Ik wil een externe harddisk aanschaffen voor backup. USB2 of Firewire, maar iig usb2, zodat het ook op een pc kan (die standaard geen fw-kaart hebben).
Nou vroeg ik me af of een externe usb-drive zo geformatteerd kand worden, dat de schijf ook aan een windows pc gekoppeld kan worden. Ik vrees van niet, maar gezien het feit dat een pendrive of digitale camera dat wel kan, hoop ik stiekem toch van wel…
Je zou hem eigenlijk eerst eens via een pc moeten formateren en pas daarna aan de Mac hangen om te kijken wat die ermee kan! Ik werk met ZIP-schijven die voor de pc zijn geformateerd en de Mac heeft daar geen enkele moeite mee.
Afgezien van het formatteren: koop een USB én Firewire HD, zodat je Firewire van je Mac kunt gebruiken. USB is op het merendeel van de macjes nog USB 1.x, niet bijster snel dus. Alleen de G5 heeft standaard USB 2
[quote:576f866c86="Adriaan Mol"]Je kunt de schijf gewoon in FAT32of UDF formatteren. Dan zou 't volgens mij op beide gewoon moeten werken.[/quote:576f866c86]
Zover ik weet ondersteunt FAT 32 maar harde schijven tot 40 gig.
[quote:172e15b206="Deskman"]Afgezien van het formatteren: koop een USB én Firewire HD, zodat je Firewire van je Mac kunt gebruiken. USB is op het merendeel van de macjes nog USB 1.x, niet bijster snel dus. Alleen de G5 heeft standaard USB 2[/quote:172e15b206]
[quote:614e71622e="bmwk100rs"]Zover ik weet ondersteunt FAT 32 maar harde schijven tot 40 gig.[/quote:614e71622e]
Nee hoor, FAT32 kan veel meer hebben. Mijn LaCie schijf van 120 Gb is ook FAT32...
[quote:46997bda62="unSOUND"][quote:46997bda62="bmwk100rs"]Zover ik weet ondersteunt FAT 32 maar harde schijven tot 40 gig.[/quote:46997bda62]
Nee hoor, FAT32 kan veel meer hebben. Mijn LaCie schijf van 120 Gb is ook FAT32...[/quote:46997bda62]
Dus het werkt - FAT32 op een Mac? Dat is al een enorm voordeel! Nog een vraagje over Firewire vs USB2. Als ik de specs zie is usb2 sneller, maar is dit ook werkelijk zo? Ik had vroeger een 8-speed SCSI cd-brander, en een 40-speed IDE cd-speler. Die scsi-brander was even snel of sneller. Wat ik begrepen heb is dat SCSI geen processor gebruikt tijdens het lezen, en IDE wel, en dat bij SCSI de datastroom veel constanter is. Hoe zit dat met Firewire en USB?
Trouwens, een usb2-kaart kost niks meer, en usb1 is geen optie want veel te traag.
Geachte medegebruikers, klein weetje (na lang rommelen); zorg inderdaad voor formattering op FAT32, dan doet de HD mac & win, met andere woorden, laat hem gewoon op de originele formattering staan.
Formatteer in geen geval met Win XP Home, die kan alleen NTFS, waardoor de Mac hem niet meer herkent. Moet je weer met andere programma’s gaan werken…