externe harde schijf héél traag

Hallo,

Ik heb de oude 500" gb harde schijf uit m'n MB Pro gehaald, en hier een external case voor gekocht op Ebay met USB aansluiting (1x usb op de schijf naar 2stekkers-verloop voor in computer).

Tot een tijdje terug werkte deze prima, nu werkt hij zo traag, dat wanneer ik hem open, ik enkele minuten moet wachten voor ik in de volgende map kan en 1gb overzetten duurt 5uur (en dan geeft hij na enkele minuten een foutmelding dat er bestanden niet gelezen kunnen worden).

Ik heb de schijf nu geformatteerd (als MAC os uitgebreid journaled) maar tevergeefs, er veranderd niets..

Is de schijf gewoon bijna-dood? of ik kan ik het nog oplossen? ik hoor de schijf wel nog draaien..

Bedankt!
Marijn

Een harde schijf heeft voeding nodig om te kunnen draaien. USB 2.0 is waarschijnlijk niet genoeg om de schijf op goede snelheid te draaien en is daarom langzamer. Als je hem op een externe voeding aansluit zal waarschijnlijk je probleem zijn opgelost.

Nu je de schijf hebt geformatteerd in een OSX formaat, kan je het door schijfhulpprogramma laten controleren.

USB 2.0 geeft trouwens genoeg stroom voor een 2,5 inch zoals die in de MBP modellen zitten (en vrijwel elke laptop).
Je hoeft daarom ook maar 1 usb-stekkertje in de laptop te steken, de 2de is voorzien voor USB1.0/1 poorten.

Ik heb er ook last van, had hier al een topic gemaakt:
http://www.onemorething.nl/community/topic/externe-harde-schijf-kapot