Externe harde schijf aan AE koppelen voor Time Machine

Hallo,

Ik probeer een externe harde schijf aan mijn airport extreme te koppelen om deze te gebruiken voor time machine.

Via Airport utility krijg ik de disk (2 partities) te zien onder de tab ‘disks’.

Als ik echter time machine wil instellen, staat de disk niet in het lijstje. Als ik dan kies voor ‘other airport time capsule’ dan kom ik gewoon weer in airport utility terecht…

Kan iemand mij zeggen hoe ik die schijf kan instellen voor time machine?

hoe is die externe disk geformatteerd ??
en waarom heb je 2 partities ??

geen idee hoe die geformatteerd is en die heeft altijd 2 partities gehad. Als ik die op mijn mac aansluit werkt time machine wel

Je moet de schijf eerst in Finder onder Gedeeld activeren zodat die zichtbaar wordt op het bureaublad, pas dan is die ook zichtbaar in de TM lijst.

sorry voor de misschien gekke vraag, maar hoe doe ik dat ‘activeren’.

Ik zie idd de schijf daar staan, maar verder kom ik er niet mee :slight_smile:

Volgens mij gewoon selecteren en dan op Verbinden klikken.

oei, ik zie nergens connect of verbinden staan hoor…

En in kolomweergaven?

ik kon kiezen voor disconnect. Heb daarna opnieuw geconcentreerd en nu werkt het!!

THX!!!

(y)

kan ik in 1 partitie back ups maken van verschillende macs of heb ik hier verschillende partities voor nodig?

Meerdere back-ups op 1 partitie is geen probleem. Er wordt voor elke Mac een apart bestand (.sparsebundle) aangemaakt.

de schijf is vanop m’n andere imac en macbook echter niet toegankelijk in time machine… ik heb hetzelfde geprobeerd (disconnect en dan connect)

Wordt er op dit moment een back-up gemaakt? Misschien ligt het daaraan.

Om eerlijk te zeggen ben ik er zelf niet zo’n voorstander van om op deze wijze TM back-ups te maken. Sommige schijven gaan heel snel in slaapstand en moet je steeds weer opnieuw verbinding maken. Dat is ook één van de redenen dat Apple het niet officieel ondersteunt. En omdat ze liever zien dat je een duurdere Time Capsule koopt.

Dat laatste ben ik het niet zo mee eens; ik gebruik nu al een tijdje een Seagate in combinatie met een Airport Extreme en dat is geen enkel probleem. Geen gedoe met slaapstand etc. Hier op het werk is dezelfde combinatie “ingevoerd” en werkt ook heel prima. Van twee MBP’s wordt hier een TM-backup gemaakt en eveneens zonder opnieuw te moeten verbinden.

Er is idd een back up bezig voor de moment.

Heb idd al overwogen om me een time capsule aan te schaffen aangezien ik back ups wil maken van 2 imacs en een macbook (en vooral voor deze laatste is draadloos best wel handig). Maar het kostenplaatje ligt me momenteel echt te hoog. Ik had nl nog een 2TB schijf voor handen en gebruik een airport extreme. Vandaar dat ik dit als oplossing wil gebruiken.

@websania

Ik zeg toch ook sommige schijven. Ik heb 7 jaar bij iCentre gewerkt en we kregen regelmatig klanten terug die connectie problemen hadden. Vooral met LaCie en WD. Dat is al weer een tijd geleden, dus wellicht is er het een en ander verbeterd op dat gebied.

@jv65 Dan ben ik het alsnog met je eens.
@compagk Het werkt dus?

ja hoor, op m’n ‘big mac’ werkt het :slight_smile:

En m’n schijf is een Lacie (porche) die ik al jaren aan m’n big mac had hangen voor TM, maar die ik nu wilde delen met m’n overige macs aangezien het toch een schijf van 2TB is en er dus ruimte genoeg is :slight_smile: