Externe case

Ik heb hier een oude HD van 80 gig van iemand gekregen met een paar beschadigde sectoren die makkelijk uit te schakelen zijn. Nu is er geen plaats voor in mijne PC (niet genoeg aansluitingen) en ik zou ook een externe gegevensdrager moeten hebben met meer plaats dan mijne MP3 speler.

Dus ik dacht eraan deze HD in een externe case te steken.

De eigenschappen voor deze case moeten zijn:
-Moet zowel op PC als op MAC werken
-een USB poort hebben, andere poorten erbij mogen ook natuurlijk
-voldoende koelen
-niet te duur
-iets of wat fatsoenlijk uitzicht, moet geen speciaal desin zijn, maar al ik in de toekomst ne MAC heb kan ik daar toch moeilijk een beige kast naast zetten

Welke case raden julie mij aan? Want er zijn er zoveel dat je het bos door de bomen niet meer ziet en ik heb totaal geen ervaring met die externe cases.

Nog een vraagje, hoe moet deze geformatteerd zijn om op ne MAC te laten werken? NTFS, FAT,…?

Volgens mij leest mac os x alles, het is immers unix. Als het ook met windows moet werken lijkt me dat eerder een beperking. Heb zelf een external diskje van lacie. Is er vast ook in USB-uitvoering (hoewel firewire sneller is, en een pci-firewire kaartje voor je windblows machien enkele 10tjes kost, misschien)

Als bestandsindeling kies je best [b:302954b1d2]FAT32[/b:302954b1d2]. Dat is ideaal als je harde schijf aansluit op Mac/Windows/Linux-systemen.

[url=http://usb.brando.com.hk/travelstar3.5case.php]dit[/url] vind ik zelf wel een mooie ze hebben nog een broertje maar die is 3 keer zo duur.... kan je anders niet ergens een laCie kastje op de kop tikken want die HD's willen nog wel eens in de prak draaien.. een win win situatie in zo'n geval lijkt me...

Ik gebruik al enige tijd een Momobay behuizing van Dvico...nog geen moment spijt van gehad. ik gebruik hem als externe wisselkast, waar al zeker 20 verschillende schijven in hebben gezeten. Met 2 x Firewire en 1 x usb2.0.....wel met externevoeding....maar het meeste echte werk doe ik toch thuis!

gnoetjes

De Momobay heb ik ook. Prima ding, gebruikt een Texas instruments FireWire bridge.

Een kastje met alleen USB 2.0 (zonder FireWire) zou ik niet doen. FireWire is met de Mac ongeveer 20% sneller dan USB 2.0, daar word je dus niet vrolijk van.
Je kunt ook een kast voor een 5.25"drive nemen, kun je later weer een DVD rewriter in zetten.

Ik vind trouwens de spullen van Wiebetech ook erg mooi, alleen een beetje aan de prijs.

DVD-writer zoek ik er zo direct nog niet in te steken, deze steek nu in mijne PC, en als ik ne mac heb en er meot nen DVD-gebrand worden gaat dat wel via netwerk naar de PC oftwel tegen dan een 2de case aankopen.

Echt speciaal desin moet het niet zijn, hoe duurder het is hoe langer ik voor ne mac moet sparen.

Maar denk nu ff aan iets, met mijn 240 gig die ik nu in totaal heb zal ik nog wel toekomen, en als ik ne mac heb kan ik de DVD-writer uit deze PC halen, in een externe case steken. De HD van 80 gig kan dan in de plaats van de DVD-writer komen, en ik kan dan nog een externe schijf zo aanschaffen.

Wat denken julie van dit gedacht?

Ja, dat hangt van het type DVD writer af. De mac kan niet met alle merken en types overweg, ofschoon het onder OSX wel een stuk beter is dan vroeger. Je kunt het checken op www.accellerateyourmac.com, waar een complete database met ervaringen en tips wordt bijgehouden. Maar ik begrijp dat je dan je HDD alleen via het netwerk kunt delen met je Mac, want hij verdwijnt in de PC?