Externe Firewire HD beveiligd ?!

Hellow

Ik heb mijn externe firewire HD uitgeleend aan een vriend zodat deze een aantal bestanden voor mij erop kon zetten.

Net de HD teruggekregen en alles wat er op moest komen staat er ook op, alleen is de HD nu beveiligd en kan ik niets meer op mijn HD kopieren, dan wel verwijderen.

Overigens heeft de desbetreffende vreind een windoos machine, en ik zelf ben op mijn apple ingelogd als “beheerder”.

Iemand suggesties?

dank :slight_smile:

Al via Command-i de "Eigenaar en bevoegdheden" gecheckt?

:roll:

ja :(

staat dat ik alleen Leesbevoegdheid heb

Ja, dat dacht ik al. Dat moet je dus ff aanpassen.

Maar dat gaat niet, op een andere schijf kan ik het inderdaad aanpassen.

Maar op de externe HD staat alleen “U hebt alleen leesbevoegdheid” ik kan niets veranderen :frowning:

Er is geen symbool van een slotje te zien?

[img:230d687ca1]http://forum.macned.nl/modules/gallery/albums/album04/FinderSD.jpg[/img:230d687ca1]

[img:4239358116]http://web.macosx.nl/~juul//HD.jpg[/img:4239358116]

uhm, nee :frowning:

Oh, op die manier.. tja.. Panther kan (momenteel) NTFS volumes nog alleen lezen. Je moet voor uitwisseling <-> met Windhoos gebruikers een zgn. FAT indeling gebruiken.

:innocent:

Of gewoon via DVDR of CDR..

[edit] oh, nee, als het om 33,35 GB aan bestanden gaat is een HD beter…

:innocent:

Lijkt het er dan op dat er op de windoooos machine iets gebeurd is? Voor het uitlenen had ik de schijf gewist met volumestructuur "MS DOS 3.3" en kon ik wel bestanden kopieren erop.

Zit er nu niets anders op dan mijn schijf weer te wissen en opnieuw in te delen?

[quote:9c1c906df9="noxius"]Lijkt het er dan op dat er op de windoooos machine iets gebeurd is? Voor het uitlenen had ik de schijf gewist met volumestructuur "MS DOS 3.3" en kon ik wel bestanden kopieren erop.

Zit er nu niets anders op dan mijn schijf weer te wissen en opnieuw in te delen?[/quote:9c1c906df9]

Er moet wel iets met de bestandsindeling zijn gebeurd, want anders had de Finder de schijf niet als NT Volume weergegeven.

Je zal idd de schijf opnieuw moeten indelen.

Als degene met de Windoos bak die 80 Gieg schijf van jou netjes in diverse FAT 32 partities (max. 30 GB*) verdeelt moet jij kunnen lezen en schrijven van/naar die partities onder OS X..

[edit] *dit geldt voor Win 2000, ik weet niet hoe dit onder XP eruitziet

Het knopje negeer eigendoms rechten op dit volume is dat niet aan te vinken, zag er ook nog bij staan na Appeltje i op de schijf te hebben gedaan ??

En ik weet ff niet welk formaat je moet formateren maar ik wissel regelmatig files uit via een pc geformateerde fw drive met een collega , de mac heeft daar geen problemen mee maar als ie voor mac geformateerd is ( de FW schijf dus ) dan kan de pc er dus niets mee.

Dus misschien die FW schijf door die vriend laten formateren en dan kun je m steeds heen en weer gooien als je wilt

Dat klopt djdata, dan is de HD zeer waarschijnlijk FAT 32 geformatteerd.

8)

dan lijkt me dat het beste voor de mac maakt het niets uit toch hoe die geformateerd is dus doe dat op die windhoos en dan is ie op beide te gebruiken, net als met de ipod is dat ook makkelijk als je veel windhoos vrienden hebt dan kun je mgewoon gebruiken ook op een pc