externe harde schrijf maakt tikkend geluid

Zoals in de titel vermeld word maakt mijn externe harde schijf constant een tikkend geluid waardoor hij pas na uren hij helemaal opstart. Het is precies dat hij niet wilt opstarten weet iemand hier een oplossing voor?

Is het een Lacie? Ik had dit probleem namelijk ook.

Even contact opgenomen met lacie en mocht hem opsturen waarna ik een nieuwe HD opgestuurd kreeg.

neeje een iomega

maar als je hem opstuurde was je dan alles kwijt??

Bij mij startte hij af en toe nog wel op, dus toen kon ik alle data nog even overzetten. Toen heb ik hem opgestuurd en na enkele dagen heb ik netjes een nieuwe harde schijf ontvangen. (mij HD was bijna 2 jaar)

bij mij gaat het over gegevens van 450 GB dus dat ka,n ik niet backuppen :(:(:(

Niet kunnen backuppen is natuurlijk onzin. Elke harde schijf gaat vroeg of laat kapot, dus als je gegevens belangrijk voor je zijn zorg je voor een backup. Een 500 GB schijf in USB behuizing heb je voor onder de 100 Euro, en 1 TB voor onder de 150 Euro. Mijn foto's en muziek en documenten zijn mij heel wat meer waard dan dat!

dus moet eens contact opnemen met iomega en een nieuwe schijf kopen voor een back-up te maken

@iCohn: hoe oud was jouw harde schijf van LaCie? DE mijne is ook kapot gegaan. Precies 2 jaar na aankoop.

Ik kom soms bij mensen die de HD de hele dag zinloos aanlaten staan. Zo kom je wel aan je "brand uren" van de schijf.

Lacie heeft een HD waar twee schijven in zitten, die kun je ook spiegelen.
Werkt erg goed. Heb er 4 van staan.
Heb ook 6 wat oudere lacies draaien. Sommige al 5 jaar oud en werken perfect.
Als je ze maar niet de godganse dag aan laat staan

In de Energy Saver preferences kan je aangeven of de schijf automatisch uitgaat als hij een tijd niet in gebruik is. Sommige externe harde schijven doen dat ook uit zichzelf automatisch. Mijn Lacie Quadra heeft daar een aparte "auto" stand in het aan-uit knopje voor.

In sommige gevallen, zoals bij servers, is het handiger om de schijf wel aan te laten staan, omdat het opstarten van de schijf enige seconden kan duren. Server schijven zijn o.a. daarvoor soms wat degelijker gebouwd, maar daardoor ook duurder. Ook gewone schijven kan je in principe best aan laten staan, als dat nodig is. De fabrikanten geven niet voor niks 2 of 3 jaar garantie.

Maar ook de allerduurste schijf kan het vroegtijdig begeven, ver voor het verlopen van de garantie. Daarom is een backup (of mirror in een RAID) altijd belangrijk. Dus verhalen over “kan niet backuppen…” of “kon nog snel even overzetten” zijn voor mij veel onbegrijpelijker dan dat iemand een schijf altijd aan zou laten staan. Voor je het weet ben je je data voorgoed kwijt.

[quote:d44faa01d7="fritsdebeer.com"]Ik kom soms bij mensen die de HD de hele dag zinloos aanlaten staan. Zo kom je wel aan je "brand uren" van de schijf. -snip-

Heb ook 6 wat oudere lacies draaien. Sommige al 5 jaar oud en werken perfect.
Als je ze maar niet de godganse dag aan laat staan[/quote:d44faa01d7]

Wat een ontzettend onzinnige opmerking. De gemiddelde harddisk, los van de gemiddelde MTBF van 50+ jaar (wat je met een korrel zout moet nemen natuurlijk), kan rustig vele jaren permanent aan staan. Er zijn zelfs mensen (hi unSound) die beweren dat het voor een HD beter is om juist altijd te draaien in plaats van hem steeds uit en aan te zetten.

ach zo onzin is die opmerking niet hoor. Maar waarom zou je een externe HD een hele dag aan hebben staan als je er niets mee doet. Al mijn beeld staat op die HD's . Dat heb ik niet de hele dag nodig. Soms dagen lang niet. Mijn recente beeld staat op de interne HD (met een backup ook nog) en dat werkt toch sneller. Is het beeld klaar... gaat het naar de Externe HD

gelieve ontopic te bljven

excusses, je hebt gelijk.

[quote:abee0baa08="bobbyke"]Zoals in de titel vermeld word maakt mijn externe harde schijf constant een tikkend geluid waardoor hij pas na uren hij helemaal opstart. Het is precies dat hij niet wilt opstarten weet iemand hier een oplossing voor?[/quote:abee0baa08]

paar uur in een perfect gesloten zak in de diepvries steken, uithalen, zo snel mogelijk backup van maken, opsturen voor RMA

btw : nie lachen, die ‘diepvriestruc’ werkt echt !

///edit : GOUDEN REGEL = maak STEEDS een BACKUP !