externe harde schijf vraagjes

Dag allemaal

Aangezien de hd van mijn powerbookje langzaam maar zeker volloopt ben ik op zoek naar een externe hd voor bij mijn powerbookje. Alleen heb ik hierover niet echt veel verstand daarom zou ik graag een aantal vraagjes aan jullie willen voorleggen…

oja en even voor de duidelijkheis ik twijfel tussen de lacie 2d triple interface 250 of 300 gig of de ethernetdisk van lacie met dezelfde grootte.

hierrrr komen de vragen :slight_smile:

1- als ik een triple interface hd heb kan ik dan bv mijn powerbook op de hd aansluiten met de fw 800 en de flower power imac van mijn vriendin aangesloten op de fw400 zodat we teglijkertijd de hd kunne gebruiken ?

2- snacht download ik nogal veel films/muziek/programmas’s (jaja allemaal legaal) kan ik ook gelijk met bittorrent de externe hd benaderen en zo hier mijn downloads opslaan, of moet dit op de hd van de powerbook?

3- ik werk vaak met redelijk grote bestanden 20-50 mb foto’s bewerken in fotoshop. als ik een ethernetdisk gebruik is die dan in gebruik echt gzo veel langzamer dan een fw800 hd ?

4- is een d2 hd ook geschikt om bv mee te nemen naar school om hem daar aan te sluiten (kunstacademie allemaal macs)of is ie te gevoelig voor schudden en stoten.

5- ik neem aan dat ik de ethernetdisk gewoon op een router kan aansluiten en hem zo kan benaderen via mijn airprt express

6- als een ethernetdisk nou wel veel trager is is het dan realistisch cq makkelijk om bestanden die je wilt gebruiken t ekopieren naar de hd van de powerbook? oftewel hoe langzaam of snel is een ethernetdisk bij fotobewerking

7- kan ik mijn iphoto en itunes bibliotheek op de externe hd zetten en deze dan benaderen?

uhm dat was het geloof ik wel! :slight_smile: Ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen geven over externe hd’s.
alvast vielen dank voor jullie tijd en moeite.

groetjes
ramon

1: Neen, helaas. Het noemt Tripple interface omdat je gewoon 3 verschillende poorten hebt om hem aan te sluiten, niet om te gelijk te gebruiken. 2: Met bepaalde BitTorrents kun je je download-map gewoon aanduiden. Dus geen probleem. 3: Als je draadloos je ethernetdisk benadert komt dit veel trager uit. 54Mbps tegen 800Mbps. 4: Met enige voorzichtigheid (wikkel hem een handdoek) kan alles. Natuurlijk niet tè veel schokken laten opvangen, anders moet je een HD portbable kopen. 5: Juist. Maar wel heel ingewikkeld met Mac, heb ik ervaren. 6: Hij laad meestal je foto's in je RAM geheugen, dus je zal horen dat je HD even stopt met draaien na de foto geladen is. 7: Dat kan.

Heb 2 dagen een ethernetdisk gehad, weliswaar van Iomega, maar ik vond hem veel te langzaam, zeker voor even snel iets kopieren. Ik heb nu een LaCie 250 GB Porsche design, en die bevalt uitstekend, heerlijk snel en bijna geruisloos, en nog redelijk goed mee te nemen ook.

sjees ik wist echt iet dat zon ethernetdisk zo langzaam is! ik ben eigenlijk een beetje bang dat ik de mobilitiet van mijn pb zo beperk met een extrene hd. maar goed keuzes keuzes :) (en een luxeprobleem)

[quote:0c22c5cbec="nvgalen"]Heb 2 dagen een ethernetdisk gehad, weliswaar van Iomega, maar ik vond hem veel te langzaam, zeker voor even snel iets kopieren. Ik heb nu een LaCie 250 GB Porsche design, en die bevalt uitstekend, heerlijk snel en bijna geruisloos, en nog redelijk goed mee te nemen ook.[/quote:0c22c5cbec] Heb ik ook! Super harde schijven! Maar een vraagje daar over. Vallen ze ook in Stand-by stand na een tijd van niet-gebruik? (+- 5 minuten) Niet dat het mij verveelt maar is soms lastig met bepaalde prog's...

Een wireless netwerk werkt op 54Mbs. Een Harddisk met LAN aansluiting werkt op een bekabeld netwerk op 100Mbps. Firewire 400 op 400Mbps Firewire 800 op 800Mbps USB 2 op 460Mbps

Zoals je ziet is een LAN aansluiting veel trager dan een USB2 / firewire aansluiting.
Maar een externe schijf met LAN aansluiting heeft het voordeel dat meerdere gebruikers tegelijk de hardeschijf kunnen gebruiken. Het is maar net waarvoor je je hardeschijf nodig hebt :slight_smile: