Externe FireWire HD even snel als interne HD van iBook?

Naast het feit dat ik mijn iMac (G3) waarschijnlijk nooit meer terug krijg van de vriendin aan wie ik 'm geleend heb, gebruikte ik sowieso al voornamelijk mijn iBook als "main machine" omdat deze sneller is, meer geheugen heeft, Quartz Extreme heeft en ook nog eens een prettig LCD scherm en een tweede LCD scherm extern erbij.

De 30 GB harddisk die erin zit is echter al lange tijd te krap en daarom heb ik er ook een 120 GB FireWire drive en een 80 GB USB drive bij gehangen. Al met al is de iBook dus inmiddels meer tot desktop geworden dan een laptop. De enkele keren dat ik de iBook wel “stand alone” gebruik is dat eigenlijk alleen om in de woonkamer op de bank te Internetten / Chatten of om een DVD-tje te bekijken.

Nu ben ik eigenlijk van voornemens om de hele handel (Panther, Applications, Data) op de FireWire schijf te gaan zetten en hier ook van te booten. Op de Harddisk van de iBook zet ik dan ook wel een kale installatie van Panther, maar de rest van de ruimte wil ik dan benutten om complete DVD’s op te zetten zodat ik die bijvoorbeeld onderweg in de auto (als een ander rijdt natuurlijk) te bekijken of om een lading muziek mee te nemen.

Nu is dus de hamvraag; is dit werkbaar? Is de externe FireWire drive even snel als de ingebouwde drive van de iBook? De schijf zelf is een 7200 toeren schijf, maar het gaat mij om de data-doorvoer via de FireWire. Of is dit om andere redenen een ernstige afrader?

Ik gebruik zelf 4 externe FW harddisk aan mn Powermacje, waarbij er op 2 daarvan systemen van 10.2 staan. Booten hiervan gaat perfect, niet trager ofzo. Je moet alleen dus wel goed opletten vanaf welke schijf je aan het opstarten bent.

Ik kan het fout hebben, maar het zou weleens ietsje sneller kunnen zijn. Aangezien het 7200 RPM schijven zijn, terwijl je iBook waarschijnlijk een 5400 RPM schijf heeft. Met 400 Mbit/s is firewire in ieder geval snel genoeg, dunkt mij.

[quote:b3b72632b2="Chris Meijburg"]Je moet alleen dus wel goed opletten vanaf welke schijf je aan het opstarten bent.[/quote:b3b72632b2] Start hij dan wel automatisch op vanaf de interne schijf indien de externe niet aan de FireWire-poort hangt? Als je vanaf de externe opstart zie je dan ook de interne schijf en andere media zoals CD en/of DVD?

Bedankt voor de reakties, maar ik heb uiteindelijk toch maar afgezien van het volledig booten van de FireWire schijf, vind ik toch net iets te eng. In plaats daarvan heb ik nu Panther toch gewoon op de interne schijf gezet, maar heb twee administrator account aangemaakt; "local" en "external" met respectievelijk de home folder op de locale of de externe schijf. Heb ik toch altijd alle programma's beschikbaar en kan ik na het booten (vanaf de lokale schijf) dus alsnog kiezen of ik met de FireWire disk of de lokale schijf als home-drive werk.