Externe Hardeschijf, Hoe, wat en welke?

Hallo,

Mijn bestanden op mijn mac (ibook) worden er steeds meer en ben het branden van cd’tjes een beetje zat. Ik ben daarom van plan om meen externe harddisk er bij aan te gaan schaffen.

Maar welke, waar moet ik op letten. Werkt zo’n schijf niet een stuk trager dan normaal omdat het via firewire/usb gaat? En heeft er iemand een goede aanrader?

Neem in ieder geval een firewire schijf en geen usb.

Oke bedankt, zijn er nog meer tips, opmerkingen, suggesties endergelijke;)?

[quote:fc0a28d91f="Kyokushinkai"]Neem in ieder geval een firewire schijf en geen usb.[/quote:fc0a28d91f]

En waarom vind je dat?

Persoonlijk zou ik voor USB2 gaan. Kan je nog eens in een vage bui kiezen om hem aan een grijze doos te hangen… Ik ben wel erg benieuwd naar jouw keuze voor FiWi…

[quote:df0f8e433d="SebeoT"]Oke bedankt, zijn er nog meer tips, opmerkingen, suggesties endergelijke;)?[/quote:df0f8e433d]

ehh,
zoekfunctie gebruiken ?
deze vraag komt om de week langs

Hoeveel verschilt USB2 in snelheid met firewire?

En EagerB0bNerd, dat is ook wel een hele scherpe, zal ik uiteraard ook nog even doen:D

USB2 is 500MB, FiWi 400 en FiWi2 is 800MB/ps

Het is heel simpel.

Van een Firewire disk kan je eventueel opstarten.
Vanaf een USB 2 Disk kan je niet op starten.

Snelheden zijn beide prima.

Lekkr een USb schijf kopen, die zijn goedkoper dan de firewire versies.
En prima te gebruiken voor backups, of om er gewoon continue aan te hebben hangen.

Als ik mocht kiezen koos ik ook firewire, maar de usb varianten zijn nu eenmaal goedkoper.
Dit ook omdat oudere macs nog geen usb2 hebben.

Zelf vind ik de Lacie Porsche 250 GB USB 2.0 wel leuk voor een prijs van €129,- (geen geld toch, en ziet er leuk uit, prima voor het lichtere werk, backup en dergelijke)

FireWire is daarentegen geheel onafhankelijk van de processor en USB niet.

Veel USB-processen tegelijk (scan, print, harddisk, etc.), kunnen het geheel vertragen.

FireWire blijft ten allen tijde de optimale snelheid houden.

Maar als je hem ook wel eens op een doornsnee PC wilt gebruiken is USB of USB en FireWire weer handiger.

Alhoewel een beetje PC tegenwoordig ook wel firewire hebt dacht ik zo, maar idd is niet altijd zo!

Je kunt natuurlijk ook je PC een plezier doen en er een FireWire kaart in stoppen.

Kwalitatief de beste, en mooi: La Cie D2 (in verschillende groottes) met drie interfaces(kabels zitten erbij): Firewire 400 en USB2 en Firewire 800. Kan je in de toekomst ook nog goed gebruiken

En anders die van La Cie met Porsche design, mooi klein en niet te duur.
D2 is iets degelijker. Kijk op tweakers.net /pricewatch voor de goedkoopste adressen.

Succes!

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Ik heb ook 2 D2's van lacie die ik naar volle tevredenheid gebruik.. tis een beetje een "mac merk" natuurlijk ;)

volgens mij kunnen intel macs wel van usb opstarten trouwens

lacie is wel goed hoor

[quote:424d7b40e1="niekvangalen"]Maar als je hem ook wel eens op een doornsnee PC wilt gebruiken is USB of USB en FireWire weer handiger.[/quote:424d7b40e1]

Je dacht toch niet dat ik het in mijn hoofd zou halen mijn harde schijf aan een PC te hangen?!@

:wink:

Ik ook niet, maar er schijnen mensen te zijn die dat wel doen... :P

Niemand eraan gedacht dat een FiWi-interface vrijwel altijd een usb er naast heeft zitten? Andersom gaat dit niet op, maar dat tientje besparen in verkeerde zuinigheid. Overigens ook leuk: een ethernet disk, gewoon met een RJ-45 stekker aan het netwerk prikken. Helaas laat de Mac-compatabiliteit daar nog veel te wensen over.

Ik heb 4 Maxtorren met alleen maar FireWire.