externe monitor dan moet ik de windows naar rechts schuiven. Ik wil dit graag kunnen veranderen zodat de desktop op de extra monitor BOVEN mijn powerbook-desktop is (of RECHTS ervan. Kan dit?

lang verhaal, ik hoop dat het duidelijk is, en iemand me kan helpen.

Je kunt bij je monitor instellingen kiezen hoe je het wilt (bij systeemvoorkeuren). Daar heb je dan twee zwarte kaders en kun je instellen in welke volgorde dat je deze wilt hebben. Kan nu ff niet kijken hoe het precies heet (bij gebrek aan tweede monito ;) )

Bij het tabje "arrangement" kun je instellen hoe de schermen t.o.v. elkaar staan, dit heeft dan dus ook effect op het "overloopgebied" van je muisaanwijzer. Zodra je hier een van de beide shermen aanklikt komt er een rode rand omheen en kun je 'm gaan verschuiven. Dezelfde rode rand verschijnt ook op je echte beeld zodat je weet welk scherm het is.

Het dunne witte stookje in één van de schermen stelt je menubalk voor. Deze kun je (door er precies op te klikken) ook via dit scherm naar je andere scherm verplaatsen.

[img:445d2b2611]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=334[/img:445d2b2611]

[img:445d2b2611]http://iruben.com/albums/showpic.php?image_id=333[/img:445d2b2611]

Mooi hoor,

Werkt dit alleen bij Powerbooks en G5’s???

Of ook bij mijn iMac G4??

(PS zonder je lijntje te willen afpakken hoor …)

iruben bedankt! het werkt perfect

[quote:2f0bd9d8fe="boekeloo"]Werkt dit alleen bij Powerbooks en G5's???[/quote:2f0bd9d8fe]

Ik ben niet zo bekend met de hardware van Apple, maar het zal haast wel. In elk geval kan het officieel “af fabriek” met een iBook (zoals ik dus heb) juist NIET. Apple heeft bewust deze mogelijkheid genekt, maar is met een simpele patch weer te aktiveren. Heeft ooit een discussie over gelopen hier op het forum…

Neemt Apple doe boel in de maling??

dank je iRuben

ik zal eens even zoeken, zou wel leuk zijn, niet…

gevonden… bedoel je deze??

link

Ik heb t gedaan!!!

En het werkt super. Let wel op, je machine moet er wel geschikt voor zijn. Mijn iBook kan t en mijn iMac niet!!!
Bestudeer:

http://macparts.de/ibook/

succes

Voordat ik een nieuw draadje open, probeer ik het eerst hier:

Ik heb een 15" Alum. powerbook 1.25G.
Nu wil ik een tweedehandse 17" Apple studio display aanschaffen.
Kan ik er zó van uitgaan dat deze op mijn powerbook is aan te sluiten?

Of zijn er oudere modellen die het niet kunnen en moet er een speciaal kabetje tussen…

Voor zover mij bekend kan de PowerBook sowieso al een tweede scherm aan, dat was juist voor mij destijds een twijfelpunt om te moeten beslissen tussen een iBook en een PowerBook. Het zal er in dit geval inderdaad voornamelijk om gaan wat voor aansluiting dat display heeft en of dat kabeltje al bij je PowerBook zit of dat je dat nog eens apart aan moet gaan schaffen.

(bedankt voor je reactie, iRuben)

Welke aansluitingen kunnen er zitten op de Apple studio displays?