Externe harde schijf en printer delen met andere Mac

Ik werk met een Mac Pro, een externe harde schijf en sinds kort een canon printertje. Tevens heb ik net een iMac gekocht (met Leopard). Deze computer wil ik graag laten printen op de canon printer en toegang geven tot de Lacie Externe Harde schijf. Nou werkt de iMac met een Airport en de Mac Pro zit in een (windows) netwerk, maar ik moet toch heel makkelijk de iMac kunnen laten printen op de Canon (die trouwens rechtstreeks op de Mac Pro aangesloten zit). En moet ik toch makkelijk met de iMac op de externe harde schijf kunnen komen?

Heeft iemand wijze raad voor mij?

Met AppleTalk is veel mogelijk. Zelfs alles wat je normaal gezien wil. Je kan dat aanzetten in de systeemvoorkeuren. Even zoeken...!

Ja dat heb ik al geprobeerd. En ik zie mijn andere (mac Pro) en kom er ook gewoon in. Maar normaal zou ik in die lijst (bij netwerk) ook een gekoppelde externe harde schijf moeten zien. En die zie ik niet.

AppleTalk? Da's toch iets uit een ver verleden?!

Als ze in hetzelfde netwerk zitten kun je printerdeling op de Mac pro aanzetten en kun je vanaf de iMac printen op de Canon.
Als je bestandsdeling ook aanzet op de Mac pro, kun je vanaf de iMac daar inloggen (als ‘Geregistreerd gebruiker’), en kun je de externe HD zo benaderen.

Printen is me inmiddels gelukt dank daarvoor. Alleen heb ik / had ik de bestandsdeling al aangezet. Als ik nu naar netwerk ga zie ik wel de Mac Pro waar ik in kan, de harde schijf van de Mac Pro. Maar niet een externe harde schijf.

Die HD zie je in de lijst (apart venster) 'Selecteer het volume...' die je na het inloggen ('Verbinden met server') krijgt.

Normaal wel ja... maar helaas nu niet. Dat is het rare ervan. Maar nu weet ik niet of Leopard en die versie daarvoor wel goed samen communicaren zo... maar dat lijkt mij toch wel. Ik doe geheid iets verkeerd... maar wat?

HD een keer uitzetten/aanzetten, en de verbinding een keer loshalen/inpluggen. (Ik neem aan dat de Mac Pro 'm wel gewoon ziet?) De Firewall uit op de Mac Pro. Bestandsdeling een keer uit-/aanzetten. Eventueel de Mac Pro opnieuw opstarten. etc.

Alles gedaan... en het werkt nog niet. Alleen kan ik de firewall niet uit zetten. Misschien omdat we in een Windows netwerk zitten. Maar dat lijkt me het probleem niet te zijn. Aangezien ik wel gewoon in de computer kan waar die harde schijf aangekoppeld zit. Heel raar... zeker aangezien die computer de harde schijf wel gewoon ziet.

Ik heb net ergens gelzen dat een externe harde schijf geen FAT32 iets mag zijn maar het moet een journaled iets zijn. Dus ik ga hem eens formateren... kijken of dat werkt.

Firewall zou je gewoon uit moeten kunnen zetten.

De formatering maakt volgens mij niks uit als ie via de Mac Pro in het netwerk zit.