externe harde schijf laten slapen?

Hallo,

ik heb al een tijdje een Lacie & sinds vandaag een Iomega. Alles werkt perfect. Alleen vraag ik me af, als de externe harde schijven niet worden gebruikt, vallen ze na 10 minuten in slaap… Kan ik dat ergens veranderen? Dat ze bijvoorbeeld sneller in slaap vallen? Of kan ik ze manueel laten slapen zonder ze af te sluiten of zonder ze van’t bureaublad in de prullenmand te slepen?

En hoe kan ik instellen dat ik als ik op internet ergens een foto wil toevoegen dat m’n externe harde schijf niet opstart? Dat ze eigenlijk enkel wakker worden als ik via finder “wakker” maak?
(juist zoals je in Spotlight kan instellen dat je niet wilt zoeken in je externe harde schijven)

Ik heb trouwens gezocht, maar niet gevonden…

Het is trouwens beter om je harde schijf altijd aan te laten staan dan aan, uit, aan, uit.

Ze staan altijd aan als de computer opstaat, maar ik zou ze gewoon zelf in stand-by willen laten vallen... Ik gebruik ze niet zo vaak op een dag, en als ik ze van't begin niet mee opstart, moet ik als ik ze wel nodig heb, de computer herstarten zodat ze mee opstarten... Of mag hoe start je anders een schijf op?

Dat hangt er vanaf.

Als je een schijf hebt met een aan-uit schakelaar dan laat je de kabels zitten en die je de schijf aan als het jou uitkomt. De apple ziet die schijf automatisch.

Heb je een schijf die gevoed wordt door firewire of USB dan doe je de kabels in het daarvoor bestemde gaatje en de apple doet de rest.

Het is echt niet moeilijker te maken.