Externe harde schijf loskoppelen, wat is veilig?

Is het veilig om de iMac uit te zetten zonder dat je externe harde schijf los koppelt door 'm in de prullenbak te verplaatsen? Of moet je 'm eerst altijd loskoppelen?

Als je de computer netjes via het menu uitzet worden externe schijven altijd eerst netjes ontkoppelt. Dat hoef je niet zelf te doen.

Als je de externe schijf wilt losmaken terwijl de computer aan blijft staan moet je 'm wel eerst netjes ontkoppelen door 'm in de prullenbak te slepen.

Een externe HD in je prullenbak plempen?! Nou, ik leer bij...

• Als je je Mac afsluit zonder de externe HD los te koppelen is er niets aan de hand.
• Als je gewoon de USB/FW kabel uit je mac trekt, zonder hem softwarematig los te koppelen, krijg je een foutmelding en kan de data beschadigd raken.

[b:d709e74d72]Kan het kwaad om je mac af te sluiten als je externe HD nog ingeplugd zit?[/b:d709e74d72]

• Wellicht niet.

Je kan hem gewoon afsluiten (je mac) zonder eerst de schijven los te koppelen.

Ok, ik zal proberen het nog een keer uit te leggen. Ik heb een externe harde aan mijn iMac gekoppeld. Je ziet dus ook op de desktop het ikoontje van de harde staan. Vraag is: wat is het beste als ik mijn iMac uit wil zetten, eerst de harde schijf loskoppelen? Of kan ik gewoon de iMac uit zetten terwijl de harde schijf nog op mijn bureaublad staat? Beschadigd er dan niks?

[quote:ca36c375e5="avanti"]Ok, ik zal proberen het nog een keer uit te leggen.[/quote:ca36c375e5] Waarom ? Het antwoord is inmiddels als 2 maal gegeven, zowel iJoost als Koetjesreep vertellen al dat je niks hoeft te doen.

kortom, je kan je iMac gewoon uitzetten en hoeft niet eerst te ontkoppelen...

[quote:6e0ab36495="Niiiiiickk"]Een externe HD in je prullenbak plempen?! Nou, ik leer bij...[/quote:6e0ab36495]

Zoals je welicht ziet als je dat doet, is dat het prullenbak icoontje veranderd in een Eject icoon.

Klopt, maar het is wel één van de eigenaardigheden van het Mac OS. Als je dat niet weet zul je er vanzelf moeilijk achter komen.

[quote:a92864ada7="macpro"]Klopt, maar het is wel één van de eigenaardigheden van het Mac OS. Als je dat niet weet zul je er vanzelf moeilijk achter komen.[/quote:a92864ada7] Ik geef er de voorkeur aan te zeggen dat er meerdere manieren zijn om iets voor elkaar te krijgen: - Je kan op het icoontje rechtsklikken en dan 'verwijder [i:a92864ada7]naam van de schijf[/i:a92864ada7]' kiezen - Je kan het icoontje naar de prullenbak slepen (die inderdaad veranderd in een eject-knop) - Je kan in Finder op het eject icoontje klikken dat naar de schijfnaam staat - Je kan op de eject-knop van je keyboard drukken en er zullen er mogelijk nog wel meer zijn. Handig hoor, net wat je het liefst hebt. De meeste van deze opties kom je met een beetje intuïtief 'rommelen' vanzelf tegen.

Ik verkies de optie om de HD te selecteren en vervolgens de eject-toets in te drukken. Gaat lekker snel. :)

[b:91440067e3]Macintosh[/b:91440067e3] Je zult de schijf eerst via een “eject” moeten verwijderen van het bureaublad, voordat je de kabel of verwidjert of de schijf uitschakelt. Een “eject” doe je door het icon in de prullebak te plaatsen. (In OS X, zal het prullebak icon veranderen in een “Eject” symbool). Wanneer de schijf icoontje verdwijnt is het mogelijk de schijf volledig van de computer te verwijderen. [b:91440067e3]Waarschuwing:[/b:91440067e3] Koppel de schijf niet af wanneer je data inleest of wegschrijft. Hierdoor kun je data verliezen of kan het corrupt (beschadigd) raken. Wees er zeker van dat data geschreven of volledig is ingelezen.

http://www.lacie.com/nl/support/faq/faq.htm?faqid=10014

[quote:3566d739b3="Niiiiiickk"]Ik verkies de optie om de HD te selecteren en vervolgens de eject-toets in te drukken. Gaat lekker snel. :)[/quote:3566d739b3] In een Finder venster dan toch zeker ? Want op het bureaublad de schijf selecteren en op eject klikken heeft weinig zin...

Als je een disk die op de desktop staat aanklikt, kun je makkelijker met je rechtermuisknop op deze disk klikken. In het Contextual Menu kun je dan kiezen voor Eject.

[quote:eda3bc4433="unSOUND"][quote:eda3bc4433="Niiiiiickk"]Ik verkies de optie om de HD te selecteren en vervolgens de eject-toets in te drukken. Gaat lekker snel. :)[/quote:eda3bc4433] In een Finder venster dan toch zeker ? Want op het bureaublad de schijf selecteren en op eject klikken heeft weinig zin...[/quote:eda3bc4433] Wat dan dus ontzettend onlogisch is, want als je een CD op het bureaublad selecteert werkt de eject toets weer wel.

[quote:354f2aa4d5="macpro"][quote:354f2aa4d5="unSOUND"][quote:354f2aa4d5="Niiiiiickk"]Ik verkies de optie om de HD te selecteren en vervolgens de eject-toets in te drukken. Gaat lekker snel. :)[/quote:354f2aa4d5] In een Finder venster dan toch zeker ? Want op het bureaublad de schijf selecteren en op eject klikken heeft weinig zin...[/quote:354f2aa4d5] Wat dan dus ontzettend onlogisch is, want als je een CD op het bureaublad selecteert werkt de eject toets weer wel.[/quote:354f2aa4d5]

Kijk, dat lijkt me dan weer een verbeterpuntje. :wink:

Hier graag:

http://www.apple.com/feedback/

Of ejecten door :apple: + e te kiezen...

[img:6415f556e6]http://foto-uploaden.nl/img/9/j8wdb21.jpg[/img:6415f556e6]

[quote:f93a6deb9d="macpro"][quote:f93a6deb9d="unSOUND"][quote:f93a6deb9d="Niiiiiickk"]Ik verkies de optie om de HD te selecteren en vervolgens de eject-toets in te drukken. Gaat lekker snel. :)[/quote:f93a6deb9d] In een Finder venster dan toch zeker ? Want op het bureaublad de schijf selecteren en op eject klikken heeft weinig zin...[/quote:f93a6deb9d] Wat dan dus ontzettend onlogisch is, want als je een CD op het bureaublad selecteert werkt de eject toets weer wel.[/quote:f93a6deb9d]

Haha, jij kan selecteren wat je wil, maar die eject toets bestuurt alleen de superdrive, daar heeft het bureaublad niets mee te maken.

Toch? :?

Daar zit ook wel weer wat in. Want je hoeft inderdaad de CD niet te selecteren om die via de eject-toets er uit te gooien.